Monday, August 11, 2008

Ikhlas mengasihimu 5

Kotak merah jingga itu diletak kembali keatas meja. wajah Khyryl dipandang tanpa rasa. Dia tahu pemuda itu sedang cuba mengenali dirinya. Dia juga tahu, Khyryl seorang yang jujur, sabar dan baik hati. Sedikit pun pemuda itu tidak menunjukkan reaksi tidak senang, selama mereka bertunang,walaupun ZunnurAin sentiasa membuta masalah.

"Ain ambillah, hadiah itu dari saya. Dah dua bulan kita bertunang Ain.Lagi dua minggu saja, kita akan bergelar suami isteri.."kata-kata Khyryl terputus disitu. ZunnurAin memandang lagi wajah tunangnya. Lagi dua minngu, mereka akan melangsungkan majlis.Ibu dan nek Som sudah mula sibuk dengan segala persiapan.Mujurlah sepupu Ain ada yg membuat service wedding planner.Segala urusan diserahkan pada Kak Lena dan Kak Nour.Ain dan Khyryl tidak perlu berbuat apa-apa. Mereka hanya perlu memberi baju contoh dan segalanya akan disiapkan oleh kedua beradik itu. Bahkan segala persiapan hiasan dalaman dan sebagainya, mereka serahkan pada Kak Lena sepenuhnya. Ain seperti tidak kuasa dengan persiapan mejlisnya sendiri. Walaupun ada sedikit rasa kasihan terhadap Khyryl, Ain cuba buang jauh-jauh.

"Ain..." Khyryl memanggilnya. Ain tersedar dari khayalannya sendiri.Lantas dia melemparkan satu senyuman nipis.

"Sorry, dreaming lagi.Tak sangka dah nak dekat dah....Ain,,,Ain....."ZunnurAin tidak mampu meneruskan kata-katanya. Dia takut kalau dia tak mampu jadi isteri yang baik.Dia tahu dia keras kepala, mahukah Khyryl terus bersabar? Apakah KHyryl akan melayan kerenahnya macam Budi? Hati Ain tiba-tiba sebak memikirkan Budi yang semakin menjauhkan diri. Dengar-dengar Budi sekarang berada di KL.Entah apa yang dibuatnya disana. Nak kata sedang cuti semester, tak mungkin pula. ZunnurAin menghela nafas. Dia melemparkan pandangan keluar pintu utama yang dibiarkan terbuka luas. Ibu dan ayahnya berada didapur. Sengaja mereka membiarkan anaknya berbual dengan Khyryl diruang hadapan.dari dapur pun, mereka masih dapat mengawasi anak gadis itu lagi.

"Ryl rasa, Ain rindukan seseorang,"Khyryl mengambil kesempatan apabila melihat wajah tunangnya yang sedang berduka itu.

"Mana ada? Ain nak rindu siapa? Semua orang ada depan Ain,"cepat-cepat ZunnurAin memintas kata-kata Khyryl itu. Terdengar tunangnya tertawa kecil. Khyryl lantas menggeleng kepala.

"Mungkin Ain tak sedar.Mungki tiada siapa yang sedar tapi Ryl dapat merasakan itu. Ain, kita baru kenal.So Ryl tak boleh nak kata Ryl sayangkan Ain. Mungkin sebagai sahabat, ia. Sebagai saudara seagama, juga, Ryl menyayangi Ain.Tapi Ryl tak tahu, kalau sebagai kekasih....Kita tak pernah berkasih.Tapi Ryl nampak jelas...mata Ain menyuarakan rasa rindu pada Budi." Tenang pemuda itu bersuara. Namun cukup untuk membuat ZunnurAin tersentak.

"Ryl!" ZunnurAin kaget dengan kata-kata tunangnya. Mana mungkin dia merindui seseorang yang bukan muhrimnya. Berderau darah ZunnurAin mendengar kata-kata penuda didepannya.

"Ain jangan salah sangka. Ryl tak niat nak cakap yang bukan-bukan.Ryl tahu, dah lama, Budi pergi,kan?"tanya Khyryl lembut. Kelembuatannya membuat Ain berasa syahdu. Rasa bersalah bermain di dalam hatinya kini.Sebak hatinya melihat kesabaran Khyryl. Semakin dia merasakan dia tidak layak buat lelaki itu.

"Ryl ada call dia. Nasib baik handphone dia auto roam. Ain jangan khuatir.Budi sihat, and he's okay. Dia pesan kat Ain suruh jaga diri, jaga agama, jaga kesihatan. Hari dah nak dekat dah." Khyryl menyampaikan pesanan itu kepada tunangnya. Memang suatu ketika dulu, dia berasa cemburu dengan keakraban mereka. Namun fikiran yang rasional membawa dia berfikir tentang kebaikan semua.

"Dia cakap macam tu?"tanya ZunnurAin seperti tidak percaya. Budi menyampaikan pesan melalui Khyryl dan sedikit pun Khyryl tak berkecil hati???

"Ryl tahu dia rindukan Ain..."sambung Khyryl lagi. ZunnurAin menggelengkan kepala.Apa maksud Khyryl memberitahu semua ini? Apa? mahu menguji hati dan dirinya? Hatinya mulik Tuhan sepertimana dirinya jua!!! Mahu saja Ain menangis.

"Ain, listen here. Dia dah lama buat Ain macam adik, sekarang Ain dah nak kahwin. He felt lost. Ryl faham..pasal Ryl pernah merasakan itu. Bila kawan rapat Ryl bernikah, Ryl rasa keseorangan. Ryl tak marah, kalau Ain pun rindukan dia.Mana ada adik yang tak rindukan abangnya??" Kali ini Khyryl mengeluarkan sesuatu dari briefcasenya. Lelaki itu datang terus dari pejabat, detak hati ZunnurAin melihat briefcase Khyryl. Tapi, apa pula yang hendak dia beri pada ZunnurAin kali ini?

"Ain, Ryl sayangkan Ain sebagai sesama muslim. Ain, Ryl sayang Ain macam seorang adik. Ryl tak ada adik perempuan,Ain. Ingat tu sampai bila-bila. Ambillah surat ni. Bila Ain dah baca, Ain akan faham. Ryl nak balik. Banyakl lagi tugas Ryl yang belum selesai. Ryl balik dulu, sayang." Ada getar pada kata-kata itu. ZunnurAin memandang wajah Khyryl dalam-dalam. Dia cuba mencerna maksud kata-kata lelaki itu. Tapi otanknya seperti sudah tepu, tidak mahu berfikir lebih lanjut.

Ain sekadar menghulur tangan menyambut sampul surat ditangan Khyryl. Ucapan lelaki itu masih bermain dibenaknya. Dia menarik nafas dalam dalam. “ryl sayang Ain macam adik….” Apa maksud Khyryl???!!!! Gadis itu tidak turut menghantar Khyryl ke pintu utama. Hanya ibu dan abah saja yang menghantar Khyryl kemuka pintu. ZunnurAin terus kaku di situ.....Hatinya sudah terbang....entah kemana.


"Ain, Ryl sayangkan Ain sebagai sesama muslim.Ain, Ryl sayang Ain macam seorang adik. Ryl tak ada adik perempuan,Ain.Ingat tu sampai bila-bila. Ambillah surat ni. Bila Ain dah baca, Ain akan faham. Ryl nak balik. Banyakl lagi tugas Ryl yang belum selesai. Ryl balik dulu, sayang."

Apa maksud dia? Kenapa dia kata begitu? Bukankah dia tunang aku? Kenapa Budi sambut panggilan dia, dan tidak pada panggilan aku? Apa muslihat mereka berdua?

Satu demi satu persoalan bermain difikiran Ain.perlahan dia melucutkan tudung yang masih melitupi kepalanya. Torhah dari Turkey pemberian Budi dua tahun yang dulu itu dicampak disisi katil. Bencikah dia pada Budi? Sayangkah dia pada Khyryl? Dia tahu, Khyryl baik, ikhals mengenalinya. Tetapi kenapa Budi melarikan diri? Hina sangat ke Ain ni? Budi dah benci tengok muka Ain ke???

Surat dari Khyryl masih elok terletak diatas meja soleknya. Ain masih belum mahu membaca.Dia tidak mampu menerima berita atau kejutan apa-apa lagi.Kepulangannya ke Singapura, terlalu memberi tekanan. Kalau ikutkan hati, mahu saja dia terbang semula ke Pekan Baru, hidup aman dikampung kecil yang unik lagi menenagkan fikiran. Dia lebih sanggup menjaga ikan-ikan Patin dan membantu menjahit di sana, daripada dibebani mesalah yang menyesakkan ini. Apakah Budi akan pulang kalau Ain menerima Khyryl sebagai insan yang dijodohkan orang tua? Apakah Budi akan mengambil berat akan diri Ain lagi kalau Khyryl sudah bergelar suami. Bukankah waktu itu Khyryl yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap Ain? Apakah Khyryl akan redha kalau Budi masih lagi menjadi tempat mengadu Ain?

ZunnurAin merebahkan diri diatas katil. Tangannya mencapai telefon bimbit diatas meja sisi. Nama Budi di cari dalam senarai contacts.

"Budi..aku tahu kau akan baca mesej ni. Khyry kata dia dapat hubungi kau. Baliklah...aku rindu...aku bosan. Tak ada sapa yang nak gaduh dgn aku skrg ni.Takkan aku nak gaduh dgn Khyryl.Aku tak kenal dia."

Butang "send" ditekan. Harap harap Budi membacanya walau di Bumi mana saja dia berada. Khyryl...kenapa lelaki itu tidak sedikit pun cemburu akan keakrabannya dengan Budi? Bagaimana lelaki itu tahu bahawa dia merindui Budi? Betulkah dia meridui teman sepermainannya itu? Matanya masih menatap telefon bimbitnya, mengaharapkan sebuah jawaban, tapi hampa. Sehingga dia terlelap, tiada jawaban yang diterima oleh Budi Aerman.

No comments: