Sunday, August 23, 2009

Untitled -The ramadhan special (Part 3)

“Termenungkan apa?” terasa bahunya di tepuk lembut. Hazwan tidak mengendahkan. Tin bekas minuman yang berada di tangannya, di tatap lagi. Tin minuman 100plus itu akhirnya di lontarkan ke longkang berdekatan.

”Kau ni macam angau plus sasau tau. Kau ajak aku keluar. Kau bawak aku kat sini. Tapi bila aku tanya kau tak jawab. Aku dah penat tunggu kau dari tadi kat sini.” suara itu terdengar lagi, tidak puas hati dengan perbuatan Hazwan.

”Tak cukup kau buat aku menunggu, kau suka suki buang tin tu sembarangan. Kalau dulu, masa sekolah, kau lah yang pantang datuk nenek kalau kitorang sepah sepah sampah.” nampaknya pemilik suara itu memang betul tidak berpuas hati dengan dia.

Hazwan bangkit dari duduknya. Dia berpaling menghadap tuan punya suara itu. Wajah Hazwan yang tidak beriak itu akhirnya mengukir senyum.

”Kau ni, macam perempuan lah. Ada pulak aku bawak kau kat sini. Ayat tu buat bulu roma aku berdiri lah dude.” Dia bersuara seraya menumbuk mesra bahu rakannya itu.

”Iyalah...mana tak nya aku kata kau bawak aku..Aku nak drive, kau tak bagi. In the end, kau ambil aku kat bawah blok. Destinasi kita pun aku tak tahu. Sengal lah kau ni...” Zikry masih beriya oya berleter, bagai seorang mak nenek gamaknya.

”Bro, apa yang kau nak sebenarnya ni?” soal Zikry. Jam di tangan di pandang sekilas. Sudah jam sebelas pagi. Kalau boleh dia nak cepat cepat beredar. Hari ini Jumaat. Dia nak solat di Masjid Mydeen, ada penghawa dingin. Kalau masjid lain, layan kipas angin sajalah jawabnya.

“Aku nak minta maaf lah Zik.” Hazwan membalas pendek. Wajah Zikry sudah berkerut. Apa pulak nak minta maaf kena bawa orang jauh jauh ke Pantai Changi ni? Sah........Hazwan memang dah tak betul/ Agaknya keletihan di kem kelmarin membuat dia separuh tidak waras. Tu lah...asyik cari pasal dengan minah tu...sapa suruh. Kan dah kena sumpahan tujuh keturunan dia! Zikry ketawa di dalam hati.

“Kau nak minta maaf dengan aku pun, kena bawak aku jauh jauh kat sini? Lemaulah kau. Kalau kau ajak aku lunch ke apa ke, kira alright lah jugak...” Zikry mengusik.

”Ada aku cakap, aku nak minta maaf dengan kau?” soal Hazwan mendatar.

”Habis tu, dengan siapa? Herman? Fendy? Asy?” zikry menembak.



Hazwan menggeliat kecil, membetulkan otot otot yang letih.

“Dengan Humairah.”

Melopong Zikry mendengar nama itu di sebut. Bukan ke Hazwan ni allergy dengan nama Humairah? Bukankah pada Hazwan, Humairah itu adalah si minah....minah apa, Zikry pun tak tahu.
Prev: Dia gadis itu - Part 2

No comments: