Friday, March 2, 2012

Kisah tanpa tajuk 1






Duduknya di perbetulkan. Tudung yang tersenget tadi di kemaskan semula. Sebal hatinya melihat adegan di luar perpustakaan tadi. Berbagai bagai perasaan dtg bermain di hati. Marah, sedih, terperanjat, namun dia amat berasa meluat melihat anak muda sebayanya berasmara dana seperti itu. Sesekali dia menjengah ke tangga. Sedari dia tiba tadi, Iqram masih belum menunjukkan batang hidung. "Abang Iq mandi ke tenggelam dalam perigi Kak Mona?" dia bertanya wanita muda yang sedang melayari internet di hadapannya. Wanita itu tersenyum manis, kemudian tergelak kecil. "Kalau Abg Iq tenggelam, Dian Thahirah kena hubungi ScdF ni nampaknya," dia berseloroh, menampakkan lesung pipit di kiri kanan pipi. Mata Dian tertumpu pada sepasang lesung pipit itu.

" Ayu sangatlah Kak Mona ni. Patutlah Abg Iq terpikat," Kata-kata Dian Thahirah cepat cepat di pintas Mona.

" Eh, mana ada sepupu awak tu terpikat kat akak. Mana pernah dia tengok wajah akak sebelum nikah." Dian tertawa.



Ingatannya kembali mengimbau satu satunya abang angkat yang dia sayangi itu. "Abang Iq kata, dia redha jer siapa pun yang jadi isteri dia. Dian pun terperanjat dengar dia cakap macam tu. Tak sangka lah zaman macam ni pun masih ada orang kahwin kerana wasiat." Mona mencebik mendengar kata kata Dian Thahirah. Sudah kerap sangat pernikahannya di persoalkan. Kalau dengan Dian ni dah muak mendengar. Ada saja yang mahu di katanya. Tak habis habis mahu menyakat. Derap kaki Iqram menuruni anak tangga menghentikan perbualan kedua dua mereka. Dian Thahirah tersenyum senang melihat abang susuannya yang kelihatan segak dengan kemeja T berwarna biru laut dan slacks hitam. Dian Thahirah memerhatikan Iqram daei atas ke bawah. Kemudian dia tertawa lepas. Berkerut kenibg Iqram melihat gelagat gadis itu. "Apasal? Tak pernah nampak Abg Iq handsome macam ni ke?" soal Iqram tidak senang. Tidak senang di tertawakan sedemikian. Dian Thahirah menggelengkan kepala. Bukan tidak pernah melihat abangnya segak bergaya, tetapi sekadar di minta menghantarkan anak gadis itu ke majlis prom nite saja, apa perlu dia siap segala? "Mana tuxedo Abang Iq?" soal Dian Thahirah di antara sisa tawanya. Mona mencuit lengan adik iparnya itu. Buatnya Iqram merajuk dan tak mahu menghantarnya ke majlis makan makan itu, baru padan dengan muka. Silap silap haribulan, ada yang menangis airmata darah di rumah itu nanti.

"Dian Thahirah, awak ni nak pergi ke tak?" soal Iqram serius. Pantas Dian Thahirah mengangguk. "Kalau nak pergi, jaga adab itu ya. Jangan sampai Abang Iq kata tak payah pergi." tegas suara Iq menyampaikan amaran.

"Sorry Abang Iq, Dian bergurau saja. But on a serious note, Abang siap siap ni nak pergi mana?" soal Dian. Kemudian dia menoleh ke arah Mona pula. Wanita kacukan Arab itu memakai jalabiyah merah samar, beserta....eh, Kak Monanya pun dah siap pakai tudung! Ni mesti nak keluar datinglah ni. Muka Dia Thahirah berubah cemberut, konon konon menunjukkan rajuknya!

"Abang nak bawak Kak Mona dinner kat Carousel. Awak tu nanti makan kenyang kenyang dekat majlis sekolah tu ya!" usik Iqram. Isyy... Seronok melihat wajah si adik menahan rajuk! Bulat mata Dian Thahirah mendengar kata kata abangnya. Lupa pula mahu menceritakan apa yang dia nampak siang tadi di perpuastakaan. Dia memang teringin mahu pergi ke Carousel, tapi sengaja pula Iqram pergi bawa Mona sewaktu dia perlu menghadiri majlis lain! Di dalam kereta, Iqram siap berleter agar jangan buat itu dan ini. Pedih telinga mendengar leteran Iqram. Mona di sebelah hanya diam seribu bahasa. Kalau Iqram sudah bercakap, jangan mencelah, nanti bertambah panjang 'kuliah'nya!

Dian Thahirah berasa kurang senang dengan suasana majlis itu. Baik dari segi pakaian mahupun pergaulan, terasa kawan kawannya sedikit melampaui batas. Baru habis menengah empat. Belum masuk kolej pun! Si Tiara dengan makeovernya, si Ryana dengan kasut timit tinggi 5 inci. Kepala Dian Thahirah sedikit sesak dengan musik yang di putarkan. Tadi, Daniel ada mengajak dia menari bersama. Rasa macam nak tercabut kepala dari badan sewaktu Daniel mengajak dia ke lantai menari. Mujur Sarah berada dekat dengan dia.Sarahlah yang menyelamatkam keadaan tadi. Konon konon mahu menyuruh Dian menemankannya ke tandas. Pheeww!! Kalau tak ada Sarah, sudah tentu si Daniel itu akan mengheretnya ke lantai untuk berdansa. "Gila ke nak ajak aku menari macam tu," dia bermonolog sendiri. Dia berdiri sambil menelitikan pakaiannya, arbaya dari kain lace pemberian Bonda, emak Mona.

"Memang pun gila. Tapi yang gila tu awak. Dah tahu bertudung litup, sengaja datang majlis macam ni buat apa? Pergilah dengar ceramah kat masjid!" satu suara garau mencelah dari belakang. Pantas dia menoleh, sedikit terkejit kerana Khairy sedang berdiri terlalu dekat dengan dia. Dia ke belakang sedikit, menjarakkan dirinya dari lelaki itu.

" Where's your handphone?" tanya Khairy.

"Nak buat apa?" soalan Khairy dibalas dengan soalan juga. Gila ke mamat ni nak handphone orang? Sedangkan handphone dia tu selalu saja bertukar ganti.

"Mana handphone lah makcik? Biar aku call mak ayah kau. Tempat macam ni, tak sesuai untuk kau. Dont you understand?" tukas Khairy. Belum sempat dia menjawab kata kata Khairy, Daniel datang lagi. Kali ini, dia seolah olah mahu memaksa Dian Thahirah menyertainya di lantai menari itu.

" Bro, she's my date okay. Kalau kau nak usik, banyak chix kat sana tu. Tu, Tiara, Sarah, Ryana, Alisson... Semua tu available bro," Khairy menahan Daniel dari menarik Dian Thahirah.

Daniel merenung Khairy tajam. Tidak puas hati dengan ungkapan Khairy tadi. Risau juga Dian Thahirah kerana kedua dua mamat ni memang alah dengan satu sama lain. Pantang bertemu, tentu nak bergasak. Akhirnya, Daniel melepaskan pegangannya pada tangan Dian Thahirah. Dia mendengus kasar sebelum melangkah pergi.

"Nasib baik dia pegang sleeves kau. Kalau dia pegang tangan kau tu, sertulah pakai selori tanah, tak hilang jugak dosanya!" sindir Khairy. Dian Thahirah tidak membalas. Matanya terasa panas.

"Aku nak balik. Kalau Sarah tanya, kau cakap saja aku ada emergency." Khairy tidak menjawab, tetapi lelaki itu hanya mengikut langkah Dian Thahirah hingga ke ruang lobby.

Sampai saja di pintu hotel, dia meminta seorang pekerja hotel itu menahankan teksi buat Dian Thahirah. "Make sure she gets a good cabby," dia memberitahu pekerja hotel itu.

No comments: