Thursday, March 8, 2007

Mungkinkah 12

Majlis makan malam di Rumah Kasih Sayang itu memang khas di adakan oleh penghuni-penghuni di situ buat semua relawan yg sudi membimbing mereka. Azierah dari awal pagi lagi sudah sibuk di dapur ditemani oleh ibu Luqman serta staff yg lain. Bersungguh-sungguh mereka menyediakan yg teristimewa buat tetamu khas mereka.

Suasana yg sederhana meriahnya itu sangat menggembirakan penghuni di rumah itu.Mereka puas hati apabila hidangan yg mereka sajikan memdapat pujian daripada semua yg hadir.

“Tak sia-sia berpanas-panas depan dapur tadi,”ujar Dilla pada rakan-rakan yang lain.

“Lepas ni, kita ramai-ramai bukak cafĂ© by the seaside,nak?”cadang Azierah.

“You and your daydreams….”usik Amy.

“I am serious,lah….”balas azierah, tersenyum. Dia memperbetulkan pin yang tersemat ditudung.Dia kelihatan manis sungguh dengan tudung ala Wardina. Wardina London…seperti yang diusik abangnya,Luqman, siang tadi.
Amirah dan Rusyidah beserta para sukarelawan yg lain mendapat layanan teristimewa dari Puteri-puteri di situ. Luqman gembira dgn perubahan mereka.Selama ini, mana mereka punya keberanian untuk menganjurkan majlis seperti ini.Mereka sentiasa hidup di balik bayangan dosa dan kesilapan mereka.Tetapi setelah Rusyidah dan Amierah meluangkan masa bersama mereka, mereka seperti berjaya untuk bangkit semula menapak ke alam realiti. Sepanjang majlis, Luqman perhatikan Amierah seperti mahu mengelakkan diri darinya. Amirah sentiasa berada jauh dari Luqman.Dia seolah-olah merasakan dirinya orang asing di majlis itu.

Di akhir majlis, Azierah berdiri sambil di hadapan semua hadirin.

"Saya ingin mengambil kesempatan ini, untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua brothers and sisters yg selama ini sangat-sangat mengambil berat tentang kami.Without you guys, I am not sure, where we would be now. Easpecially to Sisiter Rusidah and Sis Amierah.You have done a great deal, to change our lives.kaka-kakak lah yg ajar kami bahawa Allah is always there when we need Him. You built our confidence.Thanks a lot.Bahkan bukan itu sahaja, kakak berjaya membantu Ierah untuk menerima hakikatnya my Mother is no longer a Muslim.But she is forever my Mom.Dan without you knowing....Kak Amierah, you have captured not only our hearts, but also the heart of someone who has spent masa mudanya di sini, menjaga dan membimbing kami. Bcos of us, he abandoned his own desire and needs.Di wakturakan-rakan sebanya mengejar impian untuk bersahabat, dan berumahtangga, he slogged his life here tapi bila Kak Amierah menjejakkan kaki ke Rumah ini, that is when, he realised he has met with his suri hidupnya. Mungkin Kak Amierah, you know all along, cuma you tried to ignore...Kak, on behalf of my beloved Brother Luqmanul Haqim, Ierah minta sangat Akak terima his proposal. Ini bukan plan abang.He doesnt know about all this.Ini plan Ierah dan Mak. Abang has done a lot sebagai seorang anak, dan sebagai seorang abang.Mak rasakan, hanya Kakak Amierah saja yg boleh memberi Abang the happiness that he deserved. I am sorry, abang.I should have told you about this, tapi its Mak's request to see you happy with your life partner."

Terkedu Amierah mendengar kata-kata Azierah, apatah lagi ucapan itu di buat dihadapan khalayak ramai. Bahkan Luqman dan hadirin yg lain juga turut terperanjat dgn tindakan Azierah. Brothers yg hadir mula memberi sokongan pada Luqman. Ada yg mengucapkan "Selamat" dan sebagainya. Amierah masih terpaku di tempat duduknya. Perlahan Luqman menghampiri Amierah. Dia duduk bertimpuh di hadapan Amierah.Amierah tidak berpaling, namun tidak juga memandang Luqman.

"Mierah, saya minta maaf atas tindakan my sister.I know she is very Westernised dan mungkin dia masih terbawa-bawa budaya dari tempat dia dilahirkan. Please,maafkan dia atas keterlanjuran itu. But I want you to know that I am serious about you.Ini bukan main-main and I am willing to wait, walaupun its gonna take me a few more years.God led me to you, Amierah Kartika Syuhadah and I think we both knew it."

Amierah masih lagi membisu.Namun ada titisan jernih yg mengalir di pipinya.Mahu sahaja Luqman menyeka airmata yg tumpah dari pipi permata hatinya itu.Tapi dia tahu, dia tak mungkin berbuat demikian. Amierah bukan seperti gadis-gadis yg lain. Ibu Luqman sudah menghampiri Amierah.Dia dan Azierah seolah-olah menyesal dgn tindakan mereka. Dia takut kalau-kalau Amierah tersinggung apa yang baru berlaku.
Amierah memandang Luqman. Wajah ayu itu mengandungi perasaan sayu yang membuat Luqman menjadi serba salah. Dia menanti penuh debaran .Entah apa yang akan diluahkan puteri didepannya itu.
"Brother Luqman, apa yg saya buat selama ini, bukan untuk memancing hati awak.Itu bukan niat saya.Tak terlintas pun di benak ini, untuk berbuat seperti itu. Tapi kalau itukah yg berlaku, saya berdosa dgn Tuhan. Saya tak sepatutnya berada di sini. Saya tak mengharapkan kasih sayang sayang dari sesiapa.Saya tak layak untuk mererima kasih awak. Saya hanya mengharapkan pengampunan dari Tuhan. You knew what I went through. It wasn't easy for me to lead a normal life after that incident. Saya tak tahu nak kata apa bila mereka beritahu hasrat awak.Saya bukan nak lawan fitrah, tapi saya takut...."

"I understand how you feel, Amierah. Saya tak memaksa....tapi saya nak awak tahu, you are the first girl who caught my eyes. Saya tertarik dgn peribadi awak, bukan paras rupa awak. Namun sekiranya awak tak dapat menerima saya, saya takkan memaksa.You have the rights to choose your own life.."

Sebuah senyuman yang hambar diberi pada gadis itu. Namun, wajah tampan itu menyimpan seribu kekecewaan.Luqman bangun dan berlalu pergi. Amierah berpaling kearah ibu Luqman.Tubuh tua itu di dakapnya, erat.

"Tak apa, Mierah.Tiada siapa yg salahkan Mierah" pujuk orang tua itu.

"Makcik, Mierah minta maaf. Mierah masih ada Papa,makcik.Tanyalah Papa.Mierah serahkan pada Papa.."

Ibu Luqman seperti tidak percaya dgn apa yg didengarnya. Azierah dan rakan-reakan nya yg mendengar melepaskan nafas lega.

"Yes!! Yes!! We did it!" jerit Azierah. Dilla yg berada di sisinya segara menyiku gadis Barat itu.

"Ooopss, sorry.I guess, I am still not culturally changed yet,"katanya pada sukarelawan yg lain..”

“Thank God, you answered my prayers…Betullah cakap Kak Mierah, Tuhan dengar walaupun kita banyak dosa,” gumamnya rendah.

No comments: