Tuesday, February 5, 2008

CSA4

Email yang dihantar kepada Husini itu sengaja tidak diletak nama. Dan mail address juga adakah mail address baru.baru tadi, dia membuka account itu.Sengaja tidak mahu Husni tahu siapa pengirimnya. Entah kenapa, kemana saja dia pergi, gadis itu pasti membayangi. kenapa kelibat gadis itu juga yang dia nampak?

Saiful Alam membuka lebaran baru dalam blognya. Saja mahu menaip pengalamannya pada blog itu. Bukan dia membenci gadis itu.Bukan juga terasa dirinya ada pesaing di sekolah, tetapi setiap apa yang dilakukan gadis itu amat menyesakkannya.Kenapa? Dia sendiri tidak tahu.

Dua hari yang lalu, sewaktu dia hendak ke rumah sepupunya.Dia terlihat gadis itu sedang duduk di taman bersama seorang bayi dalam kendongan.Mungkin itulah anak saudaranya yang dia jaga sehinggakan dia terpaksa ponteng sekolah. Hendak juga dia menyapa gadis itu tapi kedatanagn seorang pemuda telah menghentikan niatnya.Dan yang paling membuat dia terperanjat, pemuda yang berbual dengan Hanim itu, adalah sepupunya sendiri.

"Aku suka tengok seorang budak sekolah kat daerah rumah aku.Abang dia tu soccer buddy aku.Aku tak pernah berbual dengan dia, tapi aku suka cara dia..."Saiful Alam teringat cerita Iskandar beberapa bulan yang lepas.

"Aku rasa dia sekolah dengan kau, lah Saif. Tapi aku lupa nama dia..Actually aku pun tak pernah tahu nama dia."

"Kau tak tanya abang dia?" saiful Alam nertanya sekadar berbasa basi.


"Nak kena penumbuk dia ke? Adik dia tu lah permata hati dia...Dia punya jaga macam jaga precious stone.Kita cuma boleh tengok dari jauh jer, tak boleh dekay pun..lagi nak tanay nama, jangan harap abang dia layan!"


Jadi budak perempuan yang pernah Iskandar ceritakan itu adalah Hanim. Namun apa yang dikihatnya kelmarin, seolah-olah, mereka itu sudah kenal lama, macam rapat saja. Bukankah Iskandar pernah memberitahu yang Hanim sudah didekati? Payah bagi Saiful Alam menerima cerita itu.


Saiful Alam menutup laptop sejurus adiknya Amir masuk kedalam kamar. Amir malabuhkan punggung diatas katil.

"Penatlah...ngantuk giler,"ngadu Amir. Saiful Alam sekadar menoleh kearah adiknya.

"Dah Asar?"soalnya pendek. Amir mengangguk.

"Kelmarin abang pergi rumah Is eh? Apasal tak cakap.Amir boleh join korang kat sana.Lama tak jumpa dia lah..."


"Lama? Bukan ke kau jumpa dia dua mingu lepas?" saiful Alam bertanya. Si Amir ni memang rapat dengan Iskandar berbanding dirinya kerana Amir tak suka dengar dia bercakap. Menurut Amir, saiful Alam ni kalau cakap, asyik halal dan haram saja.

"Oh..yup..lupa.I was with him masa dia nak ke hospital ziarah isteri kawan dia. Siapalah nama kawan dia tu....."


"Kawan dia dah kawin, dah ada anak..dia masih single lagi..." saiful Alam bersuara, cuba mencari cerita.

"Alaa, orang yang dia minat tu budak sekolah lagi,.Budak kecil, sebab tu dia tak kahwin-kahwin." selamba Amir bertutur. Sekilas saiful Alam menoleh kearah adiknya.

"Siapa....?"

Amir menekup mukanya. Terasa bersalah kerana terlepas kata...

"No one in particular.Mir merepek saja tadi......." Sejurus itu, dia bangun meningglkan abangnya. Hilang sudah penatnya.

No comments: