Sunday, November 14, 2010

Hadiah ramadhan 20 i

Telefon bimbit Shahrin berbunyi tatkala dia sedang memandu di PIE menuju ke Kallang. Dia mengisyaraykan Adlina agar memasangkan headset ke telefonnya itu. Seusai headset di pasangkan, dia pantas menjawab panggilan.



“Haah, Along dalam kereta ni Suha. Dalam perjalananlah ni.” Dia memberitahu. Kemudian wajah ceria Shahrin berubah suram. Adlina sekadar menjadi pemerhati. Bertanya tidak, mencelah pun tidak.

Shahrin mematikan talian. Earpiece di tarik dari telinganya. Dia mengeluh kecil. Kemudian dia menoleh kea rah isterinya sekilas.

“Zaliah…She just passed away,” dia memberitahu datar.

“Innalillahi wa inna ilaihi rojiuun…” hanya itu yang terkeluar dari bibir Adlina. Zaliah, wanita yang sangat sangat dia mahu jumpa, telah terlebih dahulu pergi.

“Bila?” hanya itu yang dia mampu tanya.

“Pagi tadi…sebelum solat sunat raya pun…” beritahu Shahrin.

“Uh-huh…”

Secara refleks, dia mengeluarkan Iphone dari tas tangan. Applikasi Yasin di sentuh dan dengan suara yang rendah, dia mengalunkan bacaan itu, dihadiahkan buat arwahnya.

------------------------------------------
Makanan titipan dari emknya di letakkan di atas meja. Walaupun dia gembira dapat bertemu dengan mertua dan ipar iparnya, namun hati tetap di pagut sayu akan berita yang mereka terima tadi.

“Semalam Kak Lia datang hantar kuih tat ni,” beritahu Natrah sambil tangannya mengambil sebuah botol kuih di atas meja dapur. Kuih tat pemberian Zahlia itu belum sempat lagi di alihkan ke bekas kuih pun.

“Dia kelihatan ceria sangat. Dia sempat kirim salam pada Kak Ad dan Along. Dia nak sangat jumpa Kak Ad, nak minta maaf pasal dia ada berbual dengan Along dekat tempat parkir kereta sikit hari dulu. Dia kata, ada orang lelaki jumpa dia lepas Along pergi. Lelaki itu tanya hubungan dia dengan Along. Tapi dia tak cakap apa-apa, pasal dia ingat lelaki itu kawan suami dia.” Cerita Natrah lagi.

“Tak sangka semalam itu adalah kali terakhir kita jumpa dia,” Nasuha pula mencelah. Masih terbayang di matanya wajah ceria Zahlia malam semalam. Wanita itu hadir dengan sepasang baju kurung putih susu. Cantik sekali kelihatannya. Terasa pelukan erat Zahlia sebelum dia meninggalkan rumah mereka. Nasuha mengeluh kecil. Siapa sangka, di sebalik senyuman itu, dia sebenarnya menyimpan seribu penderitaan.

“Siapa yang beritahu mak tentang dia,” akhirnya Shahrin bersuara. Wajahnya muram sedikit.

“Tadi Kak Rima rumah bawah tu datang beritahu. Dia kata dia nampak dua tiga buah kereta polis dekat blok belakang. Di ajaknya Suha dengan Nat ke sana.” Balas Makcik Hamidah.

“Masa kami sampai, mayat dah kena tutup. Polis dah kepung kawasan rumah Kak Lia pun. Tapi Kak Rima sempat tanya ayah Kak Lia. Pak Hasan kata, dia tengah bersiap siap nak pergi masjid. Dari dalam rumah, dia dengar orang ketuk pintu. Lepas itu dengar suara Kak Lia marah marah. Dia dengar juga suara orang lelaki. Masa dia nak keluar dari bilik dia, dia dengar Kak Lia menjerit. Dia bergegas ke pintu….” Natrah tidak mampu menghabiskan cerita.

“She was unconscious when Pak Hasan reached the gate,” Nasuhah pula mencelah. “Jiran jiran sempat call amubulance and the police. Paramedics yang pronounced her dead.”

Shahrin meraup muka. Dia memandang Adlina di sebelah. Adlina hanya membalas pandangan mata Shahrin, tidak tahu bagaimana dia boleh membantu lelaki itu. Dia akur, walaupun Zaliah sudah tiada, sedikit sebanyak Zaliah pernah berada di dalam kehidupan suaminya.

Shahrin memandang Cik Hamidah yang duduk berhadapan dengannya.

“Siapa yang lakukan itu mak?” dia bertanya lagi.

Makcik Hamidah memandang Natrah dan Nasuhah silih berganti. Lama dia berkira kira samada untuk memberitahu atau tidak.

“Mak?” Shahrin memanggil wanita separuh umur itu.

“Kata Pak Hasan, suami Lia yang punya kerja….”

Adlina melihat Shahrin menggeleng kepala. Dia mencapai tangan Shahrin, seolah olah ingin memberi kekuatan.

“Abang okay?”

“Sorry sayang,” hanya itu yang di balas Shahrin.

No comments: