Monday, August 11, 2008

Ikhlas mengasihimu 6

Khy_temasek: kenapa kau tak balik?

BudyA: Huh?

Khy_temasek: aku kesian tengok dia.

BudyA: Dia tunang kau.Jagalah hati dia.

Khy_temasek: Bro, aku rasa kau dah faham maksud aku.

Khy_temasek:Bukanke kita dah bincang smlm?

BudyA: Aku tak faham.

Khy_temasek: I think u're denying ur own feelings

Khy_temasek:atau mungkin korang dah selalu sgt

Khy_temasek:sampai tak nampak perasaan tu.

BudyA: Ryl..kau bual bahasa apa ni?

BudyA dont understand..haha

Khy_temasek: Come back home.

BudyA: U'll understand,bro!

Khy_temasek: Aku nak sing off dulu.

Khy_temasek: I'll expect u home in2days time.

Khy_temasek: chiao!

BudyA: salam, bro! kita Muslim!

Khy_temasek: Ilal liqa"

BudyA: maas salamah!


Khy_temasek has signed off.


Budy Arman masih lagi menatap laptop yang dipinjam dari temannya. Sudah hampir sebulan di di KL, menumpang di rumah Asyraf Ismail, teman satu kem sewatu dia mengikuti kem Remaja Harapan di rawang beberapa bulan lepas. Mujur, Asyraf sudi menempatkan dia dirumahnya.Kebetulan saudara perempuannya senua diasrama, maka mudahlah dia menerima tetamu lelaki dirumahnya. kak Longnya pula sudah berpindah mengikut abang iparnya ke Langkawi, menguruskan perniaagan keluarga disana.


"Apa yang kau tenung lappy aku tu? Macam nak telan jer.tadi lauk mak aku masak tak sedap ke?" soal Asyraf yang baru masuk ke biliknya.

Budi menoleh sekilas lalu tersenyum hambar. "Aku YM dengan Khyryl tadi. Dia minta aku balik. Aku macam tak faham dengan dia. Aku baru saja kenal dia.Tu pun selepas dia tunang dengan Zin. Tapi cara dia bual dengan kau, macam dah lama kenal. Dia mahu aku balik lusa."

"Habis itu? Apa masalahnya?" soal Asyraf. walaupun Asyraf dan Budi hanya bersahabat di cyberspace selepas pertemuan di kem remaja harapan, hubungan mereka agak rapat.

"Majlis Zin hanya akan berlangsung dua minggu dari sekarang.Kalau boleh, aku tak nak ada dalam majlis itu.Aku risau," Budi memberitahu.

"Kau risaukan apa? Zin?" soal Asyraf lagi.Sedikit sebanyak, Budi ada menceritakan tentang ZunnurAin kepada Asyraf.Budi mengannguk. Dia tak mahu Zin mencarinya sewaktu majlis.Tak manis dilihat orang.
Itu yang dirisaukan.Zin bukannya kisah pun, apa yang orang akan kata!

"Aku rasa, kau sayangkan dia, kan?" Asyraf cuba menebak.

"Isy..sebagai adik, iyalah...tak lebih dari itu,"Budi cepat memintas. Tindakan Budi membuat Asyraf tertawa.

"Kau tak nampak apa yg hati kau rasa.kau cuba nak menafikan.Tapi aku tahu, kau tetrlalu mengambil berat tentang Zin." Asyraf terus menyambung hujjah.

"Jangan nak memandai,lah...Kalau dia dengar, mengamuklah lagi budak tu,"beritahu Budi.

"Budi..aku dulu pun, tak tahu yang aku sayangkan Salsabila. Sal tu garang, nakal dan ada mindset sendiri. Masa dia lari dari asrama, siap aku mengata dia. Tapi bila mak dan ayah aku tunangkan aku dengan dia. Aku tak terkata apa. Menurut mereka, cuma aku yang boleh didik dia. Aku tak rasa macam itu, pun.Tapi lepas nikah ni, baru aku faham..Selama ini, yang aku dok mengata dia, dok marahkan dia, sebenrnya dia dalam perhatian aku." Asyraf berkata. Dia mahu Budi mehamai rasa hatinya sendiri.

"So...sekarang kau dengan Sal?" pertanyaan Budi terhenti disitu.Dia tidak tahu bagaimana meneruskan soalan itu.

"InsyaAllah, nikah di pejabat kadhi akan kami langsungkan bulan depan. Sebenarnya kami dah nikah kampung. Datuk Sal kan imam masjid dikampung dia. Kadhi pencen pula tu." beritahu Asyraf sambil tertawa. Gelihatinya melihat wajah berkerut Budi Arman.
" Kau tak faham apa itu nikah kampung? Nikah yang dibuat secara sah..Ada wali, ada saksi serta ada pengantinnya, tetapi pernikahan itu bukanlah dilakukan oleh orang yang ditauliahkan oleh jabatan agama. Namun begitu, juru nikah itu hendaklah yang ilmu fardhu ainnya mencukupi, memahami maslahat nikah kahwin ni. datuk dia sulu, kerja kat Pejabat tu Bila dah berumur, dia nak dudk kat kampung aja. Dia minta dipindahkan kekampung, apply jadi imam surau kat kampung tu.Sewaktu mak dan ayah aku bercadang nak pinang Salsabila, dia heret sekali aku ke kampung Sal di Kedah tu. Kebetulan Salsabila ada dikampung, ikut Abang Long dia. Waktu itulah, datuk dia nikahkan kami. There and then! Dia pun dah tak ada ayah. Semuanya datuk dan abang dia yang uruskan.Mak dia pula sakit sakit.Mungkin kau akan terperanjat kalau aku kata, kami nikah tanpa wang hantaran, cuma mahar saja. Kau tak nak tahu apa mas kahwin yang Salsabila minta kat aku? "Asyraf kemudian meneruskan cerita.

"Bacaan sempurna juz Amma. Berpeluh aku depan tok ayah! Nasib baik dia tak minta aku baca ikut Qiraat sab'ah ke apa ke.Bacaan sempurna yang tartil, itulah mas kahwin aku malam itu." Asyraf tersenyum tatkala mengimbau kembali saat saat getir menikahi isterinya itu.
Terbeliak mata Budi memandang kawan disebelahnya.

"Maksudkau....kau dah jadi suami dia? Kau dah nikah?" Budi tak percaya dengan apa yang didengarnya.

Dalam tawa kecil, Asyraf mengiyakan soalan Budi.

"Kejap lagi Sal balik sini. Abang Long dan isteri dia nak ke Kedah semula.Nak uruskan majlis kat sana. Nanti kau jumpa isteri aku tu iya. Sal cuma balik sini kalau mak dengan ayah aku ada. Kami belum ada surat nikah, aniaya kalau kena tangkap dengan yang berkuasa," Asyraf sempat membuat lawak.

"Mengarutlah orang-orang macam ni. Benda besar dia tak mahu buat.Aku nampak ramai anak Melayu yang dah rosak kat bandar tu.Gothic semacam...togok beer,macam minum air mineral. Aku risaukan akidah mereka. Loket cross besar tergantung kat dada! Tapi aku tak nampak pun mana-mana pegawai dekati mereka..Jabatan agama tak nampak itu,ke? Antara syariat dan akidah..akidah, percayakan Tuhan, yakin Tuhan itu ada..lebih important. Kita nak kekang maksiat, tapi tak didik dengan rasa bertuhan, mana orang nak ikut syariat!."Budi merengus. Asyraf yang mendengar sekadar menjungkit bahu. Itu memang masalah yang semua rakyat Malaysia nampak.Nah.Sekarang rakyat luar pun dah nampak pincangnya konstitusi itu .Macam manalah nak kata negara Islam, kalau yang mengamalkan Islam adalah rakyat jelata, orang bawahan tapi tidak mereka yang diatas??? dalam diam Asyraf berikrar, Islam akan dibangunkana dalam jiwanya, kemudian jiwa Salsabilah dan juga anak-anak mereka.Bermulanya keluarga sakinah itu adalah dari sebuah Baitul Muslim.

"Sekarang kau tahu, kenapa aku tak mahu kerja dengan mereka, walaupun aku berkelayakkan? Aku tak mahu salah guna kuasa. Lebih baik, aku bekerja dengan ayah aku, buka bisnes sendiri,Aku tak mahu di pertanggungjawabkan di akhirat kelak."Asyraf memberitahu Budi sambil berdiri untuk keluar ke ruang tamu di bawah.

"Ulama itu waris para nabi..itu yang Rasulullah sabdakan.Aku takut jadi ular dalam semak, ulama' suk..."jelas Asyraf lagi.

"Kau fikrkanlah apa yang aku kata tadi.Mungkin Khyryl dapat rasa apa yang aku rasa," Asyraf bersuara sebelum menutup pintu bilik tamu itu. Budi Aerman memandang wajah Asyraf, bahunya diangkat sedikit


Budi mencapai telefon bimbitnya. Kotak inbox dibuka. Mesej dari Zin ditatap lagi.

"Zin, aku okay.Kau jangan risau. Aku balik lah...Aku pun dah berminggu tak layan kau gaduh! Rindu nak dengar kau marah-marah aku!"

Dia menekan butang.

"message sent" terpapar di skrin telefonnya. Dia yakin Zin akan membaca mesej itu.

No comments: