Sunday, August 23, 2009

Untitled -The ramadhan special (Part 2)

Tersenyum Hazwan mengingati kisah tiga hari lepas di Pulau Ubin. Senyumannya melebar tatkala wajah Zikry bermain di mata. Dia tahu Zikry memang tidak senang dengan tindakkannya yang menempatkan mereka bertiga di dalam satu khemah.

”Kau serius ni Wan?” soal Zikry sebaik saja acara malam itu berakhir. Hazwan hanya menganggukkan kepala, tidak mahu berkata apa-apa.

“Kau tahu tak apa yang kau buat ni? Dia tu perempuan tahu?” soal Zikry tidak puas hati. Matanya tajam menikam wajah Hazwan.

”Itu, aku tahu Zikry. Tapi samada dia betul betul perempuan atau tidak, kita lihat saja nanti.” balas Hazwan bersahaja. Tatkalaitu juga lengan Hazwan direntap kasar.

”Apa maksud kau, Wan?” soal Zikry tegas.

Hazwan membalas pandang. Dua lelaki matang, sama sama tegas, sama sama berkarisma. Tetapi kali ini, Zikry tidak dapat melihat kematangan Hazwan menangani hal itu.

”Relax lah bro. Aku tahu, kau tu....protector dia. So, tak usah kecoh, okay? Tak ada apa yang akan berlaku, unless..........” dia tidak menghabiskan kata-katanya. Langkah di atur menuju khemah. Satu susuk manusia sudah menanti di hadapan khemah. Hazwan tidak ambil pusing. Biarlah kalau halilintar membelah bumi pun, dia takkan mengubah arahannya itu. Dia mahu lihat sejauh mana Humairah mahu menolak hakikat bahawa dia seorang perempuan.

“Hazwan, aku nak tanya kau sesuatu.” Suara itu membelah sunyi.

“What’s up?” Hazwan membalas tanpa memandang wajah yang sedang menyinga itu.

“Kau, gila ke apa? How do you expect the three of us to share this tent?” suara Humairah kedengaran agak tegang.

“What’s the problem? We are no stranger, Humairah. Apa yang kau nak risau.”sekali lagi lelaki itu sengaja menaikkan amarah Humairah. Dia menjungkuk untuk membuka kasutnya. Wajahnya di paling kearah gadis yang sedang berdiri merenungnya.

”Oh, mungkin kau nak aku tukarkan kau ke khemah lain. Ada yang menjadi pilihan kau?” sinis sekali bunyi soalan itu. Terkedu Humairah mendengar. Tak sangka Hazwan sezalim dan sehina itu!

”Kau!! Binatang!!” tangan si gadis sudah hampir melayang ke wajah tampan itu.

Namun pantas tangannya di tepis. Dan dalam sekelip mata, tubuhnya sudah terkunci dengan gerakan Hazwan.

”Kau salah orang, girl. Kau lupa siapa aku.” tukas Hazwan. Pegangannya dikendurkan. Humairah memegang pergelangan tangan yang terasa sakit.

”Hazwan! Apa dah kena dengan kau ni? All along, aku ingat you could make a good leader.“ Zikry yang datang dari mana tiba-tiba bersuara. Dia mendapatkan Humairah yang sudah terduduk di sisi khemah. Sedikit pun dia tidak mengagak bahawa Hazwan akan membalas serangan. Huh!!

Suara lantang Zikry membuat rakan rakan yang lain menjenguk keluar dari dalam khemah. Namun, tiada siapa yang mahu masuk campur. Awal awal lagi mereka sudah memkirkan masalah itu. Masalah Humairah yang menjadi satu satunya team mate perempuan di dalam kumpulan mereka.

“Cukup cukuplah, kalau Mr Ong tahu, dia naik angin. Stop it lah Hazwan.” Hanya Norman saja yang datang mahu mengendurkan keadaan.

“Aku tak cari masalah dengan dia. Dia yang mendatangkan masalah.” Selamba dia menutur. Matanya mencuri pandang pada gadis yang sedang menahan marah. Memang Humairah gadis yang kuat jiwa. Sikit pun tidak mengalir airmatanya diperlakukan sedemikian oleh Hazwan.

“So, now what?” tanya Zikry pula. Dia masih tidak puas hati dengan apa yang di atur Hazwan.

Hazwan mendongak ke dada langit. Nafasnya di hela panjang.

“So now, masa untuk lights out. Semua kena report ke khemah masing masing.”

“Wan…aku. Aku macam mana? Takkan aku....“ kata kata Humairah terhenti di situ. Dia berdiri mengadap rakan rakannya.

” Aku rasa, aku nak stay outside. I have my sleeping bag. So, what’s the deal, kan?” dia bersuara lagi. Tangannya mengibas ngibas seluar jeans yang terlekat daun daun kering.

“Kalau dari tadi kau cakap macam tu, tak payahlah Zikry bersusah payah bertegang urat dengan aku.” Balas Hazwan.

“Girls are nothing but trouble!” herdik Hazwan sebelum melangkah pergi. Humairah mendapati tubir matanya berasa panas. Ada takungan air yang pada bila bila masa saja akan jatuh membasahi pipi. Dia tidak faham kenapa dia di samakan dengan perempuan perempuan lain. Lagipun tak semua perempuan tu trouble….Bukan dia especially…..

No comments: