Thursday, March 29, 2012

Assalamualaikum readers!!! Whereever you are and whoever you are... Kak Hana nak mintak tolong sangat sangat..... Nampak tak sidebar sebelah kanan tu? Kak Hana dengan tak sengaja, dah delete all the pages linking to the e novels. Ada sesiapa boleh tolong Kak Hana? Kak Hana da lupa mcm mana nak buat peges tu semula.. Kalau sesiapa tahu, please, I beg you...please email Kak Hana ya...hannah_asm@yahoo.com.sg Okay, ntah kenapa Jumaat baroqah ni, kak hana jadi blur dan boleh delete the whole link there........

Sunday, March 25, 2012

Aiman dan Aiman 7b

Cuti yang berbaki itu dimanfaat untuk menziarahi kaum keluarga. Namun MakNgah, PakNgah mahupun MakSu tidak pula menemankan mereka seperti lazimnya pengantin lain pergi berziarah. Alasan mereka, bukannya pengantin tak kenal pun saudara masing masing! Sabar ajalah, Aiman merungut. Dah lah kahwin pun kena atur, bab ziarah ziarah ni pun macam koboi! Tak 'feel' langsung jadi pengantin macam ni. Tapi lain pula dengan Amani, relax saja minah seorang ini. Tak ada pula dia nak merajuk ke apa ke dengan MakSu Rohayah.
Saat ibu mertuanya menyuruh mereka bersiap-siap, dia cuma tanya Aiman,"Nak naik motor ke?" Teruja saja wajah dia bertanya.
"Ah ha," Aiman mengangguk. Dalam hati sudah berkira kira, kalau naik MRT, mana sempat nak habiskan sessi menjelajah sanak keluarga dalam masa sehari dua ni. Dan wajah gadis itu menjadi terlebih ceria. Gadis? Iya....untuk pengetahuan anda, anak dara Maksu Rohayah masih gadis lagi! Aiman tak sampai hati nak minta haknya sebagai suami melihat wajah sepupu yang polos itu.
"MakNgah, Amani boleh pakai pants tak pergi ziarah?" Soalan Amani membuat MakNgah tertawa. Mana ada pengantin perempuan pergi ziarah sembah sembah pakai jeans dan baju T? Melihat mertuanya hanya tertawa, Amani menyambung lagi,"Amani tak bawak baju raya ke apa ke lah Mak Ngah..."Ada nada kesal pada wajah itu. Perlahan, mertuanya menarik tangannya ke bilik utama. Aiman yang melihat juga turut melangkah ke kamar ibu dan ayahnya itu.
Sementara Puan Saadah mencari sesuatu di dalam almarinya, Nur Aiman Amani sempat menjeling sekeliling kamar itu. Cantik! Sedap matanya memandang. Tanpa sedar bibir mengukir sebuah senyuman.
"Senyun senyum ni kenapa?"Tanya Puan Saadah. Dia menghulurkan sepersalinan pakaian yang elok tersimpan di dalam plastik kepada Amani.
"Cantiknya bilik MakNgah! Amani berkenan!"Jujur gadis itu menuturkan."Macam bilik orang baru kawin je kan."
"Nanti bilik Amani kat rumah Mama tu pun akan jadi cantik juga,"balas Puan Saadah sambil menepuk bahu menantunya."Ni, pergi cuba baju ni. Muat ke tak? Memang baju ni ditempah khas untuk menantu ni."Sambung Puan Saadah.
Dengan teliti, Amani membuka plastik yang membungkus baju tersebut. Terpempan! Cantik nya baju! Nak suruh Amani pakai naik motor? Rasa sayang pula! Dia melurutkan jemarinya ke atas baju itu. Baju kurung klasik dari fabrik organza perancis yang lembut. Amani sangat suka dengan warnanya, biru air laut; damai. Walaupun itu bukan warna kegemarannya, dia tetap suka warna sedemikian.
"Thanks MakNgah..I am speechless. Mahal kain ni!" Amani menggumam. Tidak sangka yang dia akan menerima hadiah dari mertuanya itu.
"Apalah budak seorang ni. Sikit je hadiah tu. Dah..cepat pergi cuba, nak tengok okay ke tak. Itupun Mama yang bagi ukuran dia."Puan Saadah sempat memberitahu dari mana dia mendapat ukuran gadis itu. Tersenyum, Amani menarik lengan Aiman ke kamar lelaki itu.
"Ni apa tarik tarik tangan Aiman ni?"Soal lelaki itu."Nak suruh Aiman tengok Amani salin ke?"Usiknya nakal.
Merah wajah isterinya di usik sedemikian. Dalam rasa ghairah menerima hadiah dari mertuanya, dia tertarik pula tangan Aiman! Hisyyy....malu malu! Nasiblah mertua pun MakNgah sendiri! Kalau tak, mesti dah kena label entah apa apa kan?

Saturday, March 10, 2012

Aiman dan Aiman 7a





Rumah Mak Ngah Saadah sudah indah di hias dengan bunga ros putih yang segar.Leen mengadaptasi tema desa Inggeris untuk majlis Aiman dan Aiman. Cute kan? Bukannya tak boleh letak Aiman dan Amani, tapi Leen sengaja menulis sebegitu di atas 'door signage' yang dia lukis sendiri. Rupanya,Leen mahir melukis folk art, maka bingkai 'signage' dan bingkai di kepala katil pengantin, dia yang lukis. Sengaja nak tunjukkan bakat,dia memberitahu semua orang. Dan ramai juga yang sudah menempah dengannya. Murah rezeki Leen lepas sponsor Aiman,dia sempat berseloroh. Dari bilik pengantin sampailah ke tempat bernikah,semuanya Leen hias dengan tema desa Inggeris. Sejuk mata yang memandang kerana warna yang di gunakan sangatlah lembut. Kak Roza yang di upah oleh Maksu untuk menyiapkan Amani pula sangat pandai bermain dengan warna. Baju kurung pahang yang di jahit olehnya sangat terletak di tubuh Amani. Siap dengan selendang, Amani kelihatan sangat ayu. Selama ni pun,Amani mana pernah melawa. Kerja pun di taska, tak ada maknanya kalau dia hendak melaram. Solekan pada wajah Amani, walaupun amat minimal, sangat menyerlahkan keayuan wajahnya. Saat Mak Ngah dan Maksu masuk menjenguk, Amani perasan ada air mata yang bergenang pada tubir mata Maksu Rohaya. Leen dan beberapa orang sepupu yang sedang meneman Amani di bilik pengantin cepat cepat mengusik.

"Alahai Maksu,tak payah lah sedih sedih. Amani bukannya pergi jauh, balik pada keluarga kita juga." Amani bukan orang lain bagi Leen. Keluarga Aunty Saadah dah macam keluarga mereka sendiri. Walau dia sebenarnya anak saudara kepada ayah Aiman,tapi dia dan sepupu sepupu yang lain bukan orang asing dalam keluarga Aunty Saadah.
"Isyy, baru Maksu nak emo emo,Leen ni potong steam lah."Balas Maksu sambil tertawa kecil. Airmata yang bergenang,di seka dengan hujung lengan baju Abayanya. Amani mencapai tangan Mamanya dan di bawa ke dada.Kemudian tangan itu di ciumnya.

"Amani akan jadi menantu MakNgah, tak ada apa yang akan berubah pun,kan Mak Ngah?" Nureen pula mencelah. Tangannya sudah lincah menangkap setiap detik indah dalam kamar itu. Wajah sayu Maksu, wajah tenang Mak Ngah, wajah Amani yang sukar di tafsirkan..semuanya elok terakam oleh DSLR miliknya. Budak Mass Comm ni, walau dia bukan official photographer majlis pernikahan ini, dia tetap datang dengan Cannon kesayangannya.
"Reen, janji jangan upload gambar yang tak senonoh kat FB kau eh." Amani sempat memberi amaran. Nureen tergelak gelak dengan mimik muka menyakatnya.
"Reen tak janji Amani. Gambar awak ni lawa sangat."Usiknya. Tapi dia sekadar mengusik. Abang Aimannya da awal awal lagi beri amaran jangan nak kenakan yang tidak tidak kat Amani. Nureen tahu itu. Dia faham,dalam perkahwinan seperti ini, semua hati sangat perlu di jaga. Pernikahan Aiman - Amani walau di restui semua pihak, tetap tidak sama macam majlis Abang Syaqeer nya. Syaqeer bertemu jodoh di tempat kerja. Terpikat pada gadis bertudung yang selalu naik MRT di stesyen yang sama dengannya. Lagipun ayah ada cakap, kalau Nureen buat hal diluar alam, siaplah dia kena grounded. Siapa nak!

Sekali lafaz sahaja, sahlah Aiman menjadi suami Amani. Andi yang datang bersama Nina, sibuk dengan cameranya. Sesekali dia bertukar tukar pendapat dengan Nureen. Nina pula yang sudah sarat itu hanya duduk diam di satu sudut di ruang tamu. Tangannya ligat menaip di atas Galaxy Tabnya.Entah apalah yang di taipnya. Ligat saja jemarinya menari nari tanpa menghiraukan orang ramai.

Walau tetamu yang di jemput tidaklah ramai mana, tapi apabila keluarga Mak Ngah dan Pak Ngah sudah bertemu, memang gamatlah suasana. Usik mengusik serta gurau senda memang tak boleh di elakkan. Kedua dua keluarga ni memang rapat sangat. Lagipun MakNgah tu berkahwin dengan orang kampung sendiri. Menurut cerita Maksu kepada Aiman Amani, masa di Kampung Batu Sepuluh dulu, arwah atok dan nenek mengajar ngaji anak anak kawasan tu. Dulu arwah atok dan nenek tinggal tepi rel keretapi. Pak Ngah ni anak murid arwah atok. Sampai bujang dia sering ikut arwah atok ke majlis majlis doa selamat. Mama kata, Pak Ngah ni kira macam PA arwah atok. Bahkan kalau atok perlukan apa apa bantuan Pak Ngah lah yang di panggilnya. Dalam diam diam, rupanya, Pak Ngah berkenan kat Mak Ngah. Dia takut nak beritahu atok dan nenek, maka, dia cuma minta Pak Long untuk menyampaikan hajatnya. Itu lah cerita Mamanya tentang Mak Ngah dan Pak Ngah. Amani berkira kira sendiri, agaknya Mak Ngah dulu cantik dan bijak, sebab tu lah Pak Ngah berkenan. Kata Aiman, ayah Pak Ngah tu ketua kampung Batu Sepuluh tu masa mak ayah dia muda muda.
"Berjodoh juga Aiman dengan Aiman ni. Dari kecil mana ada seorang tu, mesti yang seorang pun ada sama." Usik Kak Rahila, jiran satu blok yang di jemput Mama. Aimani Amani hanya tersenyum. Nak jawab apa pun dia bukannya tahu. Senyum ajaj jawapan yang paling selamat.
"Kak Ilah doakan kalian bahagia sampai akhir hayat,"Rahilah menyambung sewaktu bersalaman dengan pengantin perempuan.
"Thanks Kak Ilah,"balas Aiman Amani. Bahagia? Errr... Ngerilah bila dia fikirkan.

******

Menjelang maghrib, Andi dan Nina pula meminta diri untuk pulang. Nina yang berbadan dua tu nampak sangat keletihan. Walaupun da sarat macam itu, dia sibuk juga membantu mengemas di dapur biarpun beberapa kali di tegah oleh semua orang. Alasannya, dia makin letih kalau tidak berbuat apa apa. Akhirnya Mama dan Mak Ngah hanya mengizinkan dia membungkus berkat saja. Jangan banyak banyak gerak, nanti sakit, bising Mak Ngah di dapur. Mak Long Naemah yang kebetulan ada di dapur sempat mencelah, mengusik Mak Ngah.
" Ni anak orang lain yang mengandung, kau da sibuk macam ni Adah. Akak tak tahu lah kalau Amani yang mengandung nanti, macam mana agaknya kau ya!" Usikan Mak Long itu jadi bahan pula oleh saudara mara yang lain. Lepas satu, satu pula yang menokok tambah. Muka Amani sudah merah, macam udang kena bakar! Malunya!
" Kalau Amani mengandung, nanti Nina bolehlah offer jadi doula. Mak Bidan zaman moden." Balas Nina dengan gelak kecil. Nina sejak mengandung ni suka sangat baca tentang doula yang popular di negara Barat tu.
Lagi bertambah merah wajah Amani. Dipalingkan wajah melihat Aiman yang sedang berdiri bersama Andi. Aiman kelihatan selamba. Hisy, orang lelaki ni tak ada rasa malu ke?
Sampailah tetamu terakhir meninggalkan rumah, Aiman dan Amani tak habis habis di usik sanak saudara. Nasiblah, kahwin dengan sepupu sendiri. Yang mengusik pun tak teragak agak nak beralas alas, semua main hembus je apa yang nak mereka cakap.


Oooppppss......tergantung kan entry ni? Tunggu sambungan dia ya! winks

Friday, March 2, 2012

Kisah tanpa tajuk 5





Tubuh di hempas ke atas sofa. Perlahan tudungnya ditanggalkan. Keletihan rasanya, seharian berada di kolej. Matanya di pejam rapat.
"Penat ke adik abang Iq ni?" terdengar suara abangnya dari arah tangga. Dian Thahirah hanya mengangguk lemah. Entah kenapa dia berasa letih sekali hari itu. Dalam diam dia berkira kira, mungkin sudah hampir waktu uzurnya.
"Dah solat asar? Sekejap lagi waktu maghrib dah nak masuk ni.."soalan lazim Iqram apabila melihat Dian thahirah pulang dari mana mana pun. Sekali lagi adiknya itu mengangguk.
"Pergilah siap siap. Nanti lepas solat, abang nak pergi dinner dekat luar. Kak Mona tak sihat, dia tak siapkan makan malam," Iqram mengarah. Mendengar kata kata Iqram, mata Dian Thahirah terbuka luas. Kak Mona sakit dan dia boleh bersenang senang melepak di sofa. Patutlah waktu dia sampai tadi muka Mona kelihatan lesu.
"Err Abang Iq, let me cook tonight. Sorry pasal tak tahu pun yang Kak Mona tak sihat." serba salah pula dia jadinya. Dia sepatutnya membantu di rumah itu, bukan mengharap segalanya di siapkan oleh Mona. Dian Thahirah memarahi dirinya sendiri.
"Betul ni?" macam tak percaya saja yang anak dara seorang itu mahu memasak. Si adik di depannya mengangguk laju.
"Masak mee segera?" Iqram menguji. Dian Thahirah tersenyum, sedar yang Iqram sedang mengusiknya. "Mee segera pun okay kan? Makan juga. Lepas maghrib okay. Abang Iq dan Kak Mona tunggu jer lah mee segera Dian tu nanti," Dian Thahirah membalas. Dia mencapai beg dan tudungnya lalu berlalu ke tingkat atas. Dalam kepala berkira kira mahu memasak spagetti. Teringat dia pada spagetti yang Angeline makan tadi siang. Nampak enak sekali. Berselera saja si Angeline itu makan di depannya.


Meja di siapkan ala kadar. Sempat dia berlari ke NTUC di blok depan selepas Magrib tadi. Maka selepas Isya siaplah spagetti bolognaise segeran Dian Thahirah. Okay lah, kalau makan di luar, mahu terbang lima puluh dolar. Tapi bila siapkan sendiri, tidaklah mahal mana pun.
"Sedap tak mee segera Dian, abang Iq?" soal Dian Thahirah selamba. Dia perhatikan Iqram menambah dua kali tadi. Tentu abangnya itu lapar sangat. Kak Mona pula tampak selera juga walaupun tidak sihat.
"Alhamdulillah, lepas ni Kak Mona tak lah risau sangat kalau Kak Mona tak sempat nak masak ke apa. Dian dah pandai masak rupanya," Mona memuji.
Selama ni, adik ipar seorang itu hanya membantu menyiapkan bahan bahan. Kalau di suruh menumis, dia akan beri seribu satu macam alasan.
"Ni kira waktu dharurat jer Kak Mona. Kak Mona boleh suruh Dian buat kerja rumah apa saja. Mop rumah, cuci tandas, tukar langsir, lap tingkap yang banyak ni, Dian tak akan bantah. Tapi janganlah suruh Dian masak kat dapur tu. Dian tak pandai nak merasa lauk," pantas Dian membantah usulan Mona.
"Tapi Dian, nak ambil hati suami pun melalui pertnya juga," celah Iqram. Kata kata Iqram membuat Dian Thahirah mencebik. Cheh.... Ke situ pulak.
"Dah terkeluar topik lah abang Iq. Dian belum terfikir lagi. Lagipun, rumahtangga yang bahagia tu kan berasaskan ketaqwaan. Tak kan lah kerana isteri tak pandai masak, suami terus nak pulaukan dia." Dian Thahirah memang tidak mahu kalah.
Memang lah betul isteri yang pandai masak itu, suami sayang. Tapi kalau isteri itu tak bertaqwa, tak taat suami, macam mana pula iya? Belum Iqram sempat membalas, sebuah mesej masuk ke peti inbox handphone adiknya itu. Pantas Dian Thahirah mencapai telefon bimbitnya.

"The praying room for ladies is next to the Persatuan Pelajar Islam room"

Mesej dari Eric. Pelik. Kenapa pemuda itu memberitahunya tentang musolla yang dia sendiri belum jumpa. Dan bagaimana dia tahu? "Siapa Dian?" soal Iqram prihatin. "Eric, my group leader." pendek jawaban yang di beri. Nanti nantilah. Dian Thahirah tiada mood mahu bercerita. Dan dia sendiri tidak ada jawaban kalau di tanya macam macam oleh Abang Iqram nanti.

Kisah tanpa tajuk 4






Dian Thahirah berjalan tanpa arah di bangunan Mechanical Engineering itu. Jam sudah menunjukkan pukul 3.15 petang. Gusar kerana dia belum melakukan solat Zuhur lagi. Kuliah tadi berakhir jam 1.45 petang. Kemudian itu, dia diajak berdiskusi dengan rakan rakan sekumpulan. Mahu menolak, dia baru saja berkawan dengan mereka, tambahan pula mereka bukan rakan sebangsa. Budak budak Cina ni tahu ke waktu solatnya? Hatinya memang tidak tenteram sepanjang satu jam diskusi itu dijalankan. Sehingga kegusaran wajahnya menjadi perhatian ketua kumpulannya.

"Dian, you have a problem with our discussion?" tanya Eric penuh prihatin. Dian kelihatan serba salah. Bagaimana mahu beritahu? Dia memandang rakan rakan yang lain.

"Err, I actually have to excuse myself." Dian memberitahu.

"You are rushing somewhere?" Eric bertanya lagi. Suka pula dia melihat gadis di depannya yang berselubung dengan jubah kelam dan paahmina ini. Eric terasa bagai berada du timur tengah setiap kali berada dekat dengan Dian Thahirah.

"I have yet to perform my afternoon prayers," Dian Thahirah memberitahu perlahan. Serba salah mahu bersuara. Takut di kata dia mengada- ngada.

Eric menepuk meja. Dian Thahirah terkedu melihat perlakuan Eric. Oh no!!! Kemudian Eric tersenyum pula.

"I forgot that you Muslims pray five times a day. My neighbour's kids; they told me that." Eric memberitahu. Memandang rakan rakan yang lain, Eric menyambung lagi.

"Let's call it a wrap? This lady here needs her time." Angeline menepuk tangan, gembira.

"I dont need to pray, but i sure do need a puff," Angeline membisikkan ke telinga Dian. " Let's make a move,babe." Dian Thahirah membalas senyuman Angeline. Merokok pula minah kacukan ni. Sayang, muka lawa lawa macam ni, sengaja pula dia nak memendekkan umur.

Saat semua ahli kumpulan sudah bersurai, Dian masih tercari cari di mana letaknya musolla. Mahu bertanya, dia tidak pula berpapasan dengan sesiapa. Manalah perginya semua pelajar pelajar Melayu di sini? Takkan semua sudah pupus?

Dian berjalan lagi menuju ke hujung blok. Langkahnya yang tidak pasti itu membuat dia kelihatan seperti rusa masuk kampung. Dalam hati dia mengutuk diri sendiri. Minggu lepas dia seperti terlupa nak tanya di mana letaknya musollah. Sekarang ini, terkial kial sendiri. Akhirnya, Dian bercadang mengambil wudhu sahaja di tandas berdekatan dan lepas itu, carilah ceruk ceruk mana untuk bersolat. Selepas siap berwudhu, dia berjalan ke belakang bangunan. Berhati- hati dia mencari arah qiblat dengan kompasnya. Mujur kompas pemberian Izz sentiasa di bawa ke mana-mana. Kalau nak guna ilmu melihat pada arah matahari, manalah Dian arif sangat, walau dah berkali kali arwah ayahnya mengajar. Dian menghamparkan pashmina xtra yang sentiasa di simpan di dalam begnya, mengikut arah qiblat. Dan dengan tenang, dia mengangkat takbir.

Di luar pengetahuan Dian, perbuatannya di perhatikan sepasang mata. Dan sepasang mata itu ralit memerhatikan setiap gerak Dian sehingga salam kedua di beri.

Kisah tanpa tajuk 3





Sebulan lagi semester di Politeknik akan bermula. Bermulalah kehidupan baru bagi Dian Thahirah. Berbagai rasa bermain di hati. Iyalah, tempat serba baru; guru baru, kawan kawan baru,suasana belajar yang baru. Siapa yang tak teruja,kan? Tapi adakalanya dia berasa seperti mahu menghentikan pengajian saja. Tengok pada pengorbanan Iqram, dia berasa malu untuk terus menerus mahu mengejar cita citanya. Dia nak jadi apa sebenarnya? Dian Thahirah pernah bercita cita mahu jadi guru tadika, pernah juga bercita cita mahu menjadi jururawat. Kemudian itu apabila dia sedar, mana ada jururawat yang boleh pakai tutup aurat di Singapura ini, cita citanya dihumban ke dalam almari! Apabila dia melihat kakak-kakak senior mengambil jurusan Mechanical Engineering sewaktu dia hadir ke rumah terbuka Politeknik Singapura sebelum peperiksaan 'O' levels-nya pula, dia yakin, itulah jurusan yang akan di lakukannya. Puan Iqram memujuk, memberi pendapat agar dia mengikuti jurusan lain, tapi dia tetap dengan keputusannya. Sempat dia minta bantuan talian hayat dari Melbourne. Si Encik jurutera pun apalagi, beri sokongan moral 101%lah. Dian Thahirah akan mengikuti jejaknya. Siapa yang tidak seronok! "Ramai kakak kakak yang ambil jurusan itu Abang Iq, pakai tudung lagi. Ada dua tiga tu pakai purdah tau. So tentulah jurusan itu sesuai dengan orang macam Dian," pandai si bongsu memujuk. "Susah jaga anak dara ni. Patutlah ada hadis pasal menjaga anak perempuan ni,kan?" Iqram menyerang balas secara lembut. Mengharap agar adik kesayangan mahu mengalah. Namun akhirnya dia yang kalah juga. "Abang Iq dah tak nak jaga anak dara ni lagi kah?" soal Dian Thahirah lesu. "Abang Iq nikahkan saja lah ya?" Iqram pura pura tegas. Memang Dian Thahirah tahu, dalam wasiat arwah Pakcik Yusof ada mengatakan Iqram berhak menentukan jodohnya. "Dian sedar, Dian susahkan Abang Iq, tapi tak payahlah buang Dian dengan cara macam itu. Kalau Abang Iq tak suka Dian lagi, biarlah Dian cari mereka....." Dian pun sudah masuk dalam mode nak kecil hati. Mendengar kata kata itu, pantas Iqram memintas. "No! Selagi Abang Iq hidup, You are not going back there!" Itu pesan ayah. Jangan sampai Dian balik pada keluarganya. Ayah tak mahu Dian bercelaru melihat cara kehidupan mereka. Kalau sekadar menziarah sekali sekala itu, tak apa. "Tapi Abang Iq macam dah penat jaga Dian," rajuknya. Iqram menghela nafas berat. "Janji Dian akan jaga diri, jaga maruah bila masuk Poli okay?" Dian tersenyum gembira. Siapa yang tak gembira kan? "Sayang Abang Iq!" Dia memeluk Iqram kemudian berlari ke dapur mendapatkan kakak iparnya. Mona yang sedang menjemur kain di peluk erat. "Thanks kak, doakan Dian. Sayang kakak more than Abang Iq!" Dian berseloroh. Pasangan itu lah pengganti ibu dan ayah. Dia mencium pipi Mona. Lama.... Kalaulah ibu masih hidup.. Ketukan di pintu menghentikan lamunannya. Dia menyeka airmata yang entah bila mengalir. Lemahlah kalau dah teringat kat arwah ibu. Mesti leleh habis. Tapi kslau terkenangkan ibu kandungnya, tak ada pula nak terasa sebak. Mona menjengul di muka pintu. Wajahnya sukar di tafsirkan. Entah, apa yang tak kena pula kali ni. "Dian, ada budak lelaki cari Dian. Dia ada dekat luar dengan Abang Iq," Mona bersuara rendah. Berkerut dahi mendengar apa yang Mona katakan. Budak lelaki mana pula ni? Dia lantas bangkit dari katilnya. Tadi, Dian memang minta izin untuk berehat dari Mona. Dia tak sedap badan. PMS mungkin. Lambat lambat dia menyarungkan tudung dan abaya ke tubuhnya. Kaki melangkah mengikut Mona ke ruang tamu. "Dah lama kawan dengan Dian?" terdengar Suara Iqram memecah sunyi. Berderau darah Dian mendengar soalan sedemikian. Ini namanya interrogation, bukan berkenalan! Siapa pula yang berani datang ke rumahnya ni!! "Saya satu kelas dengan Thahirah dari menengah satu lagi. Tapi tak pernah berkawan." Hah! Ambil tu! Punya lah berterus terang! Tapi Dian Thahirah masih belum dapat menangkap tuan punya suara itu. Dian berdehem sedikit menandakan bahawa dia ada di situ. Pantas Iqram mendongak memandang adiknya itu. Wajah itu tampak tenang. Awas Dian, jangan sangka air yang tenang tak ada buaya. Jangan sangka Abang Iq tenang, kau tak kan kena grounded! Kata hatinya. Mata sudah membayangkan senario malam nanti. "Dian, ni kawan kelas Dian datang," beritahu Iqram. Dian Thahirah mengangguk. Dia berjalan melintasi tetamu itu dan merebahkan punggung di sisi Iqram. Kak Mona sudah hilang ke dapur. Tetamu itu yang sedang mengeluarkan sesuatu dari begnya mendongak, membuat jantung Dian berhenti berdegup. Apa si dia ni buat dalam rumah aku?!! "You?" jelas Dian Thahirah terperanjat. "Aku lah, kenapa?" selambanya menjawab. Kemudian dia memandang wajah Iqram sambil menyerahkan beberapa keping gambar. "Gambar Thahirah masa prom nite kelmarin." suara dia; tenang; macam dah biasa berjumpa dengan Iqram pula gaya! Iqram mengambil lalu membelek. Dian Thahirah di sisi hanya berani menjeling. Hatinya yang sudah mula mahu stabil berdegup terus berdegup kencang. Dia dalam bahaya. Bahaya yang amat sangat! "Pandai awak ambil gambar," puji Iqram. Dia menyuakan gambar gambar itu kepada Dian Thahirah tetapi si adik jelas tidak mahu menerima. Hujung jari kaki sudah menguis-nguis karpet. Jemari tangan pula giat memintal hujung tudung. Ya Allah, petanda apakah ini? Si tetamu berdehem kecil. Kemudian dia menggeleng. "Itu bukan saya yang petik. Saya nampak dari camera seorang pelajar." Dia memberitahu. Wajah Dian berubah riak. Dia nampak dalam camera seorang pelajar lain dan kemudian???? "Khairy, maksud kau?" akhirnya dia bersuara juga. "Macam ni errr encik...." Khairy memulakan. "Abang Iqram, panggil saja Abang Iq," Iqram mencelah. "Oh, Abang Iqram," Khairy memandang Dian sekilas. Jatuh simpati pula melihat wajah muram itu. "Saya ada attend farewell camp minggu lepas." beritahu Khairy. Dian memang tidak pergi. Semenjak kes Daniel memegang lengannya, dia kena grounded. "Entah macam mana saya boleh nak belek belek camera seorang pelajar ni. Saya nampak gambar gambar Dian dalam memory card dia. So,...." belum sempat Khairy mengakhiri cerita, Dian Thahirah menyambung dengan spekulasi sendiri. " U have them printed?" Khairy mengangguk. "Habis tu yang dalam memory card?" soal Dian Thahirah. "I deleted them." jawabnya bersahaja. Dian Thahirah mengangguk. Kemudian... "Camera siapa?" tentu bukan camera mana mana pelajar perempuan. Waktu itu Dian tak nampak pun mana mana kawan kelasnya menggalas beg camera. "Daniel. Dia kan presiden kelab fotography. Tak kan kau lupa." datar saja suara Khairy kedengaran di telinga. Dian sekadar mendengar, Memang tidak pernah ambil tahu. " Kawan awak tu tak marah ke awak delete semua gambar adik Abang Iq ni?" tiba tiba Iqram bertanya. " Bukan marah saja, sempat bertumbuk. Tapi tak apa lah, last fight." Khairy menjawab memandang tepat ke mata Iqram. Iqram hanya menggeleng. "What makes you?"soal Dian Thahirah. "Aku dengar dari Sarah yang kau kena grounded pasal Daniel. So i assume mak ayah kau mesti strict. Aku cuma tolong kau saja. What if he post gambar gambar kau kat net?" Dian ada beritahu Sarah sebab kenapa dia tak pergi ke farewell camp itu. Memandai pula Sarah menyampaikan pada Khairy ni. "Mak bapak aku dah tak ada. Ni abang aku." Dian menjawab hambar. Khairy mengangguk, serba salah. Salah channel lah pulak! "Dian nak pergi dapur. Tolong Kak Mona," dia memaklumkan pada Iqram. Rupanya tetamu itu di ajak makan tengahari pula. Abang Iqram mana suka kalau tetamu tidak di jamu. Sepanjang Khairy berada di situ, Dian hanya memerap di dapur. Sesekali terdengar suara Iqram dan Khairy ketawa. Entah apa yang di ceritakan mereka. Cuma sebelum Khairy pulang, sia sempat memberitahu sesuatu pada Dian yang membuat gadis itu menghela nafas lega. "Dont worry, Daniel masuk Ngee Ann. You wont be seeing him."

Kisah tanpa tajuk 2





"Seronok ke malam tadi?" soal Iqram selepas habis solat. Dian Thahirah membuat muka cemberut. Semalam sewaktu dia sampai ke rumah, Iqram dan Mona masih belum pulang. Selepas dia solat Isyak, dia terus saja masuk tidur, tiada mood untuk menunggu Iqram dan Mona pulang dari date. "Menyesal ke pergi?" soal Mona pula. Dia melipat telekungnya dan di gantung ke penyangkut. "Ada budak tu paksa Dian menari. Siap tarik lengan orang. Bencilah. Macam sengaja hendak kenakan orang." sekali nafas Dian Thahirah mengadu. Terbeliak mata Iqram mendengar cerita adik susuannya itu. Tarik lengan? Ada orang lelaki pegang adik dia? Dian Thahirah perasan wajah Iqram yang sudah berubah riak. Tentu sebentar lagi Dian akan di kenakan hukuman. Grounded!!!!! "Err err... Dia pegang lengan saja Abg Iq, tak terkena kulit pun." Dian Thahirah memberitahu, takut takut. Matilah kalau Abang Iq mengamuk. Abang Iq bukan macam Abg Izz atau Kak Mona. Kalau Abg Izz, masih lagi boleh berkompromi. Boleh lagi janji takkan buat lagi. Tapi depan Dian Thahirah sekarang ialah Abang Iq dan bukan adik dia si Izzuddin yang hanya tiga tahun lebih tua dari Dian. "Abang Iq dah cakap dengan Dian awal awal kan? Majlis macam tu bercampur dengan maksiat. Awak tu degil, nak sangat pergi. Lihat, Tuhan dah tunjukkan." tegur Iqram datar. Songkok di kepala di tarik lalu di letakkan ke tepi. " I just wanna see the whole thing, Abang Iq. I am sorry," dia buat muka sedih. Mona di sisi Iqram di jelingnya. "Isy, kakak ipar kesayangan ni tak mahu kasi back up lah pula! Saat genting ni!" Dian Thahirah berkata kata di dalam hati. "Lain kali dengar cakap Abang Iq Dian. Selain Izz, Abang cuma ada Dian. Abang Iq tak nak tengok Dian jadi macam..." kata kata Iqram terhenti di situ. Dia meraup muka. Menyesal kerana hampir terlanjur kata. Dia Thahirah sudah meleleh airmata. "Dian tahu apa maksud Abang Iq. Dia pun tak mahu jadi macam diorang walaupun Dian sedar siapa Dian sebenarnya," Dian Thahirah tidak dapat menahan sedu. Setiap kali kisahnya di bangkitkan, dia tidak mampu untuk menahan tangis. Iqram menarik Dian rapat. Bahu adiknya itu di rangkul. Walau mereka tidak berkongsi rahim ibu yang sama, dia, Izz dan Dian berkongsi air susu yang sama. Arwah ibu Iqram lah yang mendidik dan mengasuh Dian sedari kecil. Sedari umurnya seminggu lagi, Dian Thahirah sudah di ambil oleh arwah ibu dan ayah. Menurut cerita mereka, ibu ayah kandung Dian Thahirah itu orang susah. Kelahiran Dian memang tidak mereka harapkan. Nak gugurkan kandungan, sudah terlambat kerana sewaktu emaknya mengetahui akan kehadiran Dian Thahirah dalam rahimnya, kandungan sudah pun menjangkau ke enam bulan. Tahap bahaya kalau mahu menggugurkannya. Maka mereka membuat keputusan untuk menjual bayi itu pada majikan mereka yang berbangsa Cina. Mujurlah ibu dan ayah mendapat tahu tentang itu dari seorang kenalan yang kebetulan tinggal di perumahan di mana ayah Dian bekerja.Mengamuk sakan arwah ayah Iqram waktu itu. Dan saat itu juga dia bertindak membeli Dian dari mereka sebelum majikannya sempat berbuat sedemikian. Begitulah yang di ceritakan arwah Pak Hamzah dan arwah Mak Sukainah. Dian meraih tangan Iqram. Sedih dan menyesal dengan kedegilannya mahu menghadiri prom nite semalam. "Abang Iq, Dian degil. Dian tahu Dian kena dengar cakap Abang Iq dan Kak Mona. Dian pun cuma ada Abang Iq saja selain Abang Izz dan Kak Mona," tersedu sedu dia meminta maaf. Begitulah Dian setelah kematian ayah dan ibu susuannya. Kalau dia buat Iqram matah atau sedih, dia cepat meminta maaf. Dia sedar, hidupnya sekadar menumpang kasih. Iqram mengusap kepala Dian. Adik bongsu yang berumur 13 tahun lagi muda darinya itu di pujuk. Iqram bukanlah mahu mengongkong hidup Dian Thahirah tapi dia mahu menjaga adiknya seperti yang di pesan oleh arwah ayah. "Tak mahulah sedih sedih macam ni. Kak Mona sedihlah," Mona mencelah. Dia juga turut mengusap belakang Dian Thahirah. Dia memang sayang sangat dengan Dian. Dian sudah seperti sebahagian dari hidupnya. Tidak pernah dia berasa cemburu dengan kasih sayang yang dicurahkan Iqram ke atas Dian. Dian melepaskan tangan Iqram lalu menyandar di bahu Mona. Dia memeluk Mona erat. "Sayang kak mona," dia membisikkan... Tiba tiba Iqram bersuara pula," Semalam Dian pulang naik apa? Dengan siapa?" Cerita semalam belum berakhir rupanya. Iqram masih belum puas hati. Dian Thahirah manarik nafas. Kali ini kena cerita dari A sampai Z. Biar Iqram puas dengan jawapannya. " Wah, ada knight in shining armour, lah."usik Mona. Iqram merenung isterinya tajam. Tidak suka dengan apa yang di katakan Mona. Pantas Mona menutup mulut dengan tangan. Kemudia dia mengangkat tangan kiri tanda minta maaf. " Itu saja?" soal Iqram. Dian Thahirah mengangguk. Lama Iqram berjeda. Sejadah di atas karpet di kuis kuis dengan jari telunjuk. Kemudian dia memandang wajah Dian Thahirah. " Apa pun, Abang Iq tak mahu Dian rapat dengan mana mana lelaki pun, faham?" Dia memberitahu tegas."Dian tanggung jawab Abang Iq selagi Abang Iq tidak serahkan Dian pada suami Dian." Dian Thahirah mengangguk lagi. Dia tahu Iqram marah kerana sayang. Ibu bapanya sendiri pun tidak sayangkan dirinya. Si anak buangan yang hampir hampir jadi anak angkat orang NON MUSLIM!!!!

Kisah tanpa tajuk 1






Duduknya di perbetulkan. Tudung yang tersenget tadi di kemaskan semula. Sebal hatinya melihat adegan di luar perpustakaan tadi. Berbagai bagai perasaan dtg bermain di hati. Marah, sedih, terperanjat, namun dia amat berasa meluat melihat anak muda sebayanya berasmara dana seperti itu. Sesekali dia menjengah ke tangga. Sedari dia tiba tadi, Iqram masih belum menunjukkan batang hidung. "Abang Iq mandi ke tenggelam dalam perigi Kak Mona?" dia bertanya wanita muda yang sedang melayari internet di hadapannya. Wanita itu tersenyum manis, kemudian tergelak kecil. "Kalau Abg Iq tenggelam, Dian Thahirah kena hubungi ScdF ni nampaknya," dia berseloroh, menampakkan lesung pipit di kiri kanan pipi. Mata Dian tertumpu pada sepasang lesung pipit itu.

" Ayu sangatlah Kak Mona ni. Patutlah Abg Iq terpikat," Kata-kata Dian Thahirah cepat cepat di pintas Mona.

" Eh, mana ada sepupu awak tu terpikat kat akak. Mana pernah dia tengok wajah akak sebelum nikah." Dian tertawa.



Ingatannya kembali mengimbau satu satunya abang angkat yang dia sayangi itu. "Abang Iq kata, dia redha jer siapa pun yang jadi isteri dia. Dian pun terperanjat dengar dia cakap macam tu. Tak sangka lah zaman macam ni pun masih ada orang kahwin kerana wasiat." Mona mencebik mendengar kata kata Dian Thahirah. Sudah kerap sangat pernikahannya di persoalkan. Kalau dengan Dian ni dah muak mendengar. Ada saja yang mahu di katanya. Tak habis habis mahu menyakat. Derap kaki Iqram menuruni anak tangga menghentikan perbualan kedua dua mereka. Dian Thahirah tersenyum senang melihat abang susuannya yang kelihatan segak dengan kemeja T berwarna biru laut dan slacks hitam. Dian Thahirah memerhatikan Iqram daei atas ke bawah. Kemudian dia tertawa lepas. Berkerut kenibg Iqram melihat gelagat gadis itu. "Apasal? Tak pernah nampak Abg Iq handsome macam ni ke?" soal Iqram tidak senang. Tidak senang di tertawakan sedemikian. Dian Thahirah menggelengkan kepala. Bukan tidak pernah melihat abangnya segak bergaya, tetapi sekadar di minta menghantarkan anak gadis itu ke majlis prom nite saja, apa perlu dia siap segala? "Mana tuxedo Abang Iq?" soal Dian Thahirah di antara sisa tawanya. Mona mencuit lengan adik iparnya itu. Buatnya Iqram merajuk dan tak mahu menghantarnya ke majlis makan makan itu, baru padan dengan muka. Silap silap haribulan, ada yang menangis airmata darah di rumah itu nanti.

"Dian Thahirah, awak ni nak pergi ke tak?" soal Iqram serius. Pantas Dian Thahirah mengangguk. "Kalau nak pergi, jaga adab itu ya. Jangan sampai Abang Iq kata tak payah pergi." tegas suara Iq menyampaikan amaran.

"Sorry Abang Iq, Dian bergurau saja. But on a serious note, Abang siap siap ni nak pergi mana?" soal Dian. Kemudian dia menoleh ke arah Mona pula. Wanita kacukan Arab itu memakai jalabiyah merah samar, beserta....eh, Kak Monanya pun dah siap pakai tudung! Ni mesti nak keluar datinglah ni. Muka Dia Thahirah berubah cemberut, konon konon menunjukkan rajuknya!

"Abang nak bawak Kak Mona dinner kat Carousel. Awak tu nanti makan kenyang kenyang dekat majlis sekolah tu ya!" usik Iqram. Isyy... Seronok melihat wajah si adik menahan rajuk! Bulat mata Dian Thahirah mendengar kata kata abangnya. Lupa pula mahu menceritakan apa yang dia nampak siang tadi di perpuastakaan. Dia memang teringin mahu pergi ke Carousel, tapi sengaja pula Iqram pergi bawa Mona sewaktu dia perlu menghadiri majlis lain! Di dalam kereta, Iqram siap berleter agar jangan buat itu dan ini. Pedih telinga mendengar leteran Iqram. Mona di sebelah hanya diam seribu bahasa. Kalau Iqram sudah bercakap, jangan mencelah, nanti bertambah panjang 'kuliah'nya!

Dian Thahirah berasa kurang senang dengan suasana majlis itu. Baik dari segi pakaian mahupun pergaulan, terasa kawan kawannya sedikit melampaui batas. Baru habis menengah empat. Belum masuk kolej pun! Si Tiara dengan makeovernya, si Ryana dengan kasut timit tinggi 5 inci. Kepala Dian Thahirah sedikit sesak dengan musik yang di putarkan. Tadi, Daniel ada mengajak dia menari bersama. Rasa macam nak tercabut kepala dari badan sewaktu Daniel mengajak dia ke lantai menari. Mujur Sarah berada dekat dengan dia.Sarahlah yang menyelamatkam keadaan tadi. Konon konon mahu menyuruh Dian menemankannya ke tandas. Pheeww!! Kalau tak ada Sarah, sudah tentu si Daniel itu akan mengheretnya ke lantai untuk berdansa. "Gila ke nak ajak aku menari macam tu," dia bermonolog sendiri. Dia berdiri sambil menelitikan pakaiannya, arbaya dari kain lace pemberian Bonda, emak Mona.

"Memang pun gila. Tapi yang gila tu awak. Dah tahu bertudung litup, sengaja datang majlis macam ni buat apa? Pergilah dengar ceramah kat masjid!" satu suara garau mencelah dari belakang. Pantas dia menoleh, sedikit terkejit kerana Khairy sedang berdiri terlalu dekat dengan dia. Dia ke belakang sedikit, menjarakkan dirinya dari lelaki itu.

" Where's your handphone?" tanya Khairy.

"Nak buat apa?" soalan Khairy dibalas dengan soalan juga. Gila ke mamat ni nak handphone orang? Sedangkan handphone dia tu selalu saja bertukar ganti.

"Mana handphone lah makcik? Biar aku call mak ayah kau. Tempat macam ni, tak sesuai untuk kau. Dont you understand?" tukas Khairy. Belum sempat dia menjawab kata kata Khairy, Daniel datang lagi. Kali ini, dia seolah olah mahu memaksa Dian Thahirah menyertainya di lantai menari itu.

" Bro, she's my date okay. Kalau kau nak usik, banyak chix kat sana tu. Tu, Tiara, Sarah, Ryana, Alisson... Semua tu available bro," Khairy menahan Daniel dari menarik Dian Thahirah.

Daniel merenung Khairy tajam. Tidak puas hati dengan ungkapan Khairy tadi. Risau juga Dian Thahirah kerana kedua dua mamat ni memang alah dengan satu sama lain. Pantang bertemu, tentu nak bergasak. Akhirnya, Daniel melepaskan pegangannya pada tangan Dian Thahirah. Dia mendengus kasar sebelum melangkah pergi.

"Nasib baik dia pegang sleeves kau. Kalau dia pegang tangan kau tu, sertulah pakai selori tanah, tak hilang jugak dosanya!" sindir Khairy. Dian Thahirah tidak membalas. Matanya terasa panas.

"Aku nak balik. Kalau Sarah tanya, kau cakap saja aku ada emergency." Khairy tidak menjawab, tetapi lelaki itu hanya mengikut langkah Dian Thahirah hingga ke ruang lobby.

Sampai saja di pintu hotel, dia meminta seorang pekerja hotel itu menahankan teksi buat Dian Thahirah. "Make sure she gets a good cabby," dia memberitahu pekerja hotel itu.

Cerpen - Redha seorang Nusrah (Part 1)



Lauk daging masak kicapnya di simpan ke dalam peti ais. Jam di dinding di pandang sekilas. Sudah hampir satu pagi, namun batang hidung Eddy masih belum kelihatan. Di mana agaknya suaminya itu? Dia mengeluh untuk sekian kalinya. Bukan dia tidak kenal dengan perangai Eddy yang suka merambu tidak tentu hala itu. Dia kenal sangat. Bukan dia tidak kenal Eddy tu. Eddy tu kaki botol, mat motor, kaki clubbing; entah apa apa lagi lah yg boleh di samakan dengan suaminya itu. Tapi dia akur, itulah jodohnya. Jodoh yang di tentukan oleh Tuhan kepadanya. Kalau kakak kakaknya yang lain simpati dan bersedih akan nasibnya,dia pula hanya tersenyum. Baginya, lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik. Begitulah dia. Dia, yang di beri nama Siti Nusrah Insyirah.

Kaki di bawa melangkah ke bilik. Mahu kata Eddy jenis yang tidak bertanggungjawab, jauh sekali. Rumah lima bilik, dengan kemudahan lengkap ini serta makan pakai yang sempurna menunjukkan dia suami yang bukan sedemikian. Nak kata dia tidak sayangkan Nusrah, pun tidak juga. Kasih sayangnya terhadap Nusrah terserlah. Tapi itulah, dia tidak boleh di pisahkan dengan motor dan botol. Macam dah sinonim dengan lelaki Itu.
Telefon rumah berdering nyaring, menjerit minta di jawab. Pantas Nusrah menyambar telefon tanpa wayar di meja sisi. Salam di beri. Dia tahu siapa pemanggil itu berdasarkan nombor pada skrin 'caller id' telefon itu.
"Nusrah?" suara di hujung sana memanggil setelah dia membalas salam. "Emm...Nusrah lah ni," dia menjawab lembut.
"Sayang buat apa pagi pagi buta ni? Kenapa tak tidur lagi huh?" terdengar suara resah Eddy di hujung talian. "Tunggu Abang balik," dia memberitahu. Terdengar keluhan Eddy. Rasa bersalah mungkin kerana membuat Nusrah menunggu.
"Pergilah masuk tidur, abang dah nak balik ni." Eddy seakan memujuk. " Will be reaching you in no time precious." Ayat ayat romantik itu tidak mampu membuang perasaan risau di hati Nusrah.
"Abang, janganlah speed lagi. Nusrah tunggu abang."sempat dia memesan sebelum talian di matikan oleh si pemanggil. Nafas di hela. Lawang hatinya, hanya Tuhan yang tahu.
"Ya Allah, kau ampunkan lah dosa suamiku. Berilah dia peluang untuk menjadi hamba yang bertaqwa."
Kalau lah Eddy se'normal' abang abang iparnya yang lain, alangkah indahnya. Nusrah bukan tidak redha, tapi sebagai seorang isteri, dia teringin sangat merasakan dirinya di bimbing. Macam Nadhirah, kakak sulungnya. Suami Nadhirah, Abang Muhammad itu lepasan institusi tinggi juga macam Eddy. Tapi lain sungguh cara hidup dia. Bibir sentiasa dengan zikrullah. Sembahyang berjemaah menjadi tradisi keluarga. Anak Nadhirah yang bongsu, si Aiman itu baru berumur empat tahun, tapi sudah mampu menjadi bilal. Nadhirah ada memberitahu, setiap pagi Minggu adalah hari tazkirah mereka. Indahnya hidup bersama Tuhan begitu,kan?
Lihat pula kehidupan Nawwarah. Walau Hakimi tidak sewarak Muhammad, dia tidak juga mengabaikan agamanya. Berbeza dengan Muhammad yang mengaggotai sebuah jemaah bertariqat, Hakimi itu rajin ke masjid. Setiap minggu, di bawa Nawwarah Ke masjid untuk mengikuti kuliah dan kelas Fardhu Ain. Dia? Di sinilah dia saban malam sendirian, menanti suaminya pulang. Dan sering pula kepulangan suami itu di dalam keadaan mabuk. Hanya kepada Allah tempat dia mengadu. Kepada ayahnya juga tidak pernah dia mempamirkan keluh kesah. Yakin sekali, tentu ada hikmahnya ayah menerima pinangan Haji Qamaruddin dan Puan Qamariah setahun dulu. Walau Kak Nawarrah menentang, walau Kak Nadhirah menyuruhnya beristikharah, Nusrah hanya terus mempersetuju. "Akak, mesti ada hikmahnya kak." Nusrah memujuk Nawwarah. Tatkala Nadhirah menggesa dia memikirkan masak masak, Nusrah sekadar berseloroh," Tak apalah,dapat suami mat motor, bolehlah Nusrah ambil lesen motor lepas ni. Boleh konvoi pergi ekspedisi dengan dia. Keluarga kita semua cuma boleh pandu kereta saja kan? Tak ada thrill, lah." Dan kakak-kakaknya hanya mampu menggeleng kepala seraya berdoa agar kebahagiaan bakal menjadi milik si adik hingga ke akhirnya.

Nusrah membuka mata saat terasa ada tangan kasar yang membelai pipinya. Rambutnya yang menutupi separuh wajah di sebak kebelakang. Eddy sedang duduk di sisinya dengan wajah penuh keletihan. Saat melihat susuk suami di hadapannya, pantas tangannya meraih tangan suaminya itu; di salam lalu di kucup penuh hormat. Wajah suami di tatap manis. "Nusrah ambilkan abang air ya? Tentu abang penat." penuh santun dia menutur. Pipi suami di belai mesra. Rindu dengan wajah yang hanya dia tatap lewat malam dan awal pagi itu. Syukur kepada Tuhan kerana Eddy selamat sampai ke rumah seperti yang dia doakan.
"Nusrah, tak payah sayang. Abang dah minum." Eddy menahan isterinya dari berlalu. Tubuh kecil itu di gamit ke sisinya. Isteri yang di nikahi enam bulan yang lalu. Isteri yang tidak pernah bermasam muka dengannya. Isteri yang menjadi idaman setiap lelaki. Wajah isterinya itu di tatap lama. Tidak betah di tenung sedemikian, Nusrah melarikan pandangan.
"Abang rindu Nusrah," ucap Eddy. "Nusrah tahu." tersenyum Nusrah membalas kata kata suaminya.
"Macam mana Nusrah tahu?" soal Edry. Pelik dengan jawapan isterinya itu. "Abang tak mabuk malam ini. Jadi Nusrah yakinlah apa yang abang cakap tu benar." lembut saja kata-kata isterinya tapi terasa seperti belati yang menikam hati. Menusuk sekali bunyinya.
Genggamannya pada jemari Nusrah dilonggarkan. Sedar bahawa sang suami mungkin terasa dengan kata-katanya, cepat dia memohon maaf.
"Abang, Nusrah minta maaf. Tiada niat untuk menyakiti hati abang tapi memang Nusrah gembira setiap kali abang balik macam ni. Hati isteri mana yang boleh tenteram selagi suaminya tidak ada di depan mata, bang. Nusrah jarang dapat lihat wajah abang, Nusrah ni lagilah rindu."
Terkedu Edry mendengar. Nusrah rindukan dia? Nusrah tidak menyampah dengan perangai dia?
Tangan di bawa membelai rambut isterinya. Rambut Nusrah panjang melepasi pinggang. Hitam dan lebat, tidak pernah di lihat oleh lelaki ajnabi. Teringat Eddy pada kali pertama Nusrah melepaskan hijab di hadapannya. Pada malam pertama mereka sah menjadi suami isteri. Malam itu, sewaktu dia masuk ke dalam kamar pengantin, Nusrah sedang melipat telekung. Entah solat apa, kerana solat Isyak sudah di lakukan berjemaah sebelum itu bersama seisi keluarga.
Dia teringat kata-kata Nusrah tatkala dia ralit memerhati rambut isterinya yang panjang mengurai itu.
"Maaf, saya tak reti berfesyen. Rambut ni, tidak pernah di dandan di mana mana salon pun. Dan selain ayah, awaklah lelaki pertama yang melihat saya tanpa hijab." "Jadi, saya orang luar yang dapat lihat aurat awak, begitu?" waktu itu sengaja Eddy memprovok, mahu menguji gadis di depannya. Ibu kata, Nusrah anak yang taat. Tentunya dia akan menjadi isteri yang taat juga. Sewaktu ibu memberitahu, hati Eddy jengkel sekali. Entah iya, entah tidak. Mana tahu Nusrah itu kahwin terpaksa, kemudian akan tulis kontrak kahwin. Macam dalam cerita cerita di televisyen itu. Perempuan, mesti suka nonton cerita merepek macam itu kan? Hah, lepas itu dia ikut lah juga!
Nusrah sekadar mengangguk. Eddy tersenyum sinis. Apalah hendak di banggakan sangat aurat yang tersimpan. Bukan dia tidak faham syariat, tapi kenapalah ekstrim sangat sampai dalam rumah pun pakai tudung. Depan perempuan bangsa asing pun nak tutup aurat. Bukannya perempuan perempuan bangsa asing itu tidak memiliki apa yang dia miliki. Nusrah.... Nusrah....
Eddy masih mahu menguji.
" Ini kali pertama awak biarkan rambut awak di perlihatkan orang selain dari keluarga sendiri kan? Maksud saya; ayah dan kakak kakak awak?"
Mata mencerun memandang Nusrah yang sedang menyediakan tempat tidurnya. Lincah tangan gadis bertubuh kecil itu membentangkan gebah di atas katil yang masih lagi berhias dengan cadar yang cantik itu. Selimut dan bantal juga di sediakan rapi. Hanya anggukan yang menjadi jawapan. Perlahan dia merapati gadis itu.
"Kenapa awak macam tak segan segan depan saya? Ibu kata awak ini gadis pingitan." Tangannya sengaja di bawa membelai rambut Nusrah. Gadis itu tiba tiba membeku. Pucat wajahnya di perlakukan sedemikian. Eddy tertawa di dalam hati. Uh! Tadi tunjuk gungho! Tahu pun kejong!!!
"Saya takut sebenarnya. Saya takut jadi isteri awak, itu sebenarnya. Tapi saya tidak mahu kecewakan sesiapa. Dan kini, setelah menjadi isteri awak, saya sedar akan tanggungjawab saya. Apa pun yang awak akan lakukan pada saya, saya redha. Walau ia menyakitkan fizikal, mental dan spiritual saya. Saya sedang dalam proses mencari redha Tuhan. Kalau perkahwinan ini adalah salah satu cabarannya, saya cekal." Dalam kekalutan hati, sempat juga Nusrah berhujjah.
Hati lelakinya tersentuh sangat di kala itu. Nusrah bukan gadis tidak berpelajaran. Dia sempat menamatkan pengajiannya sehingga peringkat diploma sebelum di sunting oleh keluarga Haji Qamaruzzaman. Sempat juga dia bekerja di sebuah syarikat MNC sebelum dia berhenti sebulan lalu atas permintaan Eddy. Waktu itu, Eddy sekadar menguji, mahu melihat kalau kalau tunangnya itu memprotes. Tapi elok saja tunang yang dia tidak pernah heret ke mana mana itu menerima usulannya.
"Saya mahukan isteri yang boleh jaga makan pakai saya. Yang sentiasa ada dirumah bila saya pulang dari kerja. Yang saya boleh harapkan waktu saya memerlukan." Mana ada perempuan berkarier yang sanggup tinggalkan kerjaya untuk jadi bibik sepenuh masa. Lagi lagi kalau suaminya itu gila gila macam dia! Tapi bukan Nusrah. Sedikit pun dia tidak cuba untuk berunding demi kepentingan dirinya! Pelik sungguh!
"Kalau saya berhajatkan awak malam ni pun, awak akan setuju saja? Macam itu? Awak tak nak suruh saya tandatangan apa apa perjanjian? Maklumlah awak bukan tak kenal siapa saya, kan? Mana tahu awak tak mahu saya usik mahkota awak. Saya kan penuh dengan dosa..." Eddy bertanya. Walau hati sudah mula berputik rasa kagum dengan gadis di depannya, dia tetap mahu tahu kalau Nusrah memiliki agenda lain. Perlahan Nusrah memaling tubuh, menghadap Eddy.
"Encik Iqmal Zahidi, sejak menjadi tunangan awak, tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk buat perkara yang tidak tidak. Malahan,saya amat takut kalau perbuatan saya setelah menjadi isteri awak bakal memalukan keluarga saya. Saya tak mahu orang mengatakan arwah mama, ayah dan kakak kakak saya tidak tahu mendidik saya. Dan tadi setelah sah menjadi isteri awak, saya menjadi lebih takut. Takut sangat kalau saya tak mampu menjaga maruah suami dan maruah keluarga mertua saya. Tangungjawab saya sebagai anak, isteri dan menantu sudah cukup berat bagi saya. Mana mungkin saya sanggup membuat perkara merepek itu semua? Saya tidak sanggup di laknat malaikat hingga ke Subuh. Saya tak mahu mati tanpa redha suami. Saya takut untuk menjadikan neraka tempat rehat saya di sana. Saya tak mahu." Mendengar jawapan Nusrah dengan suara menahan tangis, Eddy menjadi serba salah. Pantas tubuh gadis itu di tarik dalam pelukan. Dia memeluk Nusrah kejap. Pilihan ayah dan ibu tidak pernah salah. Dan kemudian dia terasa baju Melayunya basah. Menangislah Nusrah. Aku tak akan buat kau menangis lagi. Janjinya pada waktu itu.
Nusrah dan dia di ijab kabulkan atas kehendak keluarga. Nusrah sememangnya mencari keredhaan ayahnya manakala dia, tidak memilih. Siapa yang ibu ayahnya pilih, dia akur saja. Dengan caranya yang ranggi, dia malas mahu melayan kerenah menantu dan mertua yang macam macam. Kalau sudah ayah yang memilih, dan ibu serta kakak dan abangnya setuju, dia ikutkan saja. Semoga ada berkat di situ. Sebab itulah dia tidak mrnolak usulan keluarganya untuk memperisterikan Nusrah asalkan keluarga Nusrah menerimanya. Bahkan member member motor dan rakan sekerja pun agak tercengang melihat isterinya di hari pernikahan mereka. Si mat clubbing dapat isteri bertudung litup.
"Bro, bukan ke ada kata kata yang mengatakan perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik saja?" Hazrul, member clubbingnya menyoal tidak puas hati. Eddy hanya ketawa geli hati.
" Itu maknanya aku ni lelaki baik baik lah," dia membalas. Si rakan mencebik panjang, meluat mendengar jawapan ego si pengantin lelaki.

"Abang, jom rehat kat dalam. Nusrah mengantuk sangat," ajakan si isteri membawa dia kembali ke alam nyata. Ahh... Jauh dia mengelamun.
Eddy sekadar mengangguk. Kasihan isterinya itu. Terpaksa bersengkang mata menanti dia pulang. Setianya dia... Tapi kau Eddy? Hati menjadi radang dengan kekhilafan diri sendiri. Bila mahu berubah? Demi Nusrah, demi Akhirat, demi Tuhan yang menjadikan kau? ahhhggghh

"Jom sayang. Abang pun dah letih." Tubuh Nusrah di cempungnya hingga ke bilik. Begitulah sayangnya pada Nusrah. Perlahan tubuh itu di baringkan dan di selimutkan. Kasihnya dia pada Nusrah. Di kaki katil sudah tersedia sepersalinan pakaian. Tuala, T shirt, kain pelikatnya, akan sentiasa berganti setiap hari. Nusrah akan pastikan pakaiannya berganti walau dia berkali kali memberitahu dia boleh ulang pakai baju untuk tidur kerana tidurnya hanya sekejap saja. Manakan tidak, pulangnya jam dua pagi. Seawal tujuh pagi dia sudah keluar ke tempat kerja pula. Tak sempat pakaiannya nak melekat peluh. Lagipun bilik tidurnya berhawa dingin. Tapi Nusrah tetap Nusrah. Dia tetap jaga pakaian suaminya sebaik mungkin.

Nusrah sebak tatkala terasa pipi dan dahinya di cium Eddy. Kenapa suami yang baik terhadapnya itu belum mampu berbaik baik dengan Tuhan. Doa Nusrah masih belum Tuhan tunaikan. Dia perlu gigih berdoa dan berusaha lagi. Bukankah doa itu senjata orang mukmin? Atau mungkin Nusrah masih belum menjadi orang yang beriman? Tuhan, bantulah aku, pintanya.Teringin sangat Nusrah menjadi makmum kepada seorang lelaki bernama Iqmal Zahidi.


"Nusrah apa khabar?" ayahnya menyoal. Sesekali dia menjenguk ayah dan ibunya, tentu Nusrah yang mereka cari. " Dia sihat." pendek saja dia membalas. "Kenapa tak bawa dia sekali. Ibu tak rasa Nusrah tak mahu ikut kalau di ajak." ibunya pula mengasak dengan provokasi sedemikian. Eddy tersenyum tawar. Nak ajak Nusrah? Naik motor dia?
"Orang datang naik motor ibu."cepat dia mereka alasan.
"Alah, Nusrah itu bukannya cerewet. Kamu ni dari mana sebenarnya? Keluar dengan kutu kutu motor? Bilanya kamu nak berubah Eddy?" ayah mencela, bagai tidak mengizinkan dia membela diri. "Tadi ada konvoi ayah, member Eddy kawin." alasan lagi. Tapi memang dia tidak menipu. Salah seorang kutu motor kumpulannya bersanding tengah hari tadi. Maka dia dan member member yang lain telah keluar mengiringi kereta pengantin. Dia pun bukan kutu sebarangan. Motor dia jenis Ducati tu adalah idaman ramai.
" Kamu tahu tak perasaan ibu ni Eddy?" Bahunya di jungkit. Manalah dia tahu perasaan ibunya itu.

"Malu ibu dengan mertua kamu. Dengan ipar duai kamu. Tu si Nadhirah dengan Nawwarah. Suami moleh molek, sesempurna manusia. Ibu malu anak Ibu macam ni. Kasihan Nusrah itu.. Kalaulah Mama dia hidup lagi, tentu dia sedih bermenantukan hantu!" aduh, pedas sungguh di sindir sedemikian.
"Kalau Ayah jadi mertua kamu, menantu macam ni tentunya di reject awal awal tau. Ayah tak tahulah kenapa mereka diam tak menegur pun perangai kamu ni. Kalau mak bapak orang lain, dah berpisah agaknya kamu dengan anak diorang." kata kata Hj Qamaeuzzaman menyentap perasaannya. Di pisahkan? Dengan isteri sebaik Nusrah? Mintak simpang!! Dia tak mahu!!!
"Berubah lah Eddy. Fikirkan masa depan. Kalau kamu tak kisah masuk neraka, fikirkan zuriat kamu. Ibu ayah bukan tak pernah didik kamu. Tapi tak tahulah di mana silap ibu, sampai kamu abaikan suruhan Tuhan. Dosa ibu yang manalah yang belum ibu taubatkan sampai Tuhan uji ibu macam ini." Puan Qamariah sudah mula beremosi. Sedih ada; menyesal sekali sekala datang menerjah di hati tatkala terfikir akan nasib menantu pilihan keluarga itu. Selalunya, mertua dengan menantu tak boleh nak berbaik. Tetapi dia tidak, simpati sungguh dia dengan nasib Nusrah setelah bergelar menantunya. Semoga menantunya itu mendapat pembelaan dari Allah.




Dapur Encik Ahmad riuh dengan suara anak anak perempuannya. Hari itu, hari lahir Encik Ahmad yang ke lima puluh. Mahu dibawa makan di hotel, dia menolak. Maka, Nadhirah mencadangkan mereka berkumpul di rumah bapa mereka. Nawwarah serta suaminya sedang sibuk menghias kek hari jadi. Sejak kebelakangan ini, suami Nawwarah kemaruk menghadiri kelas mendekor kek bersama isterinya. Hakimi seronok menghabiskan masa bersama Nawwarah membuat perkara yang sama sama di minati mereka.
" Bi, fondant merah tu untuk bunga bungaannya lah Bi." omel Nawwarah tatkala Hakimi sudah mula menguli fondant siap sedia yang Nawwarah bawa dari rumah mereka.
" Eh, bukan Nawwar kata tutup kek ni dengan fondant merah ke tadi? Lepas tu wording guna yang kuning. Bunga bunga kan Bi dah buat kelmarin guna sugar paste," Hakimi merenung isterinya. Ni macam ada yang tertinggal saja gaya si Nawwarah. Nawwarah tersengih sengih mendengar pertanyaan Hakimi. "Sugar paste yang Bi buat tu... Tertinggal kat dalam peti sejuk. Nawwar lupa nak ambil lah," Nawwarah memberi alasan. Hakimi menggeleng kepala. Sejak dua menjak ni, isterinya sering sangat lupa itu ini.
" Isteri kamu ni ada termakan semut ke Kimi? Kak Dhirah tengok asyik lupa lupa saja. Kak Dirah tempah pizza base dengan dia pun boleh dia lupa nak buat! Banyak pula akak order tau. Seratus keping. Nak buat jualan amal minggu depan."celah Nadhirah yang sedang menumis nasi beriyani. Nadhirah memang pakar memasak. Kawan kawan suaminya pun akan mengupah dia kalau mereka ada majlis. Air tangan Nadhirah persis arwah Mama mereka. Masak apa pun sedap, menurut Encik Ahmad.
Nawwarah tertawa. Mana ada makan semut, memang dia betul betul lupa kerana sibuk dengan tempahan kek cawan dari wedding planners yang berusaha sama dengannya.
"Iya ke kak? Tak apa, kalau gitu,hari Rabu ni, Kimi off kerja. Kimi buat untuk akak. Rezeki jangan di tolak. Rezeki anak dalam perut," Hakimi menjawab. Pantas Nawwarah mencuitnya. "Oooppss... Terlepas cakap," dia membisik kepada Nawwarah. Nusrah sudah tergelak gelak. Patutlah Nawwarah jadi pelupa. Pembawaan anak rupanya.
" Betul ke ni, kak Wawa?" soal Nusrah, sedikit teruja. Nawwarah tersenyum mengiyakan. Alhamdulillah, Nusrah memanjatkan syukur di dalam hati. "Akak kena jaga kesihatan ni. Tak boleh renyah renyah," petes dia menasihatkan. Tangannya mengelus perut Nawwarah yang masih kempes itu. Ini kandungan Nawwarah yang kedua. Setahun lalu, Nawarrah kehilangan bayinya kerana dia terjatuh dalam bilik air. Tapi Nawwarah tenang. Dia terima dengan redha mehnah yang berlaku. Kata Nadhirah, tentu ada hikmahnya kenapa Allah ambil semula nimat yang Dia mahu beri pada kita. Dan Nawwarah akur dengan nasihat kakaknya itu.
"Semoga Allah permudahkan urusan," Nadhirah pula mendoakan. Dia juga gembira dengan beritayang baru di dengarnya.
"Kamu pula bila lagi Nusrah?" tanya Nawwarah. Nusrah tersenyum. Belum lagi ada rezeki seperti itu bagi dirinya.
"Tak apa, baru lagi pun. Belajar jadi isteri yang baik dulu. Nanti senang nak jadi ibu yang baik," celah Nawwarah. Nusrah mengangguk. Akur, bukan mudah memiliki anak dengan keadaan seperti sekarang. Tidak mampu di fikirkan akan masa depan anaknya nanti.
"Dia memang isteri yang baik, Kak Dhirah."Eddy saja yang belum dapat saingi dia," terdengar suara Eddy mencelah dari ruang tamu. Hisy, telinga tikus betul. Dalam masa dia melayan anak Kak Dhirah bermain dengan iphone nya pun, sempat juga dia memasang telinga. Nusrah menjenguk le ruang tamu. Eddy sedang memangku anak buahnya. Dia melihat Eddy mengenyitkan mata ke arahnya. Ada ada saja!

Rokok di tangan di nyalakan. Selepas makan, mata terasa mengantuk pula. Apalah nasib, dia berada di rumah mertuanya. Kalaulah di rumah sendiri, mahu saja dia berkubang di atas katil. Ahli keluarga yang lain sudah siap berwudhu. Sekejap lagi masuklah waktu Asar. Zuhur tadi dia 'terlepas' dari berjemaah kerana tiba-tiba Nadhirah teringat yang dia lupa membeli air batu. Maka dengan rela hati Eddy mempelawa untuk keluar ke kedai. Pulangnya pula dia lengah-lengahkan. Bijak dia mengelat. Tapi takkan mahu mengelat lagi. Kasihan juga pada Nusrah. Airmuka isterinya itu perlu dia jaga. Kenapalah berat sangat dia mahu melakukan rukun Islam kedua ini. Bukan dia tidak tahu akan dosanya, tapi sering pula dia tinggalkan.

"Uncle, cepat sikit tau. Achik Nusrah dah tunggu," beritahu Aidid anak kedua Kak Nadhirah. Anak sulung Kak Nadhirah itu sudah siap berjubah dan berkopiah. Memang dia di disiplinkan untuk bersiap elok apabila hendak bersolat. Lihatlah saja Walid dan Walidahnya itu. Eddy termalu sendiri. Rokok yang sedang di kepit di celah jari di cucuh puntungnya lalu di campak ke dalam tong di tepi koridor rumah.
" Smoking eh? Aint good for your health brother!" Aidid menegur. Terkeluar sudah slanga backstreet boys nya. "Habits aint easy to kill," balas Eddy. Dengan si Aidid ni dia tidak segan sangat hendak berbual. Anak saudaranya ini agak sempoi.
" Kena usaha uncle. Tuhan akan bantu," matang Aidid bersuara sebelum berlalu meninggalkan Eddy di luar. Aidid tahu akan latar belakang suami makciknya itu. Bukan dia tidak simpati dengan Nusrah tapi walidnya ada memberitahu, jihad Achik Nusrah ialah untuk membawa Uncle Eddynya kembali kepada kehidupan hamba yang bertuhan. Bukan mudah jihad Achiknya itu. Silap haribulan diri sendiri boleh tergelincir. Tapi Aidid yakin Achiknya cekal dan tetap imannya.
Dan tanpa pengetahuan Eddy, sewaktu Nusrah bersiap siap di kamar, sempat dia berbual hati ke hati bersama Nadhirah dan Nawwarah.
" Nusrah kena tabah. Lihat saja Siti Asiah. Suaminya itu penentang Tuhan, malah berani mengaku dirinya Tuhan. Tapi Siti Asiah tetap menghormati suaminya. Akak tahu perjalanan hidup Nusrah berliku. Tapi ini jalan yang Nusrah pilih,kan? Akak yakin Eddy boleh berubah. Bukan jahat sangat pun si Eddy tu. Cuma dia seronok sangat dengan air kencing syaitan tu. Rasa macam madu kot bagi dia," sempat Nadhirah berseloroh. Nawarrah tertawa geli hati. Ada pula di samakan arak dengan madu!
"Dia tak bawa balik rumah kan? Kita doa saja yang terbaik untuk dia. Kak Wawa dapat lihat ciri suami yang baik pada dia itu. Cuma itulah...Kelemahan dia tu...harap harap dia mahu merubah cara hidupnya."
Sebelum Eddy dan Nusrah pulang petang itu, sempat Muhammad menitipkan pesan. Tuhan akan berlari kepada makhluk yang berlari kepadaNya. Eddy akur, mereka berniat baik. Bahkan tiada seorang pun dari kerabat Nusrah yang menyisihnya walau mereka tahu cara hidupnya berbeza. Cuma dia... Dia belum mampu merubah diri.




Rokok di tangan di campak ke tanah lalu di pijaknya. Sneakers Nike yang dia beli entah berapa tahun yang lalu itu elok saja memijak mijak puntung rokok yang di campaknya tadi. Muka rakan sekerjanya itu di pandang lama. Cuba mencari cari riak bohong pada wajah itu.

"Kau betul ni Man?" Soal Andi. Aiman mengangguk selamba; santai mengunyah pisang goreng yang di beli dari kafe di hujung jalan itu tadi.

"Tak ada angin, tak ada ribut, tiba tiba kau cakap nak menikah, dengan sepupu sendiri pula tu."

"Mak ayah aku suruh. Kitorang rapat sangat, tu yang parents aku risaukan." Andy merenung wajah Aiman.

"Don't tell me sonething has happened?" Soalannya berbaur tuduhan.

PAAPP! Aiman menepuk paha Andi. Terjerit Andi mengaduh kesakitan.

"Aku bukan macam tu eh!" Aiman memberi peringatan. Kacau betul! Kalau Andi yang berfikiran terbuka ni pun boleh fikir ke arah itu, apatah lagi jiran tetangga, saudara mara yang kepo kepo tu? Aiman meraup muka. Lepas ni hidup mesti kecoh.Boleh ke Aiman Amani tanggung gossip liar yang bakal mewarnai hidup mereka berdua?

Aiman menoleh ke sisi rakannya.

"Aku tak jemput ramai orang, buat dalam rumah je. But aku harap kau datang dengan isteri kau." Dia memberitahu Andi. Andi membawa tangannya ke dada.

"Ni Andi lah bro, anything for the sake of brotherhood. Tapi kalau Nina sihat, aku heret dia sama lah. Dia pun nak tunggu hari je tu."

"Err, kalau gitu, kau jadi photoG aku je lah ya. Tak payah aku nak minta tolong adik sedara aku."Sebenarnya, itu memang niat Aiman menjemput Andi. Dia mahu Andi jadi official photographer dan bukan Nureen, adik sepupu dia yang kecoh tu. Dia takut kalau Nureen sabotaj suruh dia dan Amani posing yang bukan bukan pada hari pernikahan mereka nanti. Budak setahun jagung tu,walaupun umur belum cukup, bab kenakan orang dia memang nombor satu. Tengok sajalah masa pernikahan sepupu mereka, Syaqeer dan Qistina; teruk pengantin di paksa pose yang gila gila. Kena marah dengan Pak Long pun dia buat tak faham. Nasiblah Kakak Qistina tu sporting orangnya, kalau tak, mungkin dah sedepa muncung si pengantin. Aiman tak boleh lupa bila Nureen suruh abangnya si Syaqeer baring di riba Qistina. Mahu menjerit sepupu sepupu yang ada. Tapi Nureen dengan selamba menjawab," Korang semua keluar lah dulu.Bukan Nur nak ajak korang pun.Cuma nak ambil gambar Abang Qeer dengan Kak Qis je dalam bilik." Mak Long dah nak keluar aura mengamuk. Nasib ada Mak Su dan Ibunya di dalam rumah. Itulah Nureen, umur belum pun masuk 20 tahun, tapi mentel yang amat, kata Kaklong Zeeta.

Andi menggawangkan tangan ke wajah Aiman. Hisy Aiman ni, orang adalah bertanya itu ini, dia boleh berangan pula! Tak sabar nak jadi suami orang agaknya!

"Man! Aku tanya ni!" Sergah Andi. Aiman terpinga pinga di jerkah sedemikian. Eh, mengelamun ke tadi. Haila..paisey doh!

"Err, kau tanya apa?"

"Kau dengan Amani tu macam mana boleh je ikut cadangan mak ayah kau ni?" Andi memang tak boleh nak digest benda macam ni. Lagi lagi di Singapore ni. Ada ke lagi kawin diatur keluarga? Kahwin macam tu, bukan di kira kahwin paksa ke? Boleh kekal ke? Macam macam perkara bermain di benak Andi. Balik nanti, dia nak cerita dengan isterinya. Selama ni isteri dia si Nina tu cuma layan novel yang macam tu. Naik mual dia dengar cerita Nina tentang watak watak dalam novel yang kena paksa kahwin. Ada yang kerana wasiat, ada yang kena tangkap basah, ada pula kerana nak pelihara maruah keluarga. Hah, ni Nina! Amek kau! Tak payah baca novel yang rekaan penulis semata mata. Depan Andi ni ada watak hidup yang diatur perkahwinannya. Andi tenang menanti jawapan Aiman.

"Aku dengan Amani memang tak ada pilihan sendiri.Selama ni pun,dia cuma rapat dengan aku. Dengan sepupu sepupu lain pun bukannya dia rapat sangat. Sejauh ini, aku tak rasa aku ada masalah untuk jadikan dia isteri. Aku percaya, things can be worked out."Jelas Aiman. Wajah ceria Amani terbayang di mata. Sejak diberitahu tentang perkahwinan mereka, lagak Amani seperti biasa saja. Tak ada pula tanda protes, tak pula manja terlebih.

"Amani pula?" Soal Andi lagi.

"Dia macam biasa saja. Suruh pilih baju,dia pilih. Suruh pergi kursus, dia ceria saja sepanjang kursus. Kau bukan tak pernah nampak dia,kan?"Balas Aiman.

Andi mengangguk tanda faham.

"Aku ingat kahwin macam ni hanya berlaku dalam novel atau drama je. Tak sangka kawan sendiri pun kena kawin atur." Andi tergelak kecil.

"Mangkuk lah kau!" Aiman pura pura marah. Hakikatnya, dia sendiri tak pernah terbayang dia akn mengakhiri zaman bujangnya sebegini rupa.

Thursday, March 1, 2012

Aiman dan Aiman 5




Hidupnya amat kelam kabut beberapa ini. Walau kata Mama, majlis nikah mereka itu kecil kecilan saja, tapi Mak Ngah beriya iya mahu yang terbaik. Kata Mak Ngah Saadah, untuk satu satunya menantu perempuan dia, mana mungkin buat majlis 'cincai' saja. Ni bukan nikah kena tangkap khalwat, nak buat 'cincai-cincai'. Serius sungguh Mak Ngah!

Rumah Mak Ngah akan di hias oleh Kak Leena, anak saudara Pak Ngah yang bekerja sambilan sebagai perunding perkahwinan tu. Dengar dari cerita Aiman, kakak saudara dia lagi seorang, yang tinggal di Johor pula nak sponsor kek nikah dan juga 'candy buffet'. Walau sekadar buat di dalam rumah saja, nampaknya, perancangan Mak Ngah amat teliti. Semuanya Mak Ngah dan Pak Ngah yang atur. Amani cuma sediakan diri, pilih baju pengantin, pilih cincin mana yang dia berkenan dan juga kasut! Oh, hampir lupa! Amani juga wajib hadirkan diri di pejabat pendaftaran pernikahan untuk membuat pendaftaran pernikahan mereka dan juga duduk dalam kursus kilat rumahtangga.Sabtu dan Ahad tu, Amani dan Aiman dah pergi pun kursus kilat, yang mana Amani lebih banyak terlelap dari mendengar kuliah penceramah.Hari Isnin, mereka sudah pun ke pejabat pendaftaran pernikahan, setelah mendapat surat persetujuan wali hakim dari Uncle Eddy.Mama cakap, majlis nanti, tak ada tukar tukar dulang hantaran;leceh dan membazir.

"Lagipun, tak payah nak tunjuk kat orang lain apa yang kamu berdua nak hadiahkan satu sama lain."Tegas Mama. Aiman tersenyum sudah. Suka dia dengar kata kata MakSu dia. Kahwin kilat macam ni, mana sempat pun nak sediakan itu ini!

"Best! Tak pening kepala nak fikir apa nak kena beli!" Balas Amani pula. Kemudian mulutnya ringan menceritakan perihal rakan sekerjanya, Faezah, yang sakit kepala apabila bakal isteri adik dia 'demand' nak beg, kasut, purse jenama Coach. Bukan tu saja, bakal isteri adik Faezah tu nak juga ada Ipad 2 dan camera DSLR sebagai hantaran!

"Belum jadi isteri dah mintak itu, ini. Dah jadi isteri, tak tahu apa lagi kan Mama," Amani menambah komen. Cepat saja MakSu menepuk paha Amani lembut.

"Jangan suka komen orang, nanti berbalik pada kita,"pesan Mamanya. Mak Ngah yang berada di sebelah pun mencubit pipi Amani.

"Bakal menantu Mak Ngah ni, tak mo lah cerita hal orang. Itu cara mereka, bukan cara kita. Mak Ngah cuma harap, Amani jadi isteri yang solehah, dengar kata Aiman selagi dia tak melanggar syariat. Aiman bukanlah alim sangat bab agama ni. Sama samalah kamu berdua belajar cari redha Allah." Sempat Mak Ngah Saadah berpesan. Amani hanya mengangguk saja.

"Redha suami tu redha Allah. Jaga hati Aiman elok elok." Mama pula menambah rencah. Dapatlah Amani ilmu rumahtangga pada hari itu. Aiman yang duduk bertentangan dengan Amani hanya tersenyum. Dari seorang sepupu yang paling rapat, sekarang dah bergelar tunang dan dalam beberapa hari lagi akan bergelar isteri. Hatinya masih sangsi. Mampukah dia menjadi pembimbing terbaik buat Nur Aiman Amani? Dia sendiri masih longgar. Aiman mengeluh di dalam hati.

Hujung minggu yang lalu tu, sewaktu kursus perkahwinan pun, Aiman macam tak puas hati. Banyak sangat topik mengenai kewangan keluarga. Aiman naik rimas. Dia budak Finance, tahulah dia atur ekonomi keluarga nanti. Yang dia risaukan ni, macam mana nak jadi suami yang baik, yang boleh mendidik isteri ke jalan yang di redhai Allah. Selama ini, memang dia tidak pernah kisah keluar berdua dengan Amani yang 'free hair' tu, tapi sekarang ini, rasa bersalah pula lihat Amani dengan rambut mengurai kemana-mana. Cemburu? Nope. Then? Rasa berdosa lah. Dia bermonolog sendiri.

Aiman dan Aiman 4




"Kenapa kita kena kawin?”



”Pasal kita rapat sangat, sampai langgar batas syariat.”



”Huh?”



”Mak aku, that is, mak ngah kau cakap macam tu lah.”



”Hais...”



”Lepas ni dah jadi suami dan isteri? Poyo kan?”



”Poyo kebende? Scary tahu tak?”



“Kita macam tak serius kan Aiman?”



”Entah”



”Will this thing berjaya?”



“What?”



“Our marriage?”



“Insya Allah.”



“Kau macam yakin jek”



“Tuhan ada. Dia dah bagi ilmu. Kita ikut je lah.”



”Errkk...come to think of it, kalau Aiman back out sekarang pun cantikkan?”



“Jangan gila lah girl…”



“Tapi Mama dah buat kita macam orang gila dah pun.”



“Okaylah..orang nak tidur lah.. Orang kerja naik motor. Bukan macam dia yang boleh membuta kat tempat kerja pun.”



“Eh, apa pula dia tak boleh tidur time waktu kerja..cubalah.”



“Nantilah, lepas nikah orang buat..cepat sikit dia jadi janda. Tak gitu?”



”Choy!”



Blackberry di campak ketepi. Gila apa, belum nikah dah sebut pasal menjanda! Entah apa apa saja lah Aiman tu. Amani mengambil bantal lalu menekup wajahnya. Damn it! Tidak mengenali mak ayah sendiri pun selama ini, tidak memeningkan dia. Ni nak kena kahwin....dengan Aiman, amat buat dia rasa macam nak kena makan sekotak panadol untuk hilangkan rasa sakit kepala!

Semalam dia dah bertemu dengan satu satunya keluarga ayah dia yang dia kenal. Uncle Eddy. Uncle Eddy ialah adik ayah, menurut kata Makngah Saadah dan Mamanya. Selama ini pun hanya Uncle Eddy yang dia kenal.. Err..bukan kenal seperti definasi di dalam kamus Dewan tu, tapi mungkin lebih tepat lagi, keluarga ayah yang dia tahu wujud di muka bumi ini.Sedangkan mak ayah dia sendiri pun dia tak pernah kenal. Lagilah keluarga mereka..



Uncle Eddy bersedia menyerahkan tugas menjadi wali kepada wali hakim. Menurutnya, dia bukan selalu berada didalam daerah, maka elok kalau pernikahan anak saydaranya itu berwalikan hakim saja. Amani nampak Mak Ngah Saadah tersenyum lebar selepas mendengar persetujuan Uncle Eddy itu. Bila dia bertanya di dalam kereta, Mak Ngah terus memberitahu, biarlah orang yang mewalikan kita itu seorang yang mendirikan solat dan yang menjaga syariat. Maka fahamlah Amani kenapa Mak Ngah dan Mama beriya iya benar mahu dia berwali hakim.



Sungguh, pernikahannya ini, bukanlah satu cerita fairy tale. Kalau nak di jadikan bahan novel pun, entah laku entah tidak. Kalau nak di bukukan pun, nak letak tajuk apa? Kawin paksa? Dah banyak sangat novel kawin paksa yang dia baca! Eh, jangan tak tahu, Nur Aiman Amani ni kaki perpustakaan. Semua novel cinta dia sudah khatam. Kawin kontrak? Mana pula kontraknya? Yang penting, yang dia sangat yakin, tidak ada seorang pun anak gadis yang mahu melalui perkahwinan yang bakal dia lalui.Penat dia memikir yang bukan bukan, akhirnya dia terlelap jua..

Aiman dan Aiman 3





Amani melopong mendengar penerangan yang sangat terperinci itu. Patutlah beriya semua orang ke rumah nenek. Rupa-rupanya berbincang tentang Aiman dan dia. Muka Mama pula macam tak beriak saja bercerita.



“Ini untuk kebaikan Amani juga.” Akhirnya Maksu Rohaya memberitahu. Amani sekadar mengangguk. ”Supaya Amani ada ikatan sah dalam keluarga kita. Amani tentu faham kan apa maksud Mama?” Tapi kenapa Aiman? Kenapa bukan dengan Abang Haris? Anak Pak Long? Amani terasa macam mahu ketawa, mana boleh kahwin dengan Abang Haris? Mahu Kak Maya tetak badan dia! Punyalah Kak Maya sayang kat Enche' suami dia tu...



Kepala mengangguk, dia faham apa yang di maksudkan MakSu Rohayah. Sangat sangat faham. Tapi kenapa begitu mengejut membuat keputusan. Semalam berbincang, lagi dua minggu bernikah? Ada muslihat lainkah? Amani tidak mahu banyak bertanya. Dia sedar, siapa dia dalam kedudukan keluarga itu. Hidup pun menumpang kebahagiaan orang lain. Kalau bukan Maksu Rohayah yang bersimpati mengambilnya semasa kecil, entah kemana dia berkelana agaknya. Bukan dia tidak ada keluarga sendiri, tapi entah....sampai sekarang Maksu Rohayah tidak pernah mahu menceritakan semua itu pada satu satunya anak angkatnya itu.



”Mama, Aiman....dia.....”belum sempat dia bertanya, telefon rumah berdering pula. Spontan dia berpaling ke arah telefon tanpa wayar yang terletak diatas meja di hadapannya. Tanpa di suruh, dia mengangkat telefon dan menjawabnya.



Amani tersenyum selepas menjawab salam. Maksu Rohayah hanya memerhatikan.

Kemudian dia menyerahkan telefon itu kepada Mamanya.



”Siapa?” tanya Maksu Rohayah lembut.

”Mak Ngah Saadah,” jawab Amani. Maksu Rohayah tersenyum lebar, dia rasa, dia tahu apa yang kakaknya itu mahu memberitahu.

”Pergi mandi sana. Lepas tu,siiap siap untuk Zuhur.” arah Maksu Rohayah. Amani memandang jam dinding. Baru jam 12 tengahari, dah kenapa pula dengan Mamanya itu? Amani mahu memprotes tapi cepat Maksu Rohayah menjengilkan mata. Dengan langkah lemah, si anak gadis itu melangkah ke dapur, sambil mencapai tuala yang sedari tadi terserpuk di tepi sofa. Itulah Nur Aiman Amani...anak gadis pemalasnya yang bakal menjadi isteri orang.





Selepas solat Zuhur, Maksu Rohayah membawa Amani keluar. Kemana hala tuju, tidak pula dia memberitahu.



”Mama, jangan keluar lama lama tau. Esok nanti Amani ngantuk pula kat sekolah,”pesan gadis itu awal awal lagi.



”Apa susah, nanti murid murid itu tidur tengahari, kan anak Mama ni akan tidur jugak,kan? Macam Mama tak tahu,” perli Maksu Rohayah. Amani memuncungkan bibirnya. Nak di protes kata-kata Mamanya itu, mana boleh! Pasal memang betul Amani akan buat apa yang Mama cakap tu. Dan macam mana Mama tahu? Kerana Mama merupakan penyelia taska tempat Amani bertugas sambilan. Selalulah jugak dia kantoi dengan Mamanya sendiri.



”Tapi Mama, janji tau, jangan balik lewat...”pujuk Amani lagi. Dia sebenarnya nak duduk rumah saja kerana ada rancangan kegemarannya di TV. Amani kan couch potato..bukannya ada kawan untuk bersantai pun, melainkan Aiman...Erkk Aiman??

Aiman dan Aiman 2





Aiman menopang dagu memandang kedua ibu bapanya. Ni apahal muka ketat jer ni? Selalunya muka ketat macam ni hanya berlaku bila dia buat salah. Tapi dia ada buat salah ke kebelakangan ni? Sejak balik dari rumah nenek,ibu seolah olah di landa masalah besar saja gayanya. Dia memandang ayah dan ibunya silih berganti.



Akhirnya, dia membuka mulut bertanya. Kalau nak menumggu ibu dan ayah, entah bila mereka nak bercakap. Letih sudah melihat mimik muka yang payah ditafsirkan itu.



"Kenapa ayah? Ibu? Sejak balik dari rumah nenek semalam, ibu dengan ayah ni macam serba tak kena saja. Ada apa yang berlaku kat sana?" dia bertanya. Penat menopang dagu, dia menyandarkan tubuh ke sofa pula. Kaki di angkat membuat sila. Menunggu bila ayah atau ibu nak mula berbicara.



Haji Othman berdehem, kemudian memandang isterinya. Hajjah Saadah membalas pandang.



"Macam ni, Aiman. Kami semua sudah sepakat nak nikahkan Aiman dengan Amani." suara tenang Hj Othman berjaya membuat Aiman melompat dari silanya. Dia menggosok telinganya; refleks. Tak salah dengar ke tadi? Atau ayah tersalah cakap. Nikah? Amani?Tu kan nama aku? Amani mana?Entah entah Aiman Amani? Kenapa? Soalan bertubi tubi mengasah benak. Eeeeee.......



Hajjah Saadah yang seperti memahami persoalan anak tunggalnya itu menjawab tanpa riak," Ibu, ayah, semua orang nak selamatkan Aiman." Matanya tunak memandang wajah satu satunya anak yang dia lahirkan.



"Selamatkan Aiman? Bukannya Aiman dalam bahaya pun? Kenapa tiba tiba semua orang buat keputusan macam ni? Suruh Aiman kahwin dah satu hal. Suruh Aiman kahwin dgn Aiman pula. What is wrong with me? Or," dia jeda sebentar, mengawal nafas dan nafsu amarahnya," What is wrong with everyone here?" perlhana saja suaranya menyuarakan ayat terakhir.



"Aiman tak mahu di selamatkan? Selama ni tak ada sekelumit pun rasa bersalah? Rasa berdosa?" soal Hajjah Saadah lembut. Aiman geleng kepala, dia tidak faham akan maksud ibunya itu. Ibu memang suka lah macam ni.



"Ayah jumpa Mak Su tadi, bincang dengan nenek dan atuk juga. Eloklah kamu disatukan, ada ikatan yang sah." itu kata Ayah. Tapi kata Aiman...



"Tapi kenapa? Kenapa Aiman? Apa salah Aiman ni ayah?" sudah mahu menangis rasanya bila ayah terus terus mengasah. Bukan nak bagi alasan ke apa ke...



Hajjah Saadah bangun lalu mendekati anaknya. Dia melabuhkan punggung di sisi Aiman. tangan Aiman d raih penuh sayang.



"Aiman, banyak sudah syariat Tuhan yang Aiman dah langgar bila bersama Amani. Sebab tu, Ibu dan Ayah membuat keputusan ni. Ni permintaan Maksu,dia tak ada niat lain selain meminta Aiman mengikatkan pertalian yang sah dengan Amani."



Tanpa sedar, bibir bawahnya di gigit. Pertalian yang sah? Langgar syariat? Sekian kalinya dia mengeluh...Ujian apa pula ni?

Aiman dan Aiman 1

Mata masih tertancap pada skrin TV di hadapannya. Aksi Jamie Oliver yang sedang memasak bersama beberapa pelajar dari sebuah sekolah amat menarik perhatiannya. Kalaulah dapat memasak macam Jamie ni, memang sungguh masyuk. Melihat Jamie masak, terasa senang berada di dapur. Tapi kalau dia yang berada di dapur, tak pernah pula dapat merasakan seronok seperti seronoknya si Jamie ni memasak. Haizzz, dia mengeluh di luar sedar. Perut terasa berkeroncong pula. Baru teringat sejak pagi tadi, dia cuma mengalas perut dengan sekeping sandwich nutella dan segelas susu. Mata melirik ke hujung ruang., ke arah Granfather’s clock yang berdiri tegap di sudut hujung. Sudah jam tiga setengah petang. Patutlah lapar, dah sepatutnya masuk waktu tea break ni.

TV di tutup dan dia melangkah malas ke dapur. Ibu dan Ayah memang sedari pagi tadi sudah keluar ke rumah neneknya. Ada hal yang mereka nak bincangkan. Hal apa, tidak pula dia mahu bertanya, bukan masalah dia pun. Tangan lincah membuka penutup bread box. Roti lagi……Sudah itu yang menjadi makanan sehariannya, nak buat macam mana,kan? Dia lebih gemar roti dari nasi. Makan lauk rendang ke kari ke, mesti kena dengan roti dan bukan nasi. Cabinet dapur di selongkar. Ada sardin setin lagi. Mata sudah membayangkan roti sardin…Nikmat tu! Tak sampai setengah jam, semuanya siap. Walaupun tak ada gaya macam chef terkemuka, tapi masih boleh telan juga masakan dia. Ibu dan Ayah pun suka aja kalau dia buat afternoon tea dengan menu rotinya.

Baru saja mahu menyuap roti ke mulut, terdengar laungan azan Asar dari rumah jiran sebelah. Kak Asmah kalau ada kat rumah, memang jiran semua tak perlu buka radio. Setiap kali nak menjelang waktu solat, anak anak Kak Asmah akan membuka radio sekuat mungkin. Nasib lah sederet ni tak ada jiran berlainan bangsa, kalau tak, mesti ada yang kena jumpa mediator! Makanlah dulu, kalau tak makan ni, ada pula yang solatnya berbaring, dia monolog sendirian. Lagipun, makruh mendirikan solat dengan perut kosong berkeroncong, menang tak khusyu’ langsung. Nanti lakaran di atas sejadah pun boleh berubah jadi nasi goreng kampung jer rupanya. Itu pesanan Ustaz di masjid, masa dia belajar kecil kecil dahulu. Cepat dia mengunyah rotinya. Tak mahu berlengah lengah, nanti terus lambat. Habis saja sekeping roti sardin, dia berjalan menuju ke bilik air, masih berkira kira untuk menyambung semula selepas solat nanti.



Lama dia bersujud selepas berdoa. Terima kasih Tuhan kerana masih izinkan aku menyembahMu, terima kasih Tuhan kerana aku masih bernafas lagi. Banyak betul benda yang dia nak ucap lagi. Nikmat Tuhan yang terhingga, kadang kala, di terima dengan sambil lewa…Usai sujud syukur, sejadah di gantung kemas. Songkok di tanggalkan lalu di letakkan di atas meja belajar.

Bunyi siren ambulan dari dalam messenger bag memberitahu ada pesanan yang masuk. Siapa pula yang mencarinya petang petang macam ni.

“Aiman lapar…” Dia tersenyum nipis. Lapar pun nak beritahu aku?

“So?” dia membalas mesej

“Jom cari makan?” cepat dia menerima balasan mesej.

“Aiman belanja?”

“No problem. Aiman bayar.” Dia geleng kepala. Pandainya Aiman…



“Apa yang mak bapak kita sibuk kat rumah nenek tu eh?” Aiman menyoal di antara suapan. Budak ni pun,tak agak agak kalau nak bertanya pun. Mulut tu penuh dengan mee goreng lagi dia nak berbual, kalaulah tersembur, tak ke hampeh!

“Mana lah tahu, Aiman tak tanya ke masa Mak Usu keluar tadi?” dia pulak bertanya. Tengok Aiman makan, datang pula seleranya nak menjamah mee goreng mamak tu. Tangan sudah mula mencapai sudu di tepi pinggan Aiman.

“Aiman dah tanya, Mama buat tak dengar,” Aiman memberitahu, sedikit sebal.

Sedap pulak mee goreng ni, dia amik sedikit lagi lalu di suapkan kemulutnya, nikmatnya Tuhan rezekiMu……Mata Aiman sudah mencerlung merenungnya. Dah dua suapan ni,kalau tak di tegur, habis sepinggan terus!

“Aiman!” dia memanggil, tapi tidak di endahkan.

“Aiman!” senyap. Suapan ketiga sudah masuk ke mulut.

“Muhammad Aiman Rizqullah!” nada suara sudah tinggi sedikit. Geram tahu, kalau kita panggil seseorang tu, dia boleh buat tidak tahu! Macam panggil tembok kedai saja.

Mata beralih dari mee goreng ke wajah gadis di depannya. Nampak sangat muka comel tu dah macam pakai blush.

“Kenapa lah? Bising je orang nak makan,” dia bersuara bena tak bena.

“Ni mee goreng siapa? Siapa yang nak makan? Tapi siapa yang makan?” si gadis bertanya senafas. Sebal sangat dengan mamat depan mata ni.

“Mee goreng Aiman lah, Aiman yang nak sangat makan, dan sekarang ni Aiman makanlah….”

“Isssy….habis mee goreng aku kau kerjakan!” Dah keluar Kau dan Aku, aura nak mengamuk lepas tu terus merajuk….

Dia tersenyum Cuma. Terhibur dengan rajuk gadis di depannya. Bangun sedikit lalu pipi gadis itu di cubit.

“Ni mee goreng Nur Aiman Amani, Muhammad Aiman Rizqullah yang beli pasal Nur Aiman Amani mengadu lapar. Tapi Muhammad Aiman pun lapar juga, share je lah..Siapa yang bayar? Muhammad Aiman kan? Tak tahulah kalau Nur Aiman Amani nak bayar sendiri dengan duit monopoly dia.”

“Hisy Aiman ni…….Tak suka lah! Aiman jahat!” Kerusi sudah di tarik kebelakang, gaya nak tinggalkan si jejaka sendirian.

“Aiman tak kisah….Balik jalan kaki lah iya.” Muhammad Aiman sudah tergelak lepas. Suka melihat si gadis merajuk macam tu.

“You ah Aiman boy, kalau tak kasi sama itu Aiman girl merajuk, tarak happy ka?” tetiba si mamak datang menegur sambil menggeleng kepala. Selalu sangat melihat mereka berdua bertekak, tapi esok lusa datang lagi melepak kat kedai kopi ini.

Muhammad Aiman tergelak lagi. Ha, mamak pun perasan perangai dia. Not sepuluh dolar di serahkan pada Ali.

“Cute kan dia merajuk mamak. Mamak pun sudah kenal sama perangai dia, nanti dia baik lah tu.”

Mamak Ali menyerahkan satu plastik kecil kepada Aiman.

Apa ni? Panas je isi dia

“Ambil lah, kasi itu Aiman Girl makan..mutton chop juga lah…kamu suka kan?”

Yes, Aiman girl yang merajuk, tapi mamak kasi makanan kegemaran Aiman boy…..idea nakal kembali menerjah..

“Terima Kasih Mamak…Saya gerak dulu…..” Mamak Ali hanya tersenyum nipis….Macam macam gaya pelanggannya. Tapi yang dua ni, dia dah masak sangat. Dari kecik sampai dewasa macam tak tahu nak berubah.



Itulah kisah Aiman dan Aiman….Lupa nak beritahu, nama mereka sama…..nak tahu kenapa? Tunggu sambungan ya……