Sunday, August 29, 2010

Hadiah Ramadhan 7

Jemarinya ligat menekan touchscreen pada iphonenya. Entah kenapa dia terpanggil untuk mencari artikel mengenai rumahtangga. Kata kata Puan Khadijah tadi seolah olah mengetuk pintu hatinya.

“Kita ni Inah, ibarat ladang tempat suami berternak, bercucuk tanam. Kita lah juga tempat dia melepaskan segalam yang terpendam. Jadi isteri ini, kena jadi seperti kawan, seperti sahabat. Inah beruntung dapat suami macam Shahrin. Inah tahukan sabda rasulullah tentang pernikahan dan perempaun mana yang afdhal di jadikan isteri?” soal Puan Khadijah. Adlina hanya membisu. Dia sebenarnya tidak dapat menangkap maksud ibunya itu.

“Dulu emak suruh baca buku buku mak, Inah banyak berdalih. Ni dah dapat cuti dari ayah, pergilah mentelaah buku buku itu,” Puan Khadijah mengusulkan.

“Emak tak boleh ke cerita saja? Kan senang macam itu?” Adlina memberi helah. Tangannya lincah melipat baju baju yang sudah kering. Apabila tiba pada baju kurung Shahrin, Adlina terdiam seketika. Baju itu di renung dalam dalam. Puan Khadijah yang perasaan akan perbuatan anaknya itu berdehem.
“Takkanlah Shahrin tak jadi balik, Inah da rindu pulak. Belum lagi orang tu tinggalkan awak empat puluh hari empat puluh malam.” Puan Khadijah mengusik. Adlina tersipu malu di tegur begitu. Namun dia tidak faham apa yang di sebutkan amaknya itu. Kenapa pula empat puluh hari empat puluh malam?

“Apa yang emak sebut sampai berpuluh puluh malam itu?” soalnya tulus. Adlina akur, walaupun dia mengamalkan syariat yang basic itu, banyak lagi perkara yang dia kurang ambil tahu.

“Tu, si Ayu Ratna, anak Mak Som. Baru sebulan bernikah, suami dia dah pergi berdakwah ikut jemaah Tabligh. Empat puluh hari lah dia kena tinggal,” beritahu Puan Khadijah. Adlina tidak bertanya lanjut. Dia sendiri tidak pasti kalau dia akan faham apa yang bakal di terangkan emaknya nanti.

Pembacannya terhenti apabila dia sampai kepada satu website mengenai rumahtangga.

Terdapat banyak perkara yang boleh menjadikan wanita itu disifatkan derhaka kepada suaminya. Dirujuk seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah, Iaitu pertamanya, menghalang suami dari bersuka -suka dengan dirinya sama ada untuk berjimak (bersetubuh) atau menyentuh mana -mana bahagian tubuhnya.

Halangan isteri sama ada dengan perlakuannya mahupun kata -katanya. Perlakuan seperti menepis, mengelak dari disentuh oleh suami atau apa saja perlakuan sedangkan tiada alasan yang munasabah untuk isteri berbuat demikian. Ataupun jika dengan kata - kata seperti menghina, mengeji dan memburuk-burukkan suami.

Dia teruskan lagi pembacaannya. Namun hatinya bergetar kuat. Saat dia tiba pada penghujung artikel, hatinya bagai di siat siat. Selama ini bukan dia tidak tahu akan hak seorang suami terhadap isteri, tetapi dia berani melawan hukum Tuhan hanya kerana suaminya itu berlainan darjat.

Keempat, Isteri mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk.

Kelima, memasam muka ketika berhadapan dengan suami. Oleh itu, janganlah isteri melakukan perkara ini yang boleh menyakiti hati suaminya.

Keenam, minta talak, walhal tiada masalah yang berlaku. Contohnya minta cerai kerana minat dengan lelaki lain. Maka dalam situasi ini, isteri sememangnya derhaka, malah islam dalam hal ini menggesa suami tidak menyimpan isteri yang berlakuan sebegini .

Ketujuh, berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.

Kelapan, menyakiti hati suami sama ada dengan perkatan atau perbuatan.

Kesembilan, meninggalkan tempat tidur tanpa izin.

Kesepuluh, membenarkan orang lain masuk kedalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya. Terutamanya individu yang buruk perangainya atau akhlaknya. Larangan ini juga jelas terhadap membenarkan juga lelaki berada di rumah sedangkan suami tidak pula tahu.

Oleh itu, dengan adanya punca dan sebab yang seringkasnya di nyatakan diatas, perlulah dijauhi oleh para isteri. Agar tiada punca dapat dikaitkan dengan dirinya. Sentiasa mengabdikan diri, jiwa dan raga hanya untuk suami.

Source:- http://www.ukhwah.com/print.php?sid=1892


Adlina terpempan. Dia di hantui berbagai perasaan. Patutlah Shahrin begitu marah saat di beritahu bahawa Alif berada lama di pejabatnya.

Adlina menutup application Safari di Iphonenya. Dia mencari nama Shahrin di dalam senarai ‘contacts’nya. Dia memilih ‘Text message di data Shahrin.

“Shahrin, we need to talk.” Hanya itu yang mampu di taipnya. Saat pesanan ringkas di hantar, airmata Adlina sudah merembes keluar. Empangan yang sekian lama di pertahankan akhirnya pecah jua.

No comments: