Thursday, March 1, 2012

Aiman dan Aiman 4




"Kenapa kita kena kawin?”



”Pasal kita rapat sangat, sampai langgar batas syariat.”



”Huh?”



”Mak aku, that is, mak ngah kau cakap macam tu lah.”



”Hais...”



”Lepas ni dah jadi suami dan isteri? Poyo kan?”



”Poyo kebende? Scary tahu tak?”



“Kita macam tak serius kan Aiman?”



”Entah”



”Will this thing berjaya?”



“What?”



“Our marriage?”



“Insya Allah.”



“Kau macam yakin jek”



“Tuhan ada. Dia dah bagi ilmu. Kita ikut je lah.”



”Errkk...come to think of it, kalau Aiman back out sekarang pun cantikkan?”



“Jangan gila lah girl…”



“Tapi Mama dah buat kita macam orang gila dah pun.”



“Okaylah..orang nak tidur lah.. Orang kerja naik motor. Bukan macam dia yang boleh membuta kat tempat kerja pun.”



“Eh, apa pula dia tak boleh tidur time waktu kerja..cubalah.”



“Nantilah, lepas nikah orang buat..cepat sikit dia jadi janda. Tak gitu?”



”Choy!”



Blackberry di campak ketepi. Gila apa, belum nikah dah sebut pasal menjanda! Entah apa apa saja lah Aiman tu. Amani mengambil bantal lalu menekup wajahnya. Damn it! Tidak mengenali mak ayah sendiri pun selama ini, tidak memeningkan dia. Ni nak kena kahwin....dengan Aiman, amat buat dia rasa macam nak kena makan sekotak panadol untuk hilangkan rasa sakit kepala!

Semalam dia dah bertemu dengan satu satunya keluarga ayah dia yang dia kenal. Uncle Eddy. Uncle Eddy ialah adik ayah, menurut kata Makngah Saadah dan Mamanya. Selama ini pun hanya Uncle Eddy yang dia kenal.. Err..bukan kenal seperti definasi di dalam kamus Dewan tu, tapi mungkin lebih tepat lagi, keluarga ayah yang dia tahu wujud di muka bumi ini.Sedangkan mak ayah dia sendiri pun dia tak pernah kenal. Lagilah keluarga mereka..



Uncle Eddy bersedia menyerahkan tugas menjadi wali kepada wali hakim. Menurutnya, dia bukan selalu berada didalam daerah, maka elok kalau pernikahan anak saydaranya itu berwalikan hakim saja. Amani nampak Mak Ngah Saadah tersenyum lebar selepas mendengar persetujuan Uncle Eddy itu. Bila dia bertanya di dalam kereta, Mak Ngah terus memberitahu, biarlah orang yang mewalikan kita itu seorang yang mendirikan solat dan yang menjaga syariat. Maka fahamlah Amani kenapa Mak Ngah dan Mama beriya iya benar mahu dia berwali hakim.



Sungguh, pernikahannya ini, bukanlah satu cerita fairy tale. Kalau nak di jadikan bahan novel pun, entah laku entah tidak. Kalau nak di bukukan pun, nak letak tajuk apa? Kawin paksa? Dah banyak sangat novel kawin paksa yang dia baca! Eh, jangan tak tahu, Nur Aiman Amani ni kaki perpustakaan. Semua novel cinta dia sudah khatam. Kawin kontrak? Mana pula kontraknya? Yang penting, yang dia sangat yakin, tidak ada seorang pun anak gadis yang mahu melalui perkahwinan yang bakal dia lalui.Penat dia memikir yang bukan bukan, akhirnya dia terlelap jua..

No comments: