Sunday, November 14, 2010

Hadiah ramadhan 18

Selepas solat, dia merapati suaminya yang sedang sujud syukur. Sepanjang malam, dia menantikan saat ini. Dia mahu minta ampun atas setiap kasalahan dirinya. Dirinya yang ego, yang penuh rasa bangga. Dia banyak dosa terhadap tersuaminya. Takut sangat dia kalau dia tidak dapat meminta ampun.

Tangan Shahrin diraih lalu di kucupnya. Terasa syahdu dapat melakukan itu seikhlas hati.

“Lin nak minta ampun atas semua kesilapan Lin pada awak. Lin sedar, Lin bukanlah isteri yang baik, Lin abaikan tanggungjawab Lin sebagai isteri. Lin tak hormati awak sebagai suami. Lin tolak kemahuan awak. Lin banyak dosa….” Belum sempat dia menyambung, Shahrin sudah menariknya ke dalam dakapan.

“Sudah sayang, semua silap Lin pada abang, abang dah ampunkan. Lin tak bersalah. Lin confused. Abang juga mahu minta maaf kerana membuat Lin rasa tertipu. Tapi bukan niat abang nak menipu Lin, sayang. I just don’t want to lose you. Abang tunggu lama untuk saat ini. Untuk saat Lin jadi isteri abang.” Belakang isterinya di usap lembut, penuh kasih. Sesekali ubun ubun yang masih di tutupi telekung itu di ciumnya. Adlina sudah menangis di dada Shahrin. Perasaan bersalah terhadap suami dan tuhan semakin membuak di hati.

“Lin bersalah pada abang,” dia memberitahu di dalam sendu.

“We were both in the wrong darling,” pujuk Shahrin. Kemudia dia merenggangkan rangkulannya. Airmata yang merembes itu di seka dengan ibu jari.

“Kita betulkan niat, kita cari jalan untuk mencapai apa yang Allah mahukan dalam sesebuah rumahtangga ya sayang?” Shahrin merenung ke dalam mata isterinya. Tanpa sedar Adlina membalas renungan suaminya. Tangannya mencapai tangan Shahrin lalu di kucup sekali lagi.

“Lin, sayap kiri abang. I would never ignore you, my love,” seru Shahrin. Perlahan Adlina mendongak. Wajah suami di tatap lama. Masa seolah berhenti bergerak, membenarkan dua hati itu berbicara.

“Tuhan, dia adalah tulang rusukku, maka bantulah aku menjaga maruahnya. Tuhan, ia adalah hadiah Ramadhanku kali ini, aku berharap padaMu agar Kau kekalkanlah hadiahku ini hingga ke akhir hayat.”

“Tuhan, kalau dia ini suami yang Kau telah jodohkan kepadaku, dan kiranya melaluinyalah aku dapat memasuki syurga dengan mana mana pintu yang aku mahukan, maka hadiahkanlah sedikit rasa cintaMu agar aku mampu belajar mencintai suamiku.

Adlina merebahkan kepalanya ke dada Shahrin. Terasa tenang berbuat demikian.

“Abang, didiklah Lin jadi isteri yang baik.”

“InsyaAllah sayang,” terasa hangat kucupan di pipinya

No comments: