Saturday, March 17, 2007

Mungkinkah Part 23

Riuh rendah Rumah Kasih Sayang itu bila melihat Amierah keluar dari kereta. Azierah berlari mendapatkan kakak iparnya. Tangan Amierah yang masih lagi memaut pada lengan Luqman, di raih Azierah.

"Kak, we miss you tau! Tiap-tiap hari berbual pasal akak saja. So how's baby?" tanya Azierah manja.

"Baby's doing fine. Adalah sedikit perubahan. Kalau tak ada positive changes, takkan abang nak kasi akak berjalan ke sini,"jawab Amierah.

"Ierah, be careful tau.Hati-hati dengan the baby inside,"pesan Luqman pada adiknya. Azierah menjelirkan lidah.

"Hey brother, I care for Kak Amierah too.Ingat abang seorang yang sayang sangat dengan Kak Mierah?"

"Whatever...tapi Mierah jangan renyah-renyah okay.Jangan diikutkan sangat perangai diorang ni," kali ini pesan Luqman hanya pada isterinya.

Amierah mengangguk ,"Abang, Mierah ke dorm Ierah boleh? Kalau duduk kat office abang, tak selesa lah...."

Luqman mencubit pipi isterinya,"Tadi kata, nak teman abang.dah sampai nak duduk dgn the girls pula...Sebenarnya, Mierah rindu nak sembang dgn budak-budak ni,kan?" soal Luqman.

"Laa, she's always seeing you at home.Tentulah bila dah sampai sini, she would want to see me, ain't I right, Kakak?" celah Azierah.

Luqman cuba menyiku adiknya tapi Azierah cepat mengelak. Azierah memipin Mierah menuju ke dorm. Puteri-puteri yang lain sudah berkumpul di situ.Memandangkan hari Ahad memang hari aktiviti bebas, ada puteri yang sedang mengemas cubicle dan ada juga yang hanya lepa-lepak membaca buku.

Amierah melabuhkan punggungnya di katil Azierah. Dipandang sekeliling dorm itu. Banyak perubahan telah dibuat.

"We painted the walls dgn Kak Rusyidah before she left for umrah. Langsir tu pula, Kak Ain sponsor kain. Suami dia naik pangkat, so he presented us with the cloth. Bedsheets ni exceptional sikit. Abang got a letter from FRIVEN, to collect bedsheets for us.They said it was sponsored by someone, tapi he wanted to remain anonymous.So abang collect je lah....Rezeki dari Tuhan," terang Azierah.

"Anonymous? Sikit pun tak ada hint?"tanya Mierah.Puteri-puteri yang ada di situ menggelengkan kepala.

"Hmm..lots of changes,Alhamdulillah.But your broyther did not say a word to me..." gumam Amierah," why is he keeping things from me?"

Azierah memeluk bahu kakak iparnya,"Well he doesnt want to burden you with litlle things like this, as I've said before...Janganlah read too much into it, nanti your health terganggu..."ujar Azierah.

"Kakak, did you meet Kak Rusy after she came back?" tanya Azierah, cuba untuk merubah topik perbualan.

"Mmm...dua tiga kali she came to help me at home. She's busy preparing for her nikah.."

"Yes, dia kata, tunang dia tu pilihan her mother. Betul ke?"

"Betullah, takkan Kak Rusy nak berbohong,unlikely of her to do that,kan?"

"It made me shudder lah,kak," beritahu Azierah.

"Kenapa?" tannya Amierah sambil memandang wajah adik iparnya itu.

" Its a modernized world.Kak Rusy bukan orang kampung. She's a graduate and yet, she can say 'yes' to matchmaking."

"Ierah...its not really a matchmaking kinda thing. Ustaz Adham tu kenal Kak Rusy. Sama-sama dalam satu usrah kat Uni. of course, they don't date, tak pernah pun berbual kosong dgn each other. Ustaz Idham minta kawan2 tanyakan hal Kak Rusy. that's how they got engaged. Satu pertalian yang suci, yang terjalin di atas landasan syariat. Lagipun Tuhan dah janji dalam Quran, lelaki yang baik, hanya untuk perempuan yang baik. I think they are meant for each other."

"Tapi how would they communicate? They are not that close, I should say. Lepas kahwin, wouldn't Kak Rusy feel weird living under the same roof, sharing the same bed with someone she doesn't love yet?" tanya Azierah. Anak Mat salleh ni memang tak faham dgn cara hidup Islam yang syumul.

"Hey, sayang. Tentulah dalam masa pertunangan ni, rasa sayang tu dah terbit, cuma Kak Rusy tak show it in public.Neither did she show it through her conversations with us, tapi Kak Mierah yakin, her trust, her love dan rasa hormat dia dah mula berputik untuk Ustaz Idham. Kita kena sentiasa dokan yang terbaik untuk dia..." terang Amierah lagi.

"Kakak, apa dalam Islam, Ierah tak boleh choose my own partner?" tanya Azierah ingin tahu.

Amierah tersenyum dgn soalan adiknya itu,"Sayang, dah ada calon ke?"

Azierah termangu mendengar soalan Mierah. Dillah dan Eida yang duduk di katil sebelah mecelah," Hey Blondy, Kak Mierah was asking if you've met your Mr Right? Your Prince Charming? Your partner in crime?"

"Hey, come on.Stop calling me Blondy, I aint a bimbo....kacau lah you guys, eaves dropping ya?"

"Apa salahnya, ini juga satu ilmu, Ierah. Ilmu tu tak semestinya di beri sewaktu kuliah khas saja...Ilmu Tuhan tu kat mana-mana boleh di sampaikan..." Amierah menjelaskan.

"Kak Mierah, terangkanlah pada kita ttg choosing a partner.What does Islam say about that?" tanya Eida.

"Nak tahu? Ni kira tazkirah Munakahat lah yea? Why not call the others too, kita sembang-sembang..." cadang Amierah.

Akhirnya satu dorm duduk mengelilingi Amierah mendengar tazkirahnya tentang perkahwinan dalam Islam.

"So, akak...Dalam Islam, its alright to choose asalkan orang tu yang baik-baiklah ye...?"

Amierah mengangguk lagi,"Macam Khadijah dan Rasulullah. Wasnt Khadijah the one who asked for Rasulullah? Walaupun ramai yang nak jadikan dia isteri, tapi Khadijah tetap pinang Rasulullah. dalam Islam, wanita dikahwini atas 4 perkara yang akak sebutkan tadi..."

"I know i got it jumbled up, but I think its something like this...kerana keturunannya, hartanya, amalannya and....Oh...can't think of that last one...." rungut Eida.

"Perempuan dikahwini atas....kekayaannya, kecantikkannya, keturunannya dan agmanya," Dilla cuba membantu memberi jawapan.

"Mmm, elok sangat jawapan tadi, Dilla. Tapi dalam yang empat tadi, Rasullulah anjurkan agar seorang lelaki mengutamakan agama seseorang wanita, nescaya bahagia hidupnya...So what didi thid hadis tell us? Anyone game enough?"

"Selalunya, lelaki akan mencari wanita or should I say, terpikat pada wanita yang kaya, sexy , savvy, ada career and what not. Yes, itu untuk memberi kepuasan di dunia.Satisfeid and proud when other people comment,"Hey ur wife is one pretty woman, ada career and whatever....tapi macam mana rumahtangga itu nanti...Siapa yang nak mendidik anak-anak agar takutkan Tuhan, jadi insan yg beragama, siapa yang nak jaga solat mereka, hidup mereka...." satu suara mencelah dari pintu dorm.

Semua puteri yang ada menolah kearah suara itu. Ternyata Luqman telah mendengar tazkirah mereka pagi itu. Dia melangkah masuk dan duduk di sisi Amierah.

"That was why, Abang Luqman tidak berputus asa untuk mendapatkan Kak Amierah. I need a wife to jaga harta I, anak-anak I, kerana penghayatan agama yang kuat seorang isteri itu will leave an impact ke atas kebahagiaan sebuah keluarga. Dont tell me you gals tak ingin hidup rukun damai dgn your spouse," Luqman menerangkan lagi.

"Of courselah..kita nak a blessed marriage, tapi just look at us...."

"Kitorang mana ada hope? Tak satu pun ciri-ciri tadi ada pada kita," keluh Shana.

"Say who? You?" tanya Luqman. Dia mengerling kearah Amierah, saja nak minta respon dari isterinya.

"Shana dear, siapa kata you tak menepati ciri-ciri tadi...Tuhan dah janji dalam Al Quran untuk membantu kita yang ingin berubah. I can see changes, positive ones, in you girls....its good to rasa diri berdosa, itu tradisi salafussoleh, sentiasa rasa berdosa dgn Tuhan. Bila kita ada kesungguhan untuk menuju kebaikan, di situ akan ada bantuan Tuhan. Place your Faith in that...sentiasa mengharap akan redha Tuhan, keampunanNya, bantuanNya. And...jangan sekali-kali berputus asa, berburuk sangka dg Tuhan..."

"Oh, God...thanks...lots...." gumam Azierah.

"Kenapa Ierah...whats in your mind?"tanya Luqman, penuh tanda tanya.

"Yalah.... bila Kak Mierah sebut about lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik....My imagination went wild... Takkan I nak kahwin dgn lelaki yang tak baik...then again, I wasnt a good Muslimah myself....."keluh Ierah.

Amierah menggenggam jemari adiknya itu,"Ierah, taubat seseorang pendosa itu lebih baik dari tasbih para wali. I read that somewhere. Itu yang buat semangat akak terus nak berubah.from bad to good, dan kalau kiat dah berjaya jadi a good Muslimah, apa salahnya terus berusaha untuk jadi a better Muslimah?..Tuhan tak ketepikan orang2 yang bertaubat. You are not late...There's room for everything.Pintu taubat tu masih terbuak,Know what...tuhan sentiasa rindu dangan taubat hamba-hambaNya"

"Thanks Kak Mierah. Pagi ni, rasanya tak sama macam pagi-pagi yang lain. I learnt so much, and its time for us to think about our future....hereafter....itu lebih important kan?" Nuur yang sedari tadi diam mendengar akhirnya bersuara.

" Thats it, gals. I hope kita sama-sama dapat manfaat dari apa yang Kak Mierah dah share with us,"kata Luqman sebagai penutup perbualan.

Mierah dan Luqman masih duduk di dorm, memerhatikan puteri-puteri yang berbual sesama mereka. Luqman mencium ubun-ibun isterinya.

"Bang, its not appropriate to show affection in public..." bisik Mierah perlahan.

"I am thankful to Allah for leading me to you,Mierah,"balas Luqman bersahaja.

"Yeah, I know, tapi malulah dgn the gals.Apa diorang kata,nanti."

Tiba-tiba Dilla, Ierah dan Eida tergelak...Mierah dan Luqman memandang mereka, cuba untuk tahu apa yang melucukan sangat.

"Tak...tak ada apa yang melucukan.Its just that Ierah rasa, love after marriage is sweeter...more romantic.Kan abang?" tanya Azierah dgn muka innocentnya.

"Looks like someone is ready to be married off..." usik Eida. Azierah menampar bahu Eida manja. Kata-kata Eida, menjemput sorakan dari puter-puteri yang lain.

Petang itu, sebelum Amierah pulang, dia menarik Azierah ke tepi.

"Ierah, how's this home? Tadi kita tak sempat bual about it. Ain pun senyap, tak cakap apa-apa.." bisik Amierah.Luqman sedang menyimpan barang-barangnya di pejabat.

"Semalam the owner came. Dia pun macam serba salah but he himself is in a lot of debts. Company dia busted! Partner main gila. He has to sell the house to pay off his debt,"beritahu Ierah.

"So what did Abang Luqman say?"

"He said, he managed to find a place somewhere in Siglap. Cantik but very ex...He asked for more time..." beritahu Ierah lagi.

"Ierah...how did you know all this?" tanya Amierah.

"I have my ways lah....," dia tersenyum.

"How?"

"Hide in cabinet file.Kat tepi tu kan kosong. I sat in there, quiet as a mouse!"

Luqman menjenguk dari office,"Ierah, temankan Kakak to my car, dear."

"Okay,abang..Lets go..." Ierah memimpin Amierah ke kereta. Dia tertawa mendengar cerita adik iparnya."Jangan sampai abang tahu. He'll be very mad,"pesan Amierah.


No comments: