Tuesday, December 18, 2007

Kemana arah satu pengorbanan ini??????

Telah berbulan rasanya kisah hidup Hanim dan Iskandar bertemu pembaca. Dari seorang pelajar, sehingga menjadi gugru pelatih, sampailah menjadi seorang isteri yang tidak kenal dgn perasaan hatinya sendiri.

Kisah ini sepatutnya membawa kita mengingati Tuhan sebagai Zat yang menganugerahkan sifat kasih sayang...zat yang sepatutnya diletak sebagai Cinta agung....Habibul A'zam dalam hati dan minda.....

Tapi rasanya kita dah jauh dari matlamatlah.....Satu Pengorbanan akan Hannah edit supaya ia, tidak lari dari visi dan misi utama Hannah. rasanya kisah ini terlalu lari dari mission sebenar Hannah.Iyelah, ada kalanya Hannah terbawa2 dengan perasaan yang datang menerjah sewaktu Hannah menaip, jadiknya apa yg ada pada awal, tertukar dek larinya iman yg tipis waktu itu...

Itulah kelemahan Hannah disini....

Sepatutnya kisah Hanim dan Is ini..membawa kita memahami, bahawa suami atau isteri itu bukan hak multak kita. Masing2 adalah tanggungjawab dari Tuhan...

Jauh dah Hannah terpesong kan? kita tak nampak lagi sejauh mana pengorbanan mereka demi generasi akan datang....

Itu yang akan Hannah tonjolkan selepas Hannah bercuti dengan kisah Hanim dan Is....semenrata itu marilah kita selami rasa hati Saiful Alam...Kita tak pernah tahu bagaimana dia jatuh hati pada Hanim dan bagaimana dia rela melepaskan rasa yang membara itu? memang semuanya kerana Tuhan..tapi bagaimana ia berlaku????

nantikan..kisah Saiful alam..mana tahu dia bertemu dgn permaisuri hatinya............


kisah Hanim dan Iskandar ni, akan bertemu pembaca dalam 2 episode lagi insyaAllah.sebelum mereka berehat menyelesaikan rumahtangga yang mereka bina!!!








Selamat Aidil Adha yea!!!

Wednesday, December 12, 2007

Satu Pengorbanan2-epi19

Maybe 1 more episode before i end dis story...cerita tak abis lagi..cuma it wont be on the blog....saja simpan untuk kenangan sendiri...hehehe



Sarah dan Hanim duduk berdekatan dengan ruang tamu, diantara dapur dan bilik musollah.dari situ memang jelas kedengaran perbincangan tazkirah yang dibentangkan oleh ayah Sarah. Tazkirah mengenai “Mengapa Manusia Hidup”itu betul betul menyentuh hati dan fikiran Hanim yang sedang bercelaru. Gundah antara membezakan cinta pada suami dan cinta kepada Tuhan. Sudah lama dia berfikir tentang itu. Bagaimana harus dia mencintai suaminya kalau dia sendiri tidak dapat menilai cintanya pada Tuhan.

Seperti sudah tahu apa yang tersirat dihati Hanim, ayah Sarah bercerita tentang wanita solehah zaman dahulu yang hidup mereka mengutamakan Tuhan dan Rasulnya. Lihat pada Siti Fatimah Azzarha sendiri, bagaimana dia begitu mentaati suami, sedangkan hati dan jiwanya semata-mata untuk Islam.Beliau terlalu melayani suami, tapi masih sempat beribadah kepada Tuhan.Dua perkara ini, tidak ada sempadannya. Hanim melepaskan nafas lega. Disisinya Sarah dan Zubaidah sekadar memerhatikan. Suara muslimin dibahagian ruang tamu masih terdengar.Masing-masing memberi ulasan dari penerangan tadi. Iskandar juga tidak lepas dari membuat ulasan.Suara guru muda itu tenang menyampaikan ulasannya. Hanim tunduk mendengar kata-kata suaminya.Dia memang kalah mendengar nasihat Iskandar.Mudah untuk dia menitiskan airmata dengan setiap kata-kata yang terkeluar dari mulut Iskandar. Walaupun suaminya itu suka mengusik dan menyakatnya, tapi kalau tiba waktu serius begini, Iskandar terlalu bijak menyampaikan mesej. Entah kenapa, hati Hanim menjadi sebak tiba-tiba. Sewaktu Iskandar mengupas tentang fitrah berkasih sayang, dia dapat melihat dirinya yang tidak mampu menjalankan tugas sebagai isteri, apatah lagi sebagai sayap kiri perjuangan. Hanim cepat-cepat menyeka airmata yang hampir menitis diatas riba. Dia dapat merasakan tangan Sarah di bahunya.

“Janganlah menangis. Betul apa yang dia cakap tu,”bisik Zubaidah. Semenjak mereka menjadi rapat, Zubaidah juga sudah sering mengikuti program usrah dirumah Sarah. Lagipun , Sarah dan ayahnya akan menghantar Zubaidah pulang setiap habis majlis.Rumah Zubaidah bukannya dekat, jauh ke timur Singapura. Hanim mengangguk lemah. Dia menggegam tangan Zubaidah kejap-kejap.Dia memerlukan sokongan kawan-kawannya ketika ini. Hanim tidak mampu untuk terus mendengar kata-kata Iskandar.Terasa seolah-olah setiap ayat itu ditujukan untuknya. Iskandar mengupas topic dengan elok sekali. Tentang kejadian manusia yang berpasang-pasang sehinggalah mereka di satukan dalam institusi rumahtangga, mereka adalah khalifah Allah yang sentiasa memegang amanah menegakkan agama. Manusia berumahtangga, beranak-pinak juga kerana mahu melahirkan umat yang bakal memegang panji-panji menegakkan yang haq.

Selepas majlis, Hanim membantu Sarah dan ibunya di dapur. Sebelum dia mengikut Iskandar kerumah Ssarah tadi, sempat dia membuat cheesecake dan tiramisu. Makanan kegemaran Iskandar itu dibawa sebagai buah tangan.

“Dah lama tak makan cheesecake entilah hanim,”Sarah bersuara.

“Ana sibuklah.Mana kelas, mana sekolah, kena balik rumah ibu , rumah mama..tak sempat nak buat semua ni,”Hanim mengadu meminta simpati.

“Iyalah tu..Sekarang orang tu sibuk sangat.Esok lusa sibuk teruslah kan…,”usik Zubaidah yang sedang mencedok nasi beriyani kedalam talam. Nasi beriyani yang dimasak oleh emak Sarah memang sedap rasanya.Lebih lebih lagi dengan ayam tandoori signaturenya! Sedang Hanim memotong kek, anak saudara Sarah datang menghampiri.

“Aunty Hanim….Uncle Is tu sapa?” petah anak kecil itu bertanya. Hanim memandang muka Imran dengan penuh tanda tanya. Imran memang petah.Sikecil yang sudah ke Nursry itu memang tak pernah mahu berhenti berbual, bertanya itu dan ini.

“Haa…..Errr….”tergugup juga Hanim hendak menjawab.

“Imran, kenapa tanya Aunty macam tu?”celah ibu Sarah yang berada dibelakang Hanim.

“Tadi Im nampak Aunty Hanim datang dengan Uncle Is.Selalunya Uncle Is datang sorang-sorang,”Imran seperti tidak puas hati.

Sarah menghampiri Imran lalu anak kecil itu diletakkan diatas riba. Kasih sayang Sarah memang terserlah terhadap Imran. Sebulan lagi Ummi dan Abinya akan pulang ketanah air, dengan segulung ijazah.

“Imran..Uncle Is dan Aunty Hanim sama macam Ummi dan Abi Imran.Husband and wife,”terang Sarah.

“Ohhh….jadi Uncle Is, Abi, Aunty Hanim, Ummi? Tapi mana Imran diorang? Tak ada pun?” soal Imran lagi membuat Zubaidah melepaskan tawanya.Cepat-cepat ditutup mulutnya agar tawanta tidak terlepas kedengaran keruang tamu.

Hanim sudah merona merah mendengar soalan Imran. Malunya tidak terkata.lagipun suara Imran yang nyaring itu pasti sampai keruang tamu.Tentulah pihak muslimin juga mendengar soalan anak kecil itu.

Sarah memandang ibunya, kemudian Hanim dan Zubaidah.Dia juga tidak tahu bagaimana hendak menjawab soalan Imran mengenai Imran si Hanim,yang bermaksud, mana anak Hanim dan Is???

“Imran, Uncle belum ada “Imran” sendiri,”tiba-tiba terdengar suara Iskandar ditepi pintu dapur.Semua yang berada didapur menoleh kearah Iskandar yang sudah berdiri disitu.

Iskandar mencapai talam yang berada berdekatan dengan pintu. Dengan tersenyum, dia menyambung lagi,” nanti Imran tanyalah kat Aunty bila Imran kami bakal ada, okay.”

Kali ini Sarah juga melepaskan tawa. Kesian juga pada Hanim, tapi macam mana nak disuruh anak kecil itu diam. Imran tak akan diam selagi soalannya tak terjawab. Mujur juga Imran meloloskan diri dari ribaan Sarah apabila melihat Iskandar mengangkat talam berisi briyani ke ruang tamu.Kalau tidak, entah bagaimana bakal guru itu harus menjawab soalan si murid kecil!

Tuesday, December 11, 2007

Satu Pengorbanan2-epi18

Malam itu, Hanim sengaja menunggu sehingga Iskandar terlena sebelum masuk kedalam kamar mereka. Memang mahu tidak mahu, Hanim terpaksa pulang ke rumah Iskandar kerana biliknya di rumah Mama telah diambil alih oleh keluarga Hisyam. Iskandar memang sudah menjangkakan hali ini akan berlaku kerana sewaktu dia mengusik Hanim siang tadi, merah padam wajah isterinya. Rntah menahan malu atau menahan marah dek terasa hati dengan usikan nakalnya. Perlahan Hanim merebahkan diri disebelah Iskandar. Ditatapi wajah suami yang sedang tidur lena itu. Tangan yang berbalut, diletak elok diatas dada suaminya. Hanim menarik selimut menutupi tubuh Iskandar. Dalam cuaca sesejuk ini pun, dia masih mahu gunakan aircon, tapi Hanim tak betah berada dalam ruangan yang sesejuk begini. Dia sudah terasa bias pada lutut kanannya. Tangannya mencapai beg kecil diatas meja sisi. Hanim mengeluakan sebotol minyak urut lalu disapukan pada kakinya. Tiba-tiba dia dikejutkan oleh tangan Iskandar yang mengambil botol itu dari pegangannya.

“Abang tak tidur,eh? Bohong Hanim rupanya?” tanya Hanim dengan nada tidak puas hati.Teringat bahawa baju tidurnya telah terselak hingga keparas peha, dia cepat-cepat menarik kainnya itu. Iskandar hanya tersenyum meliuhat tindakan Hanim yang drastik.

“Meh, abang sapukan minyak,”Iskandar bersuara.terbeliak mata Hanim mendengar pelawaan suaminya.

“Errr…tak payahlah..Dah sudah tadi,”Hanim menjawab gugup. Mana pernah Iskandar melihat lebih dari setakat apa yang selalu dia lihat?

“Tadi Kak Shimah dah beritahu abang.Hanim tak boleh terlalu sejuk, nanti kaki bengkak. Abang ingat Hanim ni sekadar acute gastric saja…Penyakit juga budak ni,”sempat Iskandar mengusik, sambil mengisyaratkan Hanim agar merebahkan diri di atas katil. Hanim bingkas bangun dari duduknya.kepala digeleng tanda tidak mahu.

“Hanim dah banyak rahsiakan perkara tentang diri Hanim SEkarang abang nak bantu pun, Hanim tak mahu. Bukan ke kita dah janji untuk bersikap terbuka? Hanim masih tak percayakan abang sepenuhnya?” datar Iskandar bertanya.Bukan mahu gunakan kuasa veto sebagia suami keatas Hanim tapi sekadar mengingatkan dia tentang janji mereka dihospital kelmarin. Berubah riak wajah Hanim ditegur Iskandar sebegitu. Perlahan dia kembali dudk disis Iskandar. Tangan suaminya di raih lalu dikucupnya. Dia hanya tunduk memandang lantai. Tidak tahu apa yang patut dikatakan.

“Hanim, abang tak marah pun, Cuma nak mengingatkan. Masa tadi Hisyam dan Kak Shimah beritahu abang keadaan hanim, malu rasanya, pasal abang tak tahu apa-apa. Mungkin Hisyam akan berfikir yang bukan –bukan pada abang. Dulu abang dah janji nak jaga Hanim sebaikl mungkin, tapi penyakit Hanim pun abang tak tahu…”Iskandar bersuara.Suaranya sudah kendur semula, tidak setegas tadi. Di rebahkan Hanim keatas katil. Wajah polos isterinya ditatap penuh kasih sayang. Dia melekapkan tangannya dipipi Hanim.

“Hanim kena percayakan abang. Kita akan share hidup ni bersama sampai bila-bila. Hanim isteri yang wajib abang lindungi. Amanah yang abang kena jawab diakhirat. Kita bernikah bukan berseronok tapi demi satu kewajipan, tak gitu? Hanim mesti lebih tahu dari abang, bukan?”

Iskandar hanya dapat melihat mata isterinya yang berkaca-kaca. Hanim pantang dinasihati, dia pasti akan menangis. Setiap kali diberi tazkirah juga Hanim akan menitiskan airmata. Sikap degilnya akan luntur setiap kali dia ditangani dengan baik.

“Adik aku tu degil, Syah. Cakap dia saja dia nak dengar.Cakap orang dia susah nak ikut.Aku takut kau tak serasi dengan dia.”Teringat keluhan Hisyam sewaktu dia memberitahu Hisyam tentang niatnya dulu.

“Kau kenal budak tu? Dia pandai tapi ada attitude sikit.Berani sampai tak boleh nak dengar kata pelajar Banin.Kaunselor macam aku pun dia nak lawan juga.” Teringat kata-kata Saiful Alam sewaktu Hanim datang menghantar barang Hantaran kakaknya. Tetapi Hanim, isterinya amat berbeza. Sentiasa dengan airmata. Bila tadarrus dia menangis, tahajjud dia menangis…sehingga Iskandar merasakan dia bukan Hanim yang dahulu lagi.

“Tak usahlah menangis. You’re a big gal, now. Bila dengan abang, airmata tu saja yang di pamerkan, “usik Iskandar.

“Abang serius nak urut Hanim?” Hanim bertanya teragak-agak. Iskandar sekadar mengannguk, tidak memandang wajah isterinya. Perlahan disingkap baju isterinya lalu di sapukan minyak panas tadi ke betis Hanim.

“Abang, kan susah abang nak sapu minyak tu dengan tangan yang berbalut….”Hanim menegur.

“Bukannya abang guna tangan yang sakit ni pun.Dah lah…sekejap lagi dah selesai,”Iskandar membalas.

Malam itu, terasa seperti waktu bergerak dengan lambat. Hanim tidak betah diperlakukan sebegitu oleh Iskandar walaupun dia tahu suaminya berhak.Malah Iskandar berhak melakukan lebih dari itu. Selesai menyapu minyak, Iskandar menyelimutkan tubuh Hanim. Wajah si isteri dikucup penuh sayang. Iskandar meletakkan tangannya diatas perut Hanim.

“Tentu sakit sewaktu palang tu tertusuk ke perut, kan?” tanya Iskandar. Hanim tidak menjawab.Dia terus memejamkan matanya rapat-rapat. Iskandar tidak mengendahkan reaksi Hanim. Dia membuka butang baju Hanim sekadar untuk melihat parut diperut isterinya. Terasa ngilu apabila Iskandar menjalankan jemarinya diatas parut itu. Selama ini tidak ada sesiapa yang pernah melakukan sebegitu. Bahkan bila mama hendak melihat juga, Hanim tidak pernah mengizinkan. Tiba-tiba hati Hanim menjadi sayu. Airmata yang ditahan-tahan mengelir jua akhirnya, membuat Iskandar kaget.

“Hanim marah dengan apa yang abang buat ni?” tanya Iskandar rendah.Hanim sekadar menggeleng.

“Habis tu?”

Hanim memberanikan diri memandang wajah Iskandar,” Hanim malu….Hanim tak sempurna,”dia menggumam rendah.

Iskandar lelepaskan nafas lega. Ditarik isterinya kedalam dakapan. Dia mengusap-usap rambut Hanim yang dibiarkan lepas.

“Hanim, sempurna seorang isteri bukan pada tubuhnya atau wajahnya tapi pada hatinya, iamnnya, tauhidnya, akhlaknya. Kemapa Hanim tiba-tiba jadi pessimistic ni? Abang tak suka, faham? Hanim bukan gadis yang macam tu. I know you’re one strong fella. Hanim tegas, ada attitude sendiri. Bukan soft and fragile macam ni. Dalam Islam digalakkan mengahwini seorang gadis kerana agamanya. Dan abang pilih Hanim kerana agama yang ada pada Hanim. BIla sempurna agama seseorang itu, sempurnalah hidupnya,”Iskandar mengingatkan Hanim.

“Astaghfirullah…..Hanim terlupa lagi.Tertipu lagi,”keluh Hanim.Tanpa sedar dia mengeratkan pelukannya pada tubuh sang suami.

“Abang, maafkan Hanim,”pintanya.

Iskandar melonggarkan pelukan Hanim. Ditatap wajah gaids itu dalam-dalam.

“Tahu tak kenapa sampai terlupa sejauh itu?”soalnya.

Hanim menggeleng kepala.Memang dia tidak tahu apa sebab dia jadi begitu.Kalaulah dia menceritakan pada sarah, tentu panjang tazkirah sarah dan Zubaidah kepadanya!

“Terlalu banyak membaca e novels sehingga Hanim meletakkan diri Hanim dalam watak yang Hanim baca…Hanim terlalu menjiwai watak-watak itu semua. Merosakkan jiwa, Hanim. Abang tak marah kalau Hanim baca sekadar melepaskan letih belajar…But not more than that. Nak kena grounded tak boleh guna internet,tak?”

“Tak mahu, I cant leave without it…..”Hanim memprotes.

“No.Correction, Hanim. We cant live without Allah,” tegas iskandar lagi.

“Esok malam ikut abang pergi usrah…Hanim dah banyak lupa ni. Risau abang jadinya,”Iskandar seolah-olah mengarah.

Perkahwinan adalah satu jigsaw puzzle. Suami dan isteri sering melengkapi satu sama lain. Dalam hati Hanim, dia bersyukur kerana kehadiran Iskandar sedikit sebanyak menyedarkan dia bahawa setiap wanita memerlukan bimbingan seorang lelaki, walau hebat mana pun wanita itu terhadap agamanya…

Hanim….kita bukan sehebat Rabiatul Adawiyah yang cukup dengan Tuhan sebagai kekasihnya. Kita wanita yang memerlukan seorang suami untuk membimbing kita dari tipuan Dunia……….

Thursday, December 6, 2007

Satu Pengorbanan2-epi17

Buat mereka yang tertunggu-tunggu entry seterusnya..Kak hannah nimta maaf banyak-banyak...sibuk dengan urusan sendir sehingga tak mampu nak letak apa-apa n3 disini.



Iskandar menarik tangan Hanim masuk kedalam bilik kaunseling di ROMM itu. Perbuatannya menarik perhatian seorang wanita separuh umur yang turut berada di situ kerana mendaftarkan pernikahan anak gadisnya. Wanita iu mencuit lelaki yang sedang duduk disisinya. Lelaki yang sedang leka menatap handsetnya turut mendongak memandang Is dan Hanim. Hisyam dan Shimah yang terpandang reaksi tidak senang dengan perbuatan Iskandar cepat-cepat memberitahu kedudukan sebenar.

“Adik saya tu dah nikah makcik. Nikah syar’ii, di Australia.Saya yang nikahkan.Tapi dia bawah umur, jadi kena ikut prosedur Negara,lah,”beritahu Hisyam dengan wajah selamba. Shimah di sisi hanya tersenyum sopan. Wajah makcik tadi sudah berubah reaksi.Mungkin malu dengan salah sangkanya sendiri. Iyalah, semua orang yang mendaftarkan tarikh pernikahan, tentulah belum bernikah lagi. Tapi pasangan muda didepannya siap berpimpin tangan. Yang si gadis tu, siap pakai tudung labuh lagi. Dia mengangguk-angguk dengan kenyattan Hisyam.

“Anak makcik, bila tarikh nikahnya?” tanya Shimah sekadar berbasa basi.

Makcik yang lagi menanggung rasa segan itu segera memandang wajah Shimah.

“Lagi dua minggu. Kami tak pilih Kadhi,mana yang dapat saja,”beritahunya rendah.

Hisyam dan Shimah hanya mengiyakan. Belum sempat Shimah bertanya lebih lanjut, anak gadis makcik itu datang menghampiri. Dari amatan Shimah, mungkin umurnya dalam lingkungan awal dua puluhan. Di celah jarinya, tercepit sebatang rokok. Dia mengisyaratkan kepada amaknya bahawa dia mahu keluar merokok. Maklumlah kawasan itu ialah kawasan bebas rokok. Seperti dikebanyakan tempat di Singapura ini, yang sudah menjadi kawasan bebas rokok. ROMM juga memilih untuk menjadikan tempatnya kawasan bebas rokok. Makcik tadi hanya mengekori langkah anaknya dengan pandangan hambar. Gadis itu beriringan berjalan dengan tunangnya. Hisyam dan Shimah tidak jadi hendak melanjutkan perbuaklan dengan wanita itu. Takut setiap pertanyaan mendatangkan luka di hati wanita itu.

Berapa ketika kemudian, Iskandar dan Hanim keluar dari bilik kaunseling dengan wajah yang masih ada sisa semyuman. Mereka terus mendapatkan Hisyam dan Shimah.

“Ini apa cerita nie? Senyum macam tak cukup pipi,”tanya Shimah melihat wajah Hanim yang merona merah.

“Kena tegur dengan ustaz tadi,”beritahu Iskandar, sambil mencuit pipi Hanim.

“Blushing teruk sekali macam udang kena bakar, budak ni Hisyam,” Iskandar mengusik lagi. Hanim menepis tangan Iskandar mesra. Sebenarnya dia malu diperlakukan begitu depan Hisyam dan Shimah.maklumlah selama ini, dia sering mengadu itu ini di YM…tiada orang nak majnakan dialah, rindu Hisyamlah….Ini dah kantoi depan Hisyam bila iskandar menunjukkan rasa kasihnya sebegitu!!

“Apa ustaz tanya? More likely…apa yang dia tegur?” tanya Hisham pula.

“Hanim tak boleh lama-lama lepak kat sekolah, tanggungjawab dah banyak.Dului bolehlah elak, pasal tak ada surat nikah….Ni dah tak boleh elak lagi…….”Hanim menggumam rendah.

“Elak apa?”Hisyam masih tak faham dengan apa yang dikatakan Hanim. Dia memandang iparnya pula, namun Iskandar hanya menggeleng kepala.

“Dahlah….Jom kita balik. Zinnirah tu kat rumah dengan nenek dia. Kesian kat Mama. Baru balik kerja, nak jaga Zinnirah pula,”Shimah akhirnya mencelah. Lagipun, dia seperti dapat menangkap apa yamg disampaikan Hanim tadi.

Sebelum pulang, sempat Iskandar singgah ke Taman Serasi mengajak isteri dan abang iparnya mekan tengahari. Alasannya, dia lapar dan dah bosan makan makanan penuh nutrisi sewaktu dua minggu tinggal dihospital. Lagipun, dia ingin membelanja abang iparnya dan birasnya makan! Bukankah dia sebenarnya nak mengambi hati si isteri!!! Iskandar , Iskandar.

“Lama tak makan local food, kan Shimah? Nearly a year…”komentar Hisyam sewaktu menjamah makanan yang terhidang diatas meja. Shimah yang sedang mencedok sayur chapchai kedalam pinggannya menoleh kearah Hisyam.

“Yup, lama.Rindu dengan suasana macam ni. Busy, noisy, sedap….”Shimah menyambung. Memang dia tidak dapat menikmati suasana begini di Melbourne. Mana ada hawker centre macam ini di Melbourne. Dua hari tiba di Singapura, terasa hendak merasa macam-macam pula!

“Takkanlah akak tak masak macam ni kat sana?”tanya Hanim sambil menuangkan sup kedalam pinggan nasi ayam Iskandar.

“Masaklah, tapi tak makan ramai-ramai macam ni….”beritahu Shimah.

Perbualan mereka mengenai perbezaan budaya makan dianatara dua benua itu berterusan sehinggalah Iskandar mengadu casting tangannya yang agak tidak selesa itu. Sekejap-sekejap.Iskandar cuba menggaru ditepi-tepi casting itu.Namun Hanim dengan tegas mencegah suaminya dari terus menggaru.

“Nanti parut tau. Tahan lah gatak tu sikit. Lusa dah boleh buka casting kan,”Hanim memujuk.

“Panas lah Hanim.Rimas semacam. Dahl ah solat kena tayyamum..Nak gerak pun terbatas..cuba Hanim ada dalam keadaan abang ni,”Iskandar cuba memberi alasan.

“Dia kan dah pernah berbalut macam tu…sebab tu dia tahu.Kau tak Nampak parut kat lutut dia tu? Tangan gatal sangat lah menggaru waktu tidur sampai berbekas,”celah Hisyam sambil mencapai gelas air tebu ditengah meja.

Iskandar memandang Hanim seolah-olah meminta kepastian.Dia tidak pernah tahu Hanim pernah kemalangan juga. Hanim tidak pernah mencerita!

“Hanim pernah accident? Abang tak tahu pun?” Iskandar bersuara. Hanim sekadar membisu, tidak tahu apa hendak dijawabnya.

“Laa…takkan kau tak nampak parut pada perut dia, Is?” Hisyam bertanya selamba.

Iskandar juga tidak menjawab soalan itu.Dibiarkan sahaja soalan Hisyam tidak berjawab. Kalau dijawab soalan itu, dia dan Hanim akan menerima kuliah panjang dari anag iparnya itu.Dan dia pasti, Hanim akan terasa nanti.

“Macam mana Hanim accident?” Iskandar bertanya sewaktu mereka berjalan menuju ke kereta. Jemari Hanim dielus manja. Iskandar merenung Hanim dalam-dalam.

“Alaa..masa tu darjah enam. Lepas latihan jasmani, Hanim kelam kabut berebut naik ke tandas. Hanim nak masuk awal awal…tapi tersalah langkah. Hanim jatuh bergolek dari tangga sampai ke bawah. Tu yang patah kaki,”Hanim menmberitahu cerita semasa kecilnya. Vila difikirkan, memang banyak perkara mengenainya yang Iskandar tidak tahu.

“Habis, parut kat perut tu?” soal Iskandar lagi.

“Itu….. bila Hanim jatuh, ada palang yang tak digunakan, tertinggal ditepi tangga. Tertusuk sikit, luka, kena jahitlah,”Hanim menceritakan lagi. Ngilu Iskandar mendengar cerita Hanim. Perutnya tertusuk palang besi pun dia kata jahit sikit saja? Tak sakit ke?

“Budak lincah macam tomboy, mana tahu serik….dah baik, dia mulalah mengernyah lagi,” celah Hisyam yang berjalan didepan mereka. Shimah memandang Hanim penuh makna. Dari apa yang berlaku tadi, dia dapat menangkap bahawa hanim dan Iskandar hanya suami isteri pada nama. Belum ada apa-apa yang berlaku diantara mereka. Kalau ada, takkan Iskandar tak Nampak parut diperut adik iparnya? Takkan Iskandar tak tahu Hanim akan rasa bias bila berada dalam ruang yang sejuk. Hanim memang tak tahan sejuk. Kakinya boleh terus sakit. Shimah teringat semula kata-kata Hanim di ROMM tadi. Kalau betullah firasatnya….memang gadis ni masih gadis lagi. Hanim…Hanim…..

“Hai, Iskandar…” terdenhar suara halus seorang wanita memanggil nama adik iparnya.Shimah juga turut menoleh kearah suara itu. Seorang gadis tinggi lampai, dengan tudung panjang yang dililit dilehernya datang menghampiri mereka.

“Hai. You rupanya. Apa you buat kat sini?” tanya Iskandar mesra.

Gadis itu menunjukkan kearah sekumpulan anak-anak sekolah yang berada ditepi sebuah bas sekolah.

“Edufield trip. My class kena buat projek Save the Trees….Be Green,”ramah gadis itu bercerita.

“My family…”Iskandar memperkenalkan.”My Brother in law, my sister in law and my wife.” Iskandar menarik Hanim lebih dekat dengan dirinya sewaktu memperkanalkan Hanim kepada gadis itu.

“Hai..Saya Harlianah. Kawan sekerja Is,”dia memperkenalkan diri. Dari gayanta, memang dia seorang yang peramah. Pakaiannya juga sungguh anggun. Boleh dianggap dia seorang peragawati, kalau dia tidak berjalan dengan anak-anak muridnya itu.

“Hmmm…manis isteri you. Patutlah you tak pernah kenalkan dengan kita yea. By the way, majlis you nanti..I tak dapat datang. I am going to Thailand with my cousins,”beritahu Harlianah.

“Mentang-mentang ada budget airlines ke sana..selalu saja you terbang eh,”usik Iskandar.

“Girls nite outlah…..cuci mata…”balas Harlianah sambil tertawa kecil.

“Pelik betul……”gumam Iskandar apabila Harlianah bergerak menuju kearah murid-muridnya. Dia menyerahkan kuci kereta kepada Hisyam.

“Apa yang pelik?” tanya Hanim yang sudah masuk kedalam kereta.

“Dia tu lah….tak pernah-pernah berbual mesra dengan abang. Pernah lah dengar, lelaki Melayu bukan taste dia,”Iskandar bercerita.Dia juga turut memasuki kereta disebelah isterinya.

“Syah, kau nak Kak Shimah duduk depan eh?” tanya Shimah melihat Iskandar sudah bersandar ditempat duduk belakang. Dia menggeleng kepala melihat birasnya yang satu itu.

“Ayang duduk depan ajerlah, layan abang berbual.Dia tu, kalau dah makan, mata dia tak boleh buka. Sedap saja suruh abang ipar jadi drebar dia,”Hisyam bersuara.

“Sekali sekala Syam..Dulu lepas soccer pun, kau juga yang drive….”Iskandar menyambut perbualan dari tempat duduk belakang.

“Apa abang cakap macam tu pasal that girl.Tak baik tau….menyampaikan cerita yang tak benar.She looks kinda nice,”Hanim masih lagi dengan topik mengenai kawan kerja suaminya. Sebenarnya dia tidak sangka Iskandar akan membuka cerita tentang kawan sekerjanya itu. Sama macam mengumpat, bukan. Dan Hanim amat tidak suka dengan dosa mengumpat itu. Teringat pula pada sejarah seorang wanita yang kuat ibadah tapi suka mengumpat…Akhirnya Rasuluulah telah bersabda bahawa tempat wanita itu adalah dineraka…..

“Kinda nice? Pasal tudung yang dia pakai tu? Itu bukan tudung, sayang. Dia pakai ikut trend.Botanic Gardens tu panas….She doesn’t wear tudung actually. Look at what she wears…Seluar tight dgn baju macam sarung nangka, aurat apa yang dia tutup? Tu membolot dan bukan menutup…..”Iskandar seolah-olah melepaskan rasa tidak senang hatinya kepada Hanim.

“Syah, tak baik cakap macam tu. Kita doakan dia. Takut apa yang kita kata, Tuhan balikkan pada kita nanti…Syah kena ingat, Syah ada isteri, dan bakal ada anak-anak. Kakak tak mahu nanti, kita mengata orang, tapi anak-anak kita tak terdidik,”Shimah yang mendengar cerita Iskandar mengingatkan.

“Its not just that, Kak Shimah. She’s just a weird person.Dia benci Syah to the core….Ada sahaja yang Syah buat dia tak suka. Its not easy to work with her in school. Tapi tiba-tiba dia tunjuk baik depan kita tadi….I don’t like the way she looked at Hanim,” Iskandar meluahkan perasaannya.

Hanim memegang tangan Iskandar yang berbalut,”Kita jangan fikir yang bukan-bukanlah.Mungkin dia tak niat apa-apa pun.” Hanim cuba meredahkan perasaan tidak puas hati suaminya.

“Okay-okay…it was wrong of me to speculate on her. Honestly I don’t feel good that she has met you, sayang. By the way…malam nanti abang nak tengok parut Hanim tu yea,”Iskandar membisik nakal ketelinga Hanim.

Monday, November 19, 2007

Satu Pengorbanan2-epi16

Hanim membuka pintu bilik itu perlahan, tidak mahu mengganggu tidur penghuni didalamnya. Kelihatan Iskandar sedang lenyak di buai mimpi. Setelah meletakkan beg di atas meja, Hanim menuju ke tandas untuk membersihkan dirinya serba sedikit. Dia teringat kejadian di lobby tadi. Abang security yang sedang bertugas di lif lobby itu memandangnya atas bawah bila dia memberitahu dia hendak ke bilik Iskandar.Lebih lebih lagi bila ditanya hubungan pelawat dengan pesakit, selamba Hanim memberitahu,”Itu suami saya.” Hampir terkeluar mata abang security bila mendengar perkataan ‘suami’. Mujur Saeidah telah menemankan Hanim hingga ke lobby. Kalau tidak, belum tentu Hanim diizinkan naik. Maklumlah jam pun sudah menjangkau ke angka sebelas. Tiba-tiba ada pulak anak gadis yang minta pas pelawat untuk naik keatas menemani suami. Saeidahlah yang membantu menerangkan keadaan sebenar. Hanim tertawa kecil.Lucu bila dia memikirkan kembali kejadian tadi. Sudah tentu abang security itu ingat Hanim sekadar mereka-reka cerita. Anak-anak zaman sekarang, bertudung pun masih boleh buat macam-macam. Dan dia juga termasuk dalam golongan anak-anak zaman itu. Mungkin sebab itu, Abang Hisyam dengan rela, menikahkan Hanim diusia awal. Takut dia juga terjebak dengan virus anak-anak zaman sekarang!

Setelah membersihkan diri, Hanim mengambil tempat disisi katil suaminya. Wajah Iskandar direnung penuh simpati. Tangan kanan yang berbalut itu, di usap perlahan. Seketika Hanim terasa airmatanya mengalir. Kalau bukan kerana dia, sudah tentu perkara ini tak berlaku. Apakah hikmah yang hendak Tuhan beritahu? Hanim yakin, tentu ada sesuatu yang Tuhan mahu mereka pelajari. Dia mengucup tangan suaminya lalu dibetulkan selimut Iskandar hingga ke paras dada.

“Abang, Hanim datang teman abang. Hanim rindu, walaupun Hanim tahu abang marah sangat dengan Hanim. Hanim pun tahu, Hanim tersilap,”bisiknya perlahan. Dia kemudian membuka armchair yg disediakan di bilik wad A1 itu, yang disediakan khas buat pelawat yang menemankan pesakit. Armchair yang boleh menjadi ketil kecil itu disorong mendekati katil Iskandar sebelum dia sendiri merehatkan tubuhnya diatas armchair itu. Kerisauan hatinya terubat sedikit melihat wajah suami yang sedang lena itu.Apa penerimaan Iskandar esok, tidak Hanim hiraukan.Lagipun dia sudah memaklumkan pada Ibu dan Mamanya yang dia akan bermalam dihospital.

Dalam keadaan matanya yang terpejam, Iskandar dapat merasakan kehadiran sesorang di dalam biliknya. Mungkin jururawat yang bertugasm fikirnya.memang setiap malam, ada jururawat yang akan masuk mengambil suhu badannya. Iskandar memang tidak gemar diganggu kalau dia sedang lena.Bukannya mudah untuk terlena kembali kalau tidurnya sudah terusik. Sejak dimasukkan kehospital ini pula, memang tidurnya tidak seselesa mana, di tambah pula dengan keadaan tangannya yang berbalut simen itu.Rimas!

Dalam samar-samar dia melihat tubuh itu bergerak ke arah tandas.Ah! Bukan jururawat…mana ada jururawat yang masuk ketandas pesakit sesuka hati…Iskandar yang dalam keadaan mamai itu tidak menghiraukan lagi tentang sesusuk tunuh yang berada didalam tandas itu. Ubat painkiller yang dimakannya tadi masih aktif bertindak didalam tubuhnya, membuat dia tidak mampu membuka matanya lagi.

Dalam lenanya, dia merakan pula tubuh itu bergerak kesisinya, membelai tangannya lembut. Seketika jantungnya seperti mahu berhenti berdegup. Hanim! Hanim datang mala mini! Betulkah apa yang dirasakan ini? Bukan mimpi? Iskandar sekadar berteka teki dengan hatinya sendiri.Matanya masih tidak mampu dibuka untuk melihat wajah itu. Dia merasakn selimutnya diperbetulkan hingga kedada. Mahu saja Iskandar bangun ketika itu untuk menatap wajah suri hatinya.

“Abang, Hanim datang teman abang. Hanim rindu, walaupun Hanim tahu abang marah sangat dengan Hanim. Hanim pun tahu, Hanim tersilap,” terdengar Hanim membisik lembut.Selepas itu, tangannya diletak kembali.Dia merasakan Hanim mungkin sudah letih dan perlukan rehat setelah sehari suntuk berada diluar. Sehari suntuk di madrasah? Bersama?

“Ahhh…Iskandar, abaikan rasa cemburu itu. Merosakkan jiwa saja,”dia memarahi dirinya sendiri. Dia teringat pula bagaimana wajah serius ayah dan ibu yang tidak habis-habis memberi amaran kepadanya sewaktu mereka singgah menjenguknya selepas maghrib tadi. Sekali lagi, Iskandar termakan dengan pujuk rayu syaitan yang menag suka melihat rumahtangga berpecah belah…..Tak sabar rasanya dia mahu menanti hari esok…













P/S:Buat mereka2 yg mengikuti episodes ini..thnks so much....Kak Hannah rasa mcm merepek jer cerita nie....tapi its just me n my imaginations...Hope korang tak boring dgn entry2 yg ntah apa-apa!!


With great love,
Kak Hannah!

Satu Pengorbanan2-epi15

Kertas dihadapannya hanya direnung kosong. Dia tidak menghiraukan rakan-rakan yang sibuk menjawab soalan essay bagi module ‘Health and Nutrition for Preschoolers” itu. Fikirannya menerawang kepada suami yang masih terlantar dikatil hospital. Iskandar masih dingin, kaku. Walaupun kecederaan pada tangannya itu tidaklah seteruk mana, Iskandar seolah-olah sudah putus harap. Mungkin bukan juga putus harap terhadap tangannya itu, tapi tentang…entahlah,.susah Hanim mahu mendefinasikan perasaan suaminya itu. Kehadiran Hanim di hospital bagai tidak diperlukan. Semenjak keluar dari operation theatre, dia belum lagi menegur Hanim. Sudah seminggu di ditempatkan di hospital, namun Iskandar masih tetap membungkamkan diri. Hanim terasa seolah-olah dia sudah berada di luar tembok yang dibina Iskandar. Dia menolak ketika Hanim hendak membantu menyuapkan nasi,.Dia juga menolak sewaktu hanim hendak membantu dia membersihakan diri. Tanpa sedar, Hanim menghela nafas berat,bukan kerana menyesali nasibnya yang berkahwin muda,tapi lebih kepada merasakan keletihan dengan beban perasaan yang dia perlu tanggung itu. Hanim seolah-olah sudah tidak bersemangat hendak meneruskan pelajaran dimadrasah. Terlalu banyak masalah yang dia perlu tempuh disana.Lebih lama dia disana, lebih lama lah perasaan cemburu dihati sang suami. Lagipun bukannya dia mahu sambung pelajaran ke UIA atau Mesir. Dia sudah ada planning sendiri. Meneruskan pelajaran di madrasah pun hanya kerana permintaan Iskandar. Dan sebagai isteri, dia cuba mentaati sebaik mungkin.Namun, dia tidak sekali-kali terfikir bahawa dia akan menghadapi masalah sebegini…Berat….terlalu berat untuk Hanim memikulnya sendiri.

Terasa bahunya dicuit seseorang. Hanim menoleh sekilas. Mrs Zuzarte sedang memandangnya sambil bertanya perlahan mengenai kertas essaynya yang masih tidak terisi.Hanim sekadar menggeleng, tidak mahu berkongsi masalah dengan pensyarahnya itu.

“If you’re having problems, do let me know. You may want to do the paper some other day,”beritahu Mdm Zuzarte rendah.Mungkin pensyarah itu juga simpati dengan Hanim. Riak diwajah jelas menandakan yang anak muda itu sedang menanggung masalah hati. Melalui Saiedah , Mdm Zuzarte tahu bahawa perseta kuliahnya itu sudah menjadi isteri seorang guru. Setelah Mdm Zuzarte berlalu, Hanim segera menjawab kertas soalan sekadar yang dia mampu. Dia sudah tidak mampu memilih hari lain.Keadaan Iskandar tidak menentu, sekejap demamnya naik, sekejap reda…Hanim tahu berita itu pun, melalui ayah mertuanya. Puan Ainon dan Encik Fuad tidak mengizinkan Hanim menunggu Iskandar di hospital kerana risau sekiranya pelajaran menantu mereka itu terganggu. Cukup-cukuplah Hanim dibelenggu masalah selepas bergwlar isteri Iskandar!

“Hanim, Is macam mana? Dah okay?”tanya Kak Liza sewaktu mereka ke bilik rehat untuk solat Maghrib. Hanim memandang Liza, tidak faham dengan soalan itu. Okay yang macam mana kah yang Liza hendak tahu?

“Is dah boleh accept Hanim? Dah reda dah marah dia?”tanya Saeidah pula.Telekung ditangan Hanim dicapainya. Lalu telekung itu dilipat kemas dan disimpan semula ke rak yang menempatkan semua telekung pelajar Muslim disitu..

“Dia masih macam tu, dingin. Dia nak jadi snowman agaknya,”Hanim cuba berseloroh. Memang masalahnya tidak diceritakan pada Liza dan Saeidah pada awalnya.Namun mereka akhirnya mendapat tahu apabila Iskandar mendiamkan Hanim didepan mereka sewaktu mereka datang menziarah lelaki itu dihospital.

“Abang, malam ni Hanim ada kelas.Hanim pergi dulu, ya. Kak Liza dan Kak Eidah pun ada.Hanim pergi dengan mereka.Boleh ya,?”tanya Hanim ketika itu. Iskandar yang sedang menonton TV didalam ward kelas A1 itu tidak menjawab sedikit pun. Hanya Encik Fuad saja yang berusara, mengizinkan Hanim pergi dan berjanji akan menjemputnya malam itu. Dari situ, tahulah mereka, pasangan muda ini sedang menghadapai masalah.

“Kak..doakan Hanim okay. Hanim tak tahu nak buat apa.Benda dah nak terjadi, bukan Hanim suka-suka nak buat benda tak elok.Dia cemburu…”beritahu Hanim rendah sambil membetulkan duduknya. Liza mengangguk-angguk sambil mengusap bahu Hanim, memujuk agar Hanim terus bersabar.

“Tak salah mengalah Hanim..Dia tu tunggu Hanim pujuk,”usik Seaidah, cuba menghilangkan pilu dihati teman sekuliahnya itu.Sedari tadi, wajah Hanim kelihatan suram, tak bermaya. Tiba-tiba Hanim tersenyum mendengar kata-kata Saeidah.

“Hmmm…Hanim nak balik ke hospitallah, nanti. Nak temankan abang,”Hanim memberitahu.

“Hanim nak pergi dengan siapa? Dah malam nanti,”tanya Liza.

“Naik teksi.”

“Not safe..”pintas Saeidah,”tak apa, nanti akak minta suami akak hantarkan.Its on the way, lagipun,”pelawa Saeidah.

Encik Fuad dan Puan Ainon duduk tenang disofa merah hati itu. Saiful Alam dan Amir pula duduk menentang mereka.Jelas terbayang satu tanda tanya diwajah kedua anak muda itu. Pelik dengan kedatangan Pak Long dan Mak long. Tadi semasa diberitahu mak dan ayahnya ke JB untuk berbelanja, Pak Long hanya memberitahu nak singgah sebentar.

“Sebenarnya, pak long datang ni, nak tanya tentang Hanim,”jelas Encik Fuad kepada Saiful Alam. Dia meneruskan cerita apabila melihat Saiful Alam sekadar tekun mendengar, tidak sedikit pun anak muda itu mencelah percakapannya.

Saiful Alam sekadar menggeleng kepala mendengar kata-kata Encik Fuad.

“Pak Long, Mak Long..Saif sikit pun tak terfikir apa-apa sewaktu menyambut Hanim wamtu tu.Dia hamper menyembah bumi. Saif waktu tu sibuk nak call Pak Long, pasal Hanim kata handphonenya dah kehabisan batteri. Waktu budak tu langgar hanim, saif tak nampak pun. Yang saif tahu, Hanim dah tersungkur melanggar Saif. masyaAllah, tak pernah saif berniat buruk terhadap mereka berdua,”Saiful Alam memberitahu perkara sebenar.

Puan Ainon memandang wajah suaminya, tersenyum.Dia senang mendengar pengakuan anak saudaranya.Dia yakin sekali, Saif tak akan membuat sesuatu duluar jangkaan.Dia bukan orang yang begitu! Lainlah sewaktu dia kecil, waktu tu memang dia belum matang..masih anak-anak. Apa yang Is ada, dia pun nak..tapi tidak lagi! Dia sudah berubah menjadi Saiful Alam yang lebih bertolak ansur, walaupun perasaan hatinya terpaksa dikorbankan

“Patutlah…….”tiba-tiba Amir bersuara.Enam mata memandang kearah Amir beserta satu tanda tanya. “Patutlah…waktu kita nak balik semalam…dia bisik kat Amir. Dia kata, he’s losing the battle...Amir ingat dia sedih pasal tangan kanan dia yang patah tu. But then again, its just a small matter.Patah tu boleh pulih, kan?” Amir menyambung kata-katanya. Kata-kata Amir membuat Encik Fuad meletuskan tawa. Sambil menggelengkan kepala, dia menambah pada kata-kata Amir tadi.

“Battle apa? Dia tak berjuang pun, dah mengaku kalah. Apa saja Si Is tu. He’s afraid of losing Hanim to Saif!”

“Tapi Mak Long kesiankan Hanim. Dia asyik bersedih saja. Mana kan tidak..Is tak nak berbual dengan Hanim,”Puan Ainon mengeluh. Kecewa dia dengan sikap anaknya yang tidak mahu bertanya akan hal sebenar. Kalau dia bersemuka elok-elok dengan saif, takkan begini jadinya. SEbenarnya Puan Ainon lebih sedihkan Hanim.kesian menantunya itu!

“Agaknya, pasal ni dia accident? Kenapa dia bawa motor tu? Kan dah lama dia tak bawa motor tu lagi?” tanya Amir kepada kedua orang tua dihadapannya. Sememangnya mereka pelik dengan tindakan Iskandar membawa motor ke sekolah sebelum kemalangan itu berlaku.

“ Dia ikutkan perasaan. Cemburu dengan Hanim. Pak Long rasa, he wasn’t focusing sewaktu bertembung dengan road divider tu. Nasib baik tak apa-apa.Setakat tangan saja yang patah…”Encik Fuad pula meluahkan rasa hatinya.

Saiful yang setakat mendengar perbualan itu tidak tahu hendak berkata apa. Tidak sangka Iskandar masih tidak mempercayainya.Bukankah dia dah beritah bahawa Hanim hanya kenangan silam.Cita-cita yang tidak kesampaian.Kenapa Is masih tak percaya? “Is…kita ada perhitungan yang belum sempurna. Sanggup kau mencurigai aku…..”desis hatinya.

-------------------------------------------------------------------

cemburu tu sebenarnya merosakkan diri, kan?

Thursday, November 15, 2007

Satu Pengorbanan2-epi14

Iskandar masih lagi didalam operation theatre sewaktu Hanim tiba bersama Zubaidah dan Sarah. Ibu dan ayah mertuanya sudah berada disitu. Mata Puan Ainon kelihatan bengkak akibat menangis. Hanim berlari mendapatkan ibu mertuanya.

“Hanim, sabar ya…Is tak apa-apa. Sikit saja lukanya,”pujuk Encik Fuad yang sudah berdiri dibelakang Hanim.

“Ayah, kalau sikit luka abang, takkan sampai perlu immediate operation. Hanim risau…semuanya salah Hanim,”Hanim bersuara diantara tangisannya. Puan Ainon segera menarik Hanim kedalam pelukannya. Suaminya sekadar mengusap kepala Hanim agar menantunya itu tidak terlalu berduka.

“Ibu, Hanim berdosa dengan abang,”Hanim memberitahu.”Hanim berdosa…Ya Allah…..”tangisan Hanim semakin galak. Dia tidak dapat menahan sendunya lagi. Sarah dan Zubaidah juga tidak dapat membendung airmata mereka.Keadaan Hanim yang ternyata lemah itu amat menyedihkan. Mereka seperti dapat menyelami rasa hati Hanim tatkala itu.

“Wahai Tuhan yang Amat Berkehendak..selamatkan iman mereka,”doa Sarah di dalam hati. Dia hanya mampu memerhatikan Hanim didalam kedukaan itu. Setelah tangisan Hanim kembali reda, Sarah dan Zubaidah mendekatinya. Sarah meraih bahu kawan rapatnya itu. Di peluk kejap bahu Hanim.

“Hanim, Tuhan tak uji seseorang hamba itu melainkan Dia tahu hambaNya mampu dengan ujian yang diberikan itu,”pujuk Sarah lembut. Hanim meletakkan kepalanya dibahu Sarah. Sarahlah teman yang amat memahami dirinya.Sarah segera mengusap kepala Hanim yg ditutup tudung itu. Tudung seragam madrasah yang berwarna putih bersulam benang biru itu sudah lencun dengan airmata Hanim. Zubaidah di sebelah kanannya juga menggenggam jemari Hanim sebagai tanda memberi sokongan.

“Enti jangan risau, suami enti akan selamat, insyaAllah. Tentu ada hikmah disebalik apa yang terjadi. Usirlah rasa sedih itu, banyakkan berdoa..Itu selemah-lemah usaha, Hanim,”pujuk Zubaidah pula. Hanim sekadar mengangguk. Dia sudah pasrah.Duserahkan segalanya kepada Tuhan.

“Hanim, makan sikit.Ayah rasa Hanim belum jamah apa-apa lagi,kan?” tegur Encik Fuad apabila dia mendapati wajah menantunya itu agak pucat. Sarah dan Zubaidah segera mengangguk, mengiyakan telahan bapa mertua Hanim itu.

Zubaidah bangun sambil menggamit Encik fuad agar melangkah jauh sedikit dari Hanim. Dia memandang wajah Puan Ainon dan Encik Fuad silih berganti.

“Pakcik, Makcik, saya rasa, saya tak patut masuk campur, atau menjaga tepi kain orang.Tapi Hanim tu kawan saya.saya rasa saya patut beritahu pakcik dan makcik hal ini,”Zubaidah memulakan dengan suara yang rendah.

“Apa dia, nak?”soal Puan Ainon cemas.

“Dari apa yang kami tahu, Is dan Hanim sedang mengalami masalah. Kami pun baru saja dapat tahu, sebelum panggilan dari makcik tadi. Hanim dah dua hari murung di sekolah. Jasad saja di kelas, hati dan perasaannya entah kemana,”beritahu Zubaidah. Encik Fuad mengangguk-angguk. Dia juga perasan bahawa dalam beberapa hari yang lalu, Hanim tidak menjenguk kerumah.Is juga tidak balik kerumah isterinya. Bila diutarakan perkara itu, Iskandar sekadar memberitahu Hanimbanyak tugasan. Rupa-rupanya…..

“Makcik, dalam hal ini, eloklah makcik tanya pada Ustaz Saiful Alam. Mungkin dia dapat membantu. Puan Ainon merenung wajah zubaidah, cuba menganalisa apa yang hendak Zubaidah sampaikan dalam kiasan tadi.

“Maksud anak?”tanya Encik Fuad.

“Panggil saja saya Zubaidah, pakcik. Mungkin Ustaz tak tahu. Tapi dialah antara sebab kepada masalah itu. Ia semata-mata satu salah faham sebenarnya bagi pihak Akhi Iskandar. Saya kesian dengan Hanim. Dia, pada hakikat sebenar, tidak sekuat mana yang kita lihat,”Zubaidah mengakhiri perbualannya.

Wednesday, November 14, 2007

Satu Pengorbanan2-epi13

Hanim memandang ke arah padang sekolah dengan pandangan yang kosong. Perlawanan netball yang sedang berlaku seperti tidak wujud dimatanya. Sedikit pun Hanim tidak teruja dengan ketangkasan teman-teman sekelasnya mengalahkan pelajar banat dari menengah empat. Selalunya dia akan menjadi penyokong terhebat Puteri. Tapi kali ini, dia hanya menjadi saksi bisu diperlawanan itu. Sarah dan Zubaidah yang ada di sisi sekadar memerhatikan. Mereka seolah-olah mengerti bahawa si rakan sedang menghadapi masalah. Keluhan kecil akhirmya terkeluar dari mulut Hanim.

Sarah menggenggam jemari Hanim.Wajah rakannya di renung penuh simpati. Mata Hanim yang berkaca itu memberitahu dia sedang menghadapi sesuatu yang berat.

“Enti fil masalah?” tanya Sarah rendah. Hanim sekadar mengangguk.

“Kenapa?” tanya Zubaidah pula.Timbul rasa kasihan dihati Zubaidah melihat keadaan Hanim. Sudah dua hari Hanim berkeadaan tidak menentu begitu. Sering termenung didalam kelas. Dia tidak seceria selalu. Namun tiada siapa yang mahu bertanya.

“Masalah keluarga? Makcik sakit?” tanya Zubaidah. Hanim menggeleng. Tiba-tiba air bening mengalir dari mata Hanim. Cepat-cepat dia menyeka airmatanya.

“Jom..kita ke maktabah, nanti ramai pula yang nampak.Tak elok,”ajak Zubaidah lantas mencapai beg Hanim serta failnya. Sarah dan Hanim sekadar mengikut. Hanim kelihatan sungguh tidak bermaya.

Sarah membantu Hanim ke maktabah. Sisa airmata pada wajah lesu Hanim itu di bersihkan dengan tisu.

“Enti ni Hanim, janganlah bersorok masalah. Risau tau kami,”pujuk Sarah.

“Betul tu Hanim. Tak elok simpan masalah. Nanti merosakkan perasaan enti,”tambah Zubaidah. Pintu maktabah sudah di tutup rapat, agar tiada pelajar yang boleh masuk kedalam. Lagipun hari Sabtu memang tiada aktiviti madrasah meliankan tugas Zubaidah untuk memastikan segalanya teratur dan kemas.

“Sarah….Zu…..Abang Is,” akhirnya Hanim bersuara dalam sendu yang tidak tertahan lagi.

Sarah dan Zubaidah berpandangan antara satu sama lain.Cerita Hanim tadi memang tidak dapat mereka bayangkan. Memang Tuhan mahu menguji ketabahan pasangan itu. Ini baru ujian yang kecil, bagaimana pula kalau ditimpa ujian yang lebih berat. Mampukah Iskandar bertahan?

“Hanim, Akhi Iskandar tak balik rumah enti?”akhirnya Sarah bertanya.

“Sejak petang itu, dia tak jenguk-jenguk ana pun. Dah lima hari Sarah.Panggilan tak dijawab, sms pun dia tak balas,”beritahu Hanim. Jelas diwajahnya perasaan hampa terhadap apa yang berlaku.

“Enti tak balik rumah dia?” Zubaidah bertanya.

“Ana tak berani..takut abang Is tak terima ana,” rendah Hanim mengguman. Dia teringat bagaimana Iskandar terus menghantarnya pulang petang itu. Wajah tegang Is tidak sedikitpun menunjukkan dia mahu berdamai.

“Abang tak naik sekali?” tanya Hanim mash keliru dengan tindakan suaminya.

“Abang balik rumah Ibu,”jawab Iskandar pendek.

“Kalau macam itu, Hanim balik sana sekali?”

“Tak apa, abang tak nak ganggu Hanim. Hanim rehatlah. Tak payah balik rumah Ibu,”balas Iskandar datar, menyebabkan Hanim terasa hati.

“Kalau itu yang abang arah, Hanim terpaksa akur,”akhirnya Hanim bersuara sebelum keluar dari perut kereta suaminya.Iskandar hanya memandang sepi. Apa yang Hanim tidak tahu, Iskandar sebenarnya menyesak dengan kata-kata dan tindakannya sendiri.

“Hanim, nak beri nasihat, kami pun belum berumahtangga.Tapi ana rasa, elok enti mengalah. Ni badai yang enti kena hadapi. Akhi Iskandar tu sebenarnya cemburu. Balilah kerumah mertua enti. Jumpa dia, minta kemaafan. Jangan diteruskan. Kami doakan hati dia lembut. Mungkin juga dia sekarang sedang merindu….tapi ego,”nasihat Zubaidah.

Hanim memandang wajah Sarah, meminta kepastian.Perlahan, Sarah mengangguk kepala, setuju dengan cadangan Zubaidah.

“Nanti, baliklah rumah mertua enti, ya. Jumpa Akhi Iskandar,”pujuk sarah juga.

Sewaktu mereka hendak meninggalkan maktabah, Hanim menerima panggilan dari handphonenya. Nama ibunya tertera diskrin LCD.

“Hanim. Ibu ni,sayang. Hanim datang ke hospital ya..Iskandar kemalangan, Hanim,”suara cemas Ibu memeranjatkan Hanim. Hanim jatuh terduduk di pintu maktabah.

“Kenapa ni Hanim,”Sarah bertanya kaget. Dalam esakan Hanim cuba memberitahu.

“Abang Is kemalangan. Dia di hospital,”tersekat-sekat suara Hanim memberitahu. Airmata dimata sudah jadi seperti empangan pecah.

“Hospital mana,Hanim?” tanya Zubaidah. Hanim sekadar menggeleng kepala. Ibu tidak memberitahu tadi.dalam kegetnya, hanim juga tidak bertanya.

“Give me your phone,”kata Sarah lantas mengambil handphone dari genggaman temannya.

Tuesday, November 13, 2007

Satu Pengorbanan2-epi12

Kelas tambahan Hanim berjalan lancar seminggu itu. Ramai juga teman-teman sekelas yang mengambil kesempatan mengikuti kelas itu dengan alasan menemankan Hanim agar dia tidak bosan di kelas. Banyak juga pelajaran yang dapat diulangkaji bersama. Saiful Alam tidak lokek memberi tips menjawab soalan peperiksaan. Ada juga nota-nota yang disimpannya sewaktu belajar dulu yang di kongsi dengan pelajar-pelajar itu.

“Hari ni, sampai sepuluh orang yang meneman Hanim..Ni bukan takut Hanim bosan, antum semua yang bosan balik rumah awal-awalkan?” usik Saiful Alam.

“Alah, ustaz, kelas free, takkan nak tolak..Lagipun the more the merrier,”balas Puteri, di ikuti dengan deraian tawa kawan-kawan yang lain.

“Takkanlah Hanim seorang saja dapat tips, kita pun nak tips jugak,” Mustazah memberitahu.

“Lagipu Ustaz, lepas kelas, kitorang plan nak makan kat Warung Pariaman..Dapat student price lagi….Ustaz nak join tak?” pelawa Mustazah selamba.

“Yang lelaki dan perempuan ni pergi bersama ke?” Saiful Alam bertanya , curiga.Takut juga kalau-kalau murid-muridnya melanggar batasan tanpa mereka sedari.

“Mana ada Ustaz…restoran tu besar, takkan kitorang duduk sama-sama..Kita pergi sama-sama pasal nk dapatkan pakej pelajar tu. Masih waras lagi ustaz,” selar Fakhruddin sambil anak jarinya bermain-main dikepalanya.

Hanim memandang sekeliling kelas, rupa-rupanya teman-teman sekelas mempunyai agenda sendiri yang dia tidak ketahui. Disebabkan setiap petang, ayah mertuanya akan menjemputnya pulang, Hanim tidak pernah tahu apa yang teman-temannya lakukan!

Kelas saiful Alam tidak pernah membosankan. Ada saja kuiz atau group aktiviti yang dilakukan. Pendek kata, semua orang tidak jemu dengan kelas tambahan itu!Selepas kelas, mereka semua berebut-rebut keluar meninggalkan perkarangan madrasah.

“Enta ni, cubalah buat perangai elok sikit.Malu dengan adik adik sekolah rendah tu,”tegur Ustaz Saiful Alam kepada Fakhruddin yang tidak mahu mengalah kepada Puteri dan Hanim.

“Alamak, ustaz..Lupa pulak budak-budak tu belum balik..Malu, malu,”balas Fakhruddin dengan muka yang pura-pura malu.Namun dia tetap tidak membenarkan Hanim dan Puteri keluar dulu sebelumnya.

“Hanim tak ikut mereka?” tanya Saiful Alam. Hanim sekadar menggeleng kepala. Sesekali dia terjenguk-jenguk keluar, seperti mencari sesuatu.

“Tunggu siapa?” soal Saiful Alam yang sudah mahu melangkah ke pejabat guru.

“Minggu lepas, waktu begini, ayah dah sampai. Ni belum nampak pun kereta ayah,”Hanim menjawab tanpa memandang wajah Saiful Alam.

“Oh, minggu lepas pakcik yang jemput? Ana tak tahu pun,” Saiful Alam tidak jadi meneruskan langkahnya. Sebaliknya dia berdiri disitu memandang wajah isteri sepupunya itu.

“Dah akhi tak bertanya, buat apa ana nak bercerita,”Hanim membalas pendek. Saiful Alam sekadar mengangguk-nangguk.ada benarnya kata-kata Hanim. Walaupun mereka kini bersaudara, tapi tak bermakna Hanim boleh berselamba berbual dengannya. Syariat tetap tidak membenarkan perkara itu. Dan Hanim perlu menjaga batas batas itu.

“Pakcik tak call?” tanya saiful alamlagi apanila melihat keadaan Hanim yang semakin resah.

“Handphone ana low cell.Lupa nak charge,”beritahu Hanim.

Saiful Alam mengeluarkan hamdphone dari saku kemajanya lalu dihulurkan pada Hanim. Ketika hendak mencapai handphone itu, seorang pelajar telah terlanggar Hanim tanpa sengaja. Hamper saja Hanim jatuh di anak tangga kalau Saiful Alam tidak bergerak pantas. Seketika, Hanim terpaku berada dalam pelukan Saiful Alam. Pantas Saiful Alam meleraikan pelukannya.

“Afwan ukhti, ana tak sengaja. Lantai tu licin,”pelajar darjah dua itu tergagap-gagap meminta maaf. Hanim yang sudah merona merah wajahnya, tidak mampu membalas kata-kata sikecil yang sudah bersedia untuk dihukum.

“La’ bas…lain kali jangan berlari.Bukan ustaz tak tahu kamu suka berlari,kan? Lihat apa yang kamu dah lakukan,”tegur Saiful Alam, lembut tapi tegas.

“Afwan ustaz….”pelajar itu menggumam sebelum berlalu meninggalkan Hanim dan Saif.

“Enti taka pa-apa?”tanya Saiful Alam teragak agak.

“Tak…ana okay,”gumam Hanim sambil matanya liar memandang kalau ada seispa yang melihat adegan tadi. Mujur teman-temannya semua dah pulang, kalau tak, tentu dia akan jadi bahan gurauan Fakhruddin esok hari! Tapi matanya akhirnya berlabuh pada sesusuk tunuh yang sedang berdiri di tepi kereta.

“Abang…” Hanim menggumam rendah.

“Apa Hanim?” Saiful Alam bertanya.Dia sibuk menekan nombor telefon pakciknya.

“Abang…dia dah sampai,”Hanim menjawab datar. Iskandar telah melihat kejadian tadi. Kejadian yang tidak sepatutnya berlaku. Kejadian yang Hanim tak pernah impikan. Kelihatan Is berjalan meuju kearah mereka.

“Abang,” Hanim menegur. Degupan jantung sudah tidak terkira.Seperti mahu tercabut saja jantungnya ketika itu. Tangan Iskandar diraihnya.

“Get into the car,”arah Iskandar sambil melarikan tangannya dari di kucup Hanim. Terkesima Hanim dengan tindakan Iskandar.Namun, arahan suaminya itu segera dipatuhi.Tanpa berpamit , Hanim segera berlalu menuju ke kereta. Peluh sejuk sudah mula membasahi wajahnya. Iskandar marah…itu memang Hanim yakin sangat. Tapia pa yang buat dia marah begitu?

Dari dalam kereta, Hanim melihat Iskandar berbual dengan Saiful Alam.Keduanya kelihatan mesra seperti tidak ada apa yang berlaku. Lebih kurang lima minit, Iskandar kembali ke kereta.Wajah ceria yang dipemerkan Iskandar sewaktu berbual dengan Saiful Alam kini berubah dingin. Hanim tahu…..dia harus berhadapan dengan Iskandar yang sedang dikuasai nafsu amarah!

Iskandar memandu keretanya laju! Bagaikan di litar saja perbuatan Iskandar itu. Hanim disebelah hanya mendiamkan diri.Sesekali tangannya memegang erat tempat duduknya. Sejak menjemput Hanim dari sekolah tadi, sikit pun Iskandar tidak menyapanya. Kecut juga perut Hanim melihat wajah suami serta gaya dia memandu.Kalaulah ada trafik polis disitu, sudah tentu iskandar akan disaman! Akhirnya kereta diberhentikan di bahu jalan di tepi Lapangan Terbang Changi.

Hanim menoleh ke sisi, memandang wajah suami yang masih terus diam membisu itu. Hendak ditegur, dia tidak berani. Tapi Hanim hairan dengan sikap Iskandar yang tiba-tiba berang. Dia cuba menyentuh lengan Iskandar tapi cepat ditepis lelaki itu. Hanim terkejut dengan renspon Is yang sebegitu, tidak pernah Is bersikap dingin terhadapnya sebegitu sekali. Apa salah Hanim?

“Abang, apa silap Hanim? Kenapa kita kat sini?” Tanya Hanim penuh hati-hati. Iskandar menghentak stereng kereta sambil merenung wajah isterinya. Wajah yang penuh tanda tanya itu di renung tajam.

“Hanim tak ada salah. I was wrong! Abang tersalah, tersilap!”Iskandar bertambah radang dengan pertanyaan Hanim.

“Abang, Hanim tak buat apa-apa….”Hanim cuba mengajak Iskandar berbincang.

“Enough! Stop the act! Pura-pura tak mahu pergi kelas tambahan.Rupanya Hanim buat drama belakang abang!” bentak Iskandar.

Airmata Hanim mengalir mendengar tuduhan Iskandar yang tak berasa itu. Dia tidak pernah menjatuhkan maruah dirinya, apalagi maruah Iskandar!

“Sampai hati, abang…..”kata-kata itu saja yang mampu keluar dari mulut Hanim.

“You should say that to yourself, Hanim.Sampai hati Hanim…all along I trusted you,”suara Iskandar kian kendur.Namun matanya menunjukkan dia masih tidak berpuas hati.

“Hanim tak buat apa-apa…That girl tertolak Hanim..and I landed……”kata-kata Hanim terputus disitu,.Dia tidak mampu menerusakan kata-katanya.

“Landed in his hugs?”sinis Iskandar bertanya. Hanim menggeleng kepala, seolah-olah menafikan kata-kata suaminya. Tidak! Hanim tak pernah berniat begitu!!!

“Abang, please listen to me….”Hanim merayu.Namun rayuan hanim tidak dipedulikan Iskandar.

“Hanim…kalau Hanim nak, abang batalkan pernikahan kita kat sini. Pernikahan di Australia tu, kita boleh bincangkan……”pantas Iskandar memintas kata-kata Hanim.

“Abang….tolonglah….stop saying those things….Hanim tak mampu nak dengar,”sekali lagi Hanim merayu.

“Habis, Hanim ingat abang mampu lihat drama tadi tu?” Iskandar menggincang bahu Hanim kasar. Perbuatan Iskandar itu membuatkan Hanim panic. Perasaan takut dan marah datang bercampur baur.

“Abang! Jangan buat Hanim macam ni..Hanim takut!”terhinggut-hinggut Hanim menahan tangisnya yang semakin menjadi-jadi. Seketika Iskandar terdiam, seperti baru sedar dari rasukan yang menguasai dirinya. Dia merenung terus isterinya itu.

Perlahan Hanim menggenggam tangan Iskandar. Dia harus tabah menghadapi situasi begini. Dia tidak mahu apa-apa berlaku padanya dirinya mahupun diri suaminya. Tak guna amarah dilawan dengan amarah. Hanya membuat syaitan bertepuk tangan bergembira! Hanim membawa tangan Iaskandar kebibirnya lalu dikucup tangan itu. Dingin…tangan suaminya yang selalunya hangat membelai pipinya itu dingain bak salju. Apakah hati Is juga sedingin itu ketika ini?

“Abang, Hanim isteri abang…I would never do such a thing,” bisik Hanim.

Sunday, October 28, 2007

Satu Pengorbanan2-epi11

“Hai Hanim..dah sihat?” sapa seorang rakan.

“Rindulah kat enti..Dua minggu kelas sunyi…” usik Mustazah sewaktu Hanim melangkah masuk ke kelas.

“Hoi..enta rindu isteri orang tu,”tegur Fakhruddin dalam tawa. Tak habis habis dia memanggil Hanim dengan panggilan 'isteri orang'. Memanglah isteri orang, takkan isteri jin, pernah Hanim membalas sebegitu.

“MasyaAllah ke situ pulak! Rindu lama tak dengar dia berhujjah dalam kelas,”Mustazah perbetulkan kata-kata. kalau hanim tiada, memang tida siapa yang ,ahu bersoal jawab dengan guru-guru.hanim memang meriuhkan susana!

Hanim senyum, kemudian mencebik. Dia berjalan ke hadapan kelas sambil membelek-belek buku kerja di atas meja sisi di situ.

“Banyak homeworks?” tanya Hanim kepada Muhammad yang sedang duduk di meja paling hadapan.

Muhammad mengangguk,kemudian mengambil sesuatu dari dalam begnya.Sehelai kertas A4 siap tertaip diserahkan pada Hanim.

“Oh my! Oh my! Ni bukan homeworks…ini satu penganiayaan…”katanya rendah. Muhammad sekadar tersenyum melihat Hanim yang hampir terkeluar bola mata melihat senarai tugasan rumah yang perlu dia siapkan. Sarah dan Zubaidah sudah tertawa kecil di belakang. tak tahan gelihati melihat wajah Hanim tika itu.

“Ukhti Hanim…tak payah terperanjat macam gitu, nanti anti pengsan.Cikgu Iskandar tak ada kat sini.Siapa nak dukung enti tu….”selar Mustazah tersenyum. Hanim menarik nafas;geram dengan usikan ketua kelasnya. Tahulah yang dia tu kawan football Iskandar, tak payahlah nak heboh heboh dalam kelas.

Seketika itu, pintu kelas dibuka dari luar. Husni menjengah dari balik pintu. Dia menebarkan pandangan keseluruh kelas.Semuanya hadir, tiada yang lambat.Matanya kemudian tertancap pada gadis yang sedang berdiri dihadapan kelas.

“Hanim..buat apa? Cari kerja rumah kat situ?”Husni bertanya. Dia melangkah masuk dan mendekati meja guru.

Hanim sekadar mengangguk.Mukanya dah hilang seri.Terlalu banyak yang dia tertinggal.Kelmarin sewaktu ditanya pada Sarah dan Zubaidah, mereka kata tiada homework…Aduh…bila nak selesai kerja-kerja ni semua? Hanim mengeluh kecil.

“Dahlah tu..Enti tu baru nak baik..Muka dah macam kucing hilang anak. Ustaz Mokhsan pesan, enti tak payah buat tu semua.Tapi kena datang kelas tambahan.”beritahu Husni. Hanim beralih sedikit memberi Husni ruang untuk mengambil tempat di meja guru.

“Berita busyralah….Hanim dikecualikan daripada membuat kerja sekolah…Macam ni ana pun nak pengsan lah,”Mustazah mengusik lagi.

“Enta kalau pengsan, siap saja sedar…cuci bangunan sekolah,”peril Husni. Satu kelas riuh dengan gurauan ustaz muda itu.

“Sebelum Hanim melangkah ketempat duduknya, dia sempat bertanya.

“Akhi Husni ke nanti yang beri extra class tu?” soalnya. Husni menggeleng.

“Abis tu?”

“Ustaz Saiful Alam,”jawapan pendek itu mengejutkan Hanim.

“Ek?” berubah wajah Hanim mendengar nama itu.

“Arahan Ustaz Mokhsan.Bukan enti saja..ni yang lemah dalam pelajaran pun mudir arahkan ikut kelas tu sama. Ustaz saif tu nanti akan beri tips menjawab soalan.”sambung Husni kepada pelajar yang lain.Dia sebenarnya cuba menenangkan muka kusut Hanim. Dia tahu apa yang Hanim risaukan.Bukan kelasnya tapi tenaga pengajarnya!

“Kalau dia beri jawapan sekali pun senang,”sambut Fakhruddin.

Hanim memandang Fakhruddin yang memang terkenal dengan kenakalannya.

“Good idea,Din” terkeluar dari bibirnya
”Ek! kenapa aku hari ni?”jerit hatinya, tak pernah pernah dia bersekufu dengan Din dalam perkara sebegini!

“Hanim!!”Sarah sudah terjerit kecil dibelakang.Cepat-cepat dia menutup mulut apabila mata Husni bertembung dengan matanya. Dia terus menoleh kearah lain. segan kerana dia terlanjur tidak berakhlak dalam kelas.

Hanim masih kekal dengan muka selambanya. Tapi dalam hatinya, jantung berdegup macam nak terkeluar. Apa kata Iskandar nanti kalau Hanim kena ikut kelas tambahan dengan Saiful Alam? Dia tak mahu hati suaminya terus digenggam rasa cemburu. Cemburu itu tanda sayang..tapi janganlah terus buat suami cemburu.Buatkan cheesecake pun dia dah terasa..inikan pula nak mengadap Saiful Alam dalam kelas? Haiz…kalaulah kelmarin tak pengsan….

“Kenapa salahkan taqdir?” hatinya memarahi kekhilafannya itu.

“Aku tak marah Tuhan kerana memberi aku sakit…tapi aku risau dengan apa yang bakal berlaku,”satu suara bermonolog dalam dirinya.




Iskandar menambahkan lagi paru goring dalam pinggan Hanim. Walaupun Hanim cuba menolak, Iskandar tetap berkeras. Hanim kurang darah, atau lebih dikenali sebagai anaemic.

“Hanim kena makan paru tu..Hanim kurang darah, kurang gula…Hai Hanim…apa nak jadi?”celah Mamanya apabila melihat Hanim cuba menolak paru itu. Sebelum keluar dari hospital, doktor memberitahu ada kemungkinan, Hanim hypoglycemic.Kandungan gula dalam darah berkurangan. Kenapa? Doktor tidak pula bercerita panjang.

“You have to take good care tau. Hanim muda lagi…banyak yang Hanim nak lakukan, bukan?”pujuk Iskandar.

“Okay-okay..Hanim makanlah ni.Mama ni sejak bila ally dengan abang?” Hanim pura-pura marah dengan Mamanya. Padahal didalam hatinya, dia berasa senang kerana Mama begitu rapat dengan Iskandar. Sayang Mama pada menantu, tiada beza. Sama sayangnya dengan anak sendiri.

“Dia menantu Mama…”jawab Cik Latifah bersahaja. Dia terus menyambung suapannya itu. Sesekali matanya mengerling kearah pasangan muda didepannya. Perlakuan Iskandar persis arwah papa Hanim. Begitu mengambil berat akan orang sekeliling.

“Mama, bila abang balik sini?” tanya Hanim sebelum mencuci tangan. Dia terlalu banyak meratah lauk. Sehinggakan tak mampu nak menambah lagi nasi.

“Dua minggu lagi mungkin,”Cik Latifah juga telah berhenti makan.

“Sikitnya Mama makan,”tegur Iskandar. Risau pula dia melihat mama dan Hanim makan sikit begitu.Sedangkan dia berselera saja dengan masakan Mamanya.

“Lepas masak tadi, mama terus makan sikit.Dah lapar..nak tunggu Is dengan Hanim, perut mama dah nyanyi lagu keroncong,”seloroh Cik Latifah.Iskandar sekadar mengangguk sambil tersenyum mendengar kata-kata mertuanya..

“Mama nak turun bawah sekejap.Nak ambil barang kat rumah Mak Senah bawah tu.Hanim tolong kemaskan meja ya,”sambung Cik Latifah lagi. Seraya itu dia mencapai tudung di tepi dapur. Memang sejak kebelangan ini, Hanim sering melihat mamanya menggantung tudung didapur.Barulah Hanim tahu, mamanya sudah mula memakai tudung walaupun sekadar turun kebawah.Kalau dulu, pakai scarf dah boleh sampai ke pasar! Selepas mamanya keluar, Hanim mengangkat sebahagian pinggan ke singki.

“Mama banyak berubah,”tegur Iskandar.”Abang bersyukurlah,lah.Mama dah berhijrah.”

“Alhamdulillah.Dulu abang Hisyam nak tegur, Hanim tak bagi,takut Mama kecil hati.Sekarang Mama sendiri yang berubah.Tuhan dah buka mata hatinya,”balas Hanim.

Hanim membasuh pinggan mangkuk yang diguna tadi.Manakala Iskandar setia membantu mengelap pinggan yang sudah dibasuh isterinya.

“Abang pergilah rehat.Hanim boleh buat semua tu,”beritahu Hanim. Kasihan dia melihat Iskandar sejak kebelakangan ini. Dia terpaksa ulang alik antara rumah Ibu dan rumah Mama.


Hanim menyisir rambutnya yang mula panjang itu. Rasa rimas pula dibiarkan mengerbang begitu ditiup angin. Dia mengambil getah rambut dari dalam laci meja lalu diikat rambutnya menjadi tocang.

“Ponytail? Macam budak sekolah tadika…”usik Iskandar yang sedang duduk di birai katil membaca makalah yang Hanim bawa dari madrasah.

“Hanim kan bakal jadi teacher kanak-kanak,”balas Hanim selamba,”tak salahlah jadi macam budak tadika jugak..”

Iskandar mencapai tocang dengan tangan kanannya lalu menarik manja. Secepat kilat, Hanim cuba mengelak, namun suaminya lebih pantas.

“Ouch! Hate you..sakitlah,”gerutu Hanim, matanya menjeling kearah Iskandar yang sudah hendak menghamburkan tawa.

“Iyalah..cakap benci..tapi tahulah, Hanim sayang abang…..”usik Iskandar lagi, menambahkan lagi api merajuk Hanim.

“Mana ada…tak kisahlah….tak sayang pun,”balas Hanim.Dia membetulkan ponytailnya lagi.

“Mulut kata tak kisah….tapi hati? Tuhan jer yang tahu,kan Hanim? Kalau tak sayang, takkan sampai jadi pendiam masa abang tak tanya khabar dulu….”tanya Iskandar dengan nada mengusik.

“Mana ada…Hanim tak pernah pun jadi pendiam…”protes Hanim tanpa memandang suaminya yang sudah masuk zone mengusik seteruk mungkin.

“Alaaa..masa tunang tu. Hanim memang very down,kan, bila abang menyepi?” soal Iskandar.Dia sudah berdiri dibelakang Hanim, memegang bahu isterinya penuh sayang. Wajah didalam cermin, dipandang mesra.

Muka Hanim mula merona merah.Bagai udang dibakar saja wajahnya ketika itu.Dia teringat bagaimana hatinya dilanda seribu persoalan sewaktu Iskandar menyepi. Menyesalkah? Marahkah?

“Oh…itu..”hanya itu yang mampu keluar dari bibirnya. Tangan suaminya yang masih lagi di bahunya di sentuh manja. Kemudian dia teringat pada kelas tambahan yang dia wajib ikuti. Lalu diberitahunya secara terperinci kepasa Iskandar.Maklumlah, dia kini punya tanggungjawab lebih dari dulu. Is perlu tahu akan setiap aktivitinya, tidak macam dulu lagi.

“Nanti kelas itu , Akhi Saif yang akan conduct. Boleh tak bang…”Hanim mengakhiri ceritanya.Perlahan tangan Iskandar jatuh dari bahunya.Mata Iskandar tidak seceria tadi. Hanim masih menantikan jawapan dari suaminya.

“Kenapa Saif yang akan take over? Tak ada orang lain?” satu soalan menjengah gegendang telinga Hanim. Suara mengusik pada awalnya sudah berubah intonasi menjadi suara tak berapa ceria. Namun Iskandar cuba sedaya upaya menjaga getar pada soalannya. Dia kembali ke birai katil dan melabuhkan punggung disitu.

“Akhi Husni tak kata pula kenapa. Kitorang pun tak tanya, pasal rasa macam tak nak pergi kelas tu,”beritahu Hanim.

Iskandar memandang Hanim dengan hujung mata.betul kea pa yang dia dengar? Selallunya Hanim tak lepaskan peluang mengikuti kelas-kelas yang ada.kenapa tak nak masuk kelas tambahan ini pula?

“Pergilah Hanim. Its for your own good too. Dah lama Hanim tak pergi kelas.I bet, you have missed a lot,”nasihat Iskandar. Semenjak Hanim dimasukkan ke hospital, memang dia banyak ketinggalan pelajaran. Maka, eloklah Hanim ikuti kelas tambahan yang diadakan itu, walaupun Iskandar akur, dia tidak berapa senang dengan tenaga pengajar yang bakal membimbing isterinya nanti.

“Do I have to?” Hanim menoleh kearah suaminya yang masih pura-pura membaca makalah yang ditinggalkannya sebentar tadi.

“Yup. If you’re to ask my opinion,”balas Iskandar.

“I thought, you might not agree with the extra class,” pancing Hanim lagi.

“Why should I not agree with the madrasah?”

“Pasal yang ajar nanti tu, Akhi Saiful Alam,”jawab Hanim pendek. Seraya itu, Iskandar menutup makalah ditangannya dan diletakkan di atas meja sisi.

“I’m turning in. Off the lights once you’re done. Salam,” datar suara Iskandar seolah-olah dia tidak suka dengan apa yang dikatakan isterinya sebentar tadi. Hanim yang sedar dengan keterlanjuran kata-katanya terus bangkit dan mematikan lampu utama setelah menekan suis lampu tidur di atas meja belajarnya.

“Night abang. Sorry if I hurt you in a way or another,”bisik Hanim ditelinga Iskandar.Namun tiada jawaban yang diterima dari Iskandar.Dengan hati yang berat, Hanim mengambil tempat di sisi suami yang sudah mula disayangi itu. Dia membelakangkan suaminya dan menghela nafas berat.

“Bukankah sunnah mengiring ke kanan sewaktu tidur?”terdengar Iskandar menggumam. Hanim tersenyum mendengar teguran suaminya.Cepat-cepat dia membetulkan posisi tidurnya dan memeluk pinggang suaminya.Biarlah dia menegur, mengusik, mengata..Hanim tak kisah…Jangan dia diamkan Hanim. Memang Hanim tak betah kalau iskandar mendiamkan diri!

Monday, October 22, 2007

Satu Pengorbanan2-epi10

Kereta Vios miliknya dipandu keluar dari Multiple storey carpark. Dalam keadaan separuh mengantuk ini, tak mahu pula Si Amir menjadi supir agar dia boleh sambung tidurnya yang terganggu tadi.

“Kalau tahu, tak jadi belilah kereta ni.Elok turun naik Mrt pun okay,”dia menggumam sendirian.

“Jangan ingat Amir tak dengar eh.Beritahu ibu, baru padan dengan muka tu.Jadilah anak derhaka sepanjang umur,”balas Amir dengan mukanya yang ditutup dengan snow cap.

“Kau sajalah yang drive.Abang masih mamai, lah.Mengantuk tak hilang lagi. Dahlah semalam tak tidur nak siapkan soalan periksa,”Saiful Alam merayu adiknya.Memang letih badannya semalaman tak tidur dek menghabiskan tugas-tugas yang diserahkan kepadanya.

“Ngantuklah…Orang pagi-pagi dah kena ikut ayah pergi masjid tadi.lepas Subuh terus buat kerja kat masjid tau,”Amir menjawab. Hah, nak sangat beli kereta sendiri, jawablah.Kan dah kena jadi errand boy ibu mereka!

“Amir….kau memang tak…”kata-katanya termati dengan bunyi panggilan dari handsetnya.

“Amir, kau jawablah.Kalau abang jawab nanti, buatnya ada TP, aniaya saja kena saman…”Saiful Alam mengarah adiknya. Amir mencapai handset Saif dengan malas. Dia jenguk nama pemanggil pada screen LCD.

“Eh, Abang Is,lah.macam dia tahu ajer kita nak pergi rumah dia. Dia nak ajak main football ke?” Amir sudah mula hendak membuat andaian.

“Loudspeaker, Mir.Jawablah call tu,”Saiful Alam mengarah lagi. Geram juga dengan kerenah Amir yang melengah-lengahkan kerja nebjawab panggilan.Manalah tahu, tiada orang di rumah Iskandar, maka tak payahlah dia memandu jauh-jauh ke sana…

“Saif..kau tolong aku boleh.Hanim collapse, masih tak sedarkan diri. Aku nak hantar dia ke hospital,”suara Iskandar menerjah selepas Amir memberi salam. Kedua beradik itu saling berpandangan.Hanim collapse? Macam kat sekolah dulu?

“Okay, aku sebenarnya on the way nak ke rumah kau. Aku call once aku sampai kat lift lobby,”beritahu saiful Alam, tenang.

“Aku kat rumah mertua aku ni. Blok 842.Kau tahu kan?”sempat Iskandar memberitahu.

“Kita amik Is dan Hanim,”suara Saiful memecah kesunyian ruang dalam keretanya.Amir hanya terpaku mendengar kata-kata Iskandar tadi. Dan dia sekadar mengangguk mendengar apa yang dikatakan Saiful Alam pula. Suara Iskandar masih terngiang-ngiang ditelinga.

“He sounded bad…”gumam Amir.

“Siapa? Iskandar?”

“Yup…hanim must be in pain,”teka Amir datar.

“Memang pun.Dia kalau tak sedarkan diri, memang scary.Pucat, biru…macam mayat,”beritahu Saiful Alam. Teringat dia pada peristiwa beberapa bulan yang lalu.Peristiwa yang mana, dia sedari, dia sebenarnya menyayangi gadis itu.

“Abang, kenapa? Tiba-tiba you sounded different…”tegur Amir, memandang Saiful dengan kening terjungkit.

“Nothinglah..Tak ada apa-apa,”balasnya pendek.

Amir tahu apa yang difikirkan Saiful Alam kerana sewaktu Hanim sakit disekolah dulu, bukan ke Amir datang bersama Iskandar ke sana. Dan Amir tahu apa yang dihati abangnya ketika itu. Namun hati gadis itu tidak berjaya digenggamnya.

Melihat Iskandar mencempung gadis itu, menambahkan pilu di hati Saiful Alam. Tak sangka Hanim akan sakit sekali lagi.Dia tahu bagaimana Iskandar menyayangi isterinya itu. Dari rear mirror kereta, dia dapat melihat macam mana risaunya wajah Iskandar ketika itu. Sesekali dia dapat melihat Iskandar mengucup pipi Hanim yang masih tak bermaya itu. Dia juga melihat mata Iskandar yang berkaca-kaca. Saiful Alam mengeluh lemah. Simpati dia pada sepupunya itu. Rumahtangga yang baru dibina itu dilanda badai pertama. Harap-garap Iskandar teguh dalam membina rumahtangga itu.

Kau kena kuat, Is...Hanim perlukan kau......kata-kata itu hanya itu yg mampu di ucapkan didalam hati. iskandar terlalu kusut untuk diajak berbual.