Saturday, March 17, 2007

Mungkinkah Part 24

Luqman menyimpan AlQuran di tempatnya. Dia meraupkan tangan ke muka. Amierah sedang lena di atas katil.Sengaja dia tidak mengejutkan Amierah untuk bertahajud bersama. Jam di dinding di pandang sekilas,"Baru 4.30 pagi, awal lagi..." dia berkata didalam hati. Luqman bangkit dari sejadah lalu menghempaskan tubuhnya di armchair di sudut kamar itu. Dia melepaskan satu keluhan berat. Fikirannya melayang memikirkan nasib RKS yang selama ini di uruskan itu. Luqman menghitung hari. Dia cuma punya sebulan saja lagi untuk menyelamatkan nasib rumah itu serta penghuni-penghuninya. Bukan tidak ada rumah peralihan lain yang boleh menerima penghuni2nya, tapi Luqman tahu puteri-puteri itu tidak akan betah hidup tanpa dia, Ain dan yang paling penting,Amierah.

Luqman tidak sampai hati untuk memberitahu masalahnya pada Amierah. Dia tidak mahu membebankan isterinya dgn perkara seberat itu. Bukan dia tidak tahu, Amierah mampu menolong, tapi Luqman saja yang tidak mahu meminta tolong dari isterinya itu. Bukankah mendapat Amierah sebagai isteri satu nikmat yang besar baginya, cukuplah sekadar itu. Dia teringat pula pada pemberi hadiah cadar di rumah itu. Sarung cadar Friven bukannya murah, tapi siapakah gerangan penderma yang baik hati itu? Kalau dia menjual rumahnya dan kereta juga, bukannya cukup untuk menyelamatkan rumah Kasih sayang itu. Luqman terus berfikir.....

"Abang, a penny for your thought?" suara Mierah mengejutkan Luqman dari lamunan.

"Nothing, Mierah...I was just thinking about....."

"About what? Anything that I should know?" soal Mierah lembut. Perlahan dia mendekati suaminya. Luqman meraih tangan Amierah.

"About me, you and our baby. Nanti kalau dah ada baby, tanggungjawab abang semakin banyak. You have to help me, sayang."

Amierah tersenyum.Dia tahu bukan itu yang Luqman fikirkan.Namu dia tidak mahu terus mendesak.

"InsyaAllah, Mierah akan terus jadi tulang belakang abang." Pandangan Mierah jatuh pada sejadah yang terbentang di atas karpet.

"Abang bangun tahajjud, tak ajak Mierah....Sampai hati abang, memadu kasih dgn Tuhan tak nak ajak Mierah sekali....,"Amierah pura-pura merajuk. Di dalam hatinya, dia memanjatkan syukur kerana Tuhan telah memberi kekuatan untuk Luqman untuk bangun malam.kalau dulu, hanya Mierah saja yang bangun seorang diri.

Luqman tersenyum dgn keletah Amierah," I learnt from you,Mierah. Mierah selalu dapat sampaikan 'love letters' kat Tuhan, abang ni sekali-sekala ajer...tak apalah Mierah bangun lambat sikit. Abang ni yang sepatutnya iri hati dgn Mierah."

Amierah tersenyum, manis. Dia menuju ke kemar mandi. Sebelum dia masuk kedalam bilik air, sempat dia menoleh dan memberitahu suaminya," Abang, do you know that Allah is the best lover ever? He listens without fail, never bored with our pleadings and what not....Sebab tu, Mierah find the best solace in those Surahs...It helps me fight through....You can do it too, abang. He's always there when you need him."

Kata-kata Amierah memberikan keyakinan kepada Luqman untuk terus berusaha menyelamatkan Rumah itu." Ya Allah...I seek your help,O lord."
Luqman terus mencapai handsetnya. Dia menghantar satu msg kpd Ivan, tuan punya rumah itu...

"Its not easy,Mr Luqman. I need to pay off my debts as soon as possible."terang Ivan, tuan tanah rumah kasih sayang itu.
"Why dont you give me a couple of weeks more? I'll get the money by then." pujuk Luqman,"You know that the Home is very important to me."
Ivan memandang ke arah orang yang sedang berlalu lalang di situ.Dia menghela nafas, tertekan dgn situasi begitu.
"Okay, friend. I'll see you again in two weeks time. We didn't expect this to happen, do we?"
Luqman menoleh kearah Ivan yang dudk di sisinya. Tidak sangka lelaki itu akan mengalah dan menuruti permintaannya.

"That's it, Ivan. That's great,man! We'll meet again in 2 weeks' time. I've gotta go. My wife's waiting at home."

Ivan tersenyum,"send my regards to her. Your staff told me she's pregnant now. Its gonna be hard on you, but I am really sorry."

Luqman mengambil beg di sisinya,"She didn't know about this. I keep it from her. Don't want her to worry too much."

Ivan mengangguk,tanda faham dgn kata-kata Luqman. Dia masih lagi duduk di bangku itu setelah Luqman meminta diri. Tanpa disedari oleh Ivan dan Luqman, ada sepasang suami isteri yang mendengar perbualan mereka dari sebalik tembok yang memisahkan tempat rehat di taman itu. Sepasang suami isteri itu mendekati Ivan setelah Luqman berlalu.
"Ivan Lee?"
Ivan mendongak melihat wajah empunya suara,"Do I know you? Have we met before?"
"No. We do not know each other, neither have we met before. I need to talk to you."

No comments: