Saturday, September 6, 2008

Ikhlas mengasihimu 9

Aunty Humairah dan Om Hafiz menjemput ZunnnurAin di Bandara Sultan Syarif Kassim II. Wajah cantik Aunty Humairah tidak lekang dari senyuman justeru melihat ZunnurAin melintasi ruang ketibaan.


“Apa kahbar,Ain?” sapa Om Hafiz sewaktu Ain bersalaman dengan makciknya itu.

“Alhamdulillah, Om.Seperti yang Om lihat ini. Ain macam ini,lah,”jawab ZunnurAin mesra. Pandangan jatuh pada perut makciknya yang memboyot. Justeru tu bibirnya mengukir senyuman yang lebar.

“Kapan sih, lahirnya?” soal Ain gembira. Rasa-rasanya, tarikh due cuma seminggu dua saja lagi.Dapatlah Ain membantu menjaga makciknya serta bermain dengan baby yang bakal lahir nanti.

“Tunggu lah seminggu dua lagi,”jawab Aunty Humairah. “Nanti kamu akan ada seorang adik. Suka nggak?” ZunnurAin mengangguk laju. Siapa yang tak suka dapat sepupu baru?!

Perlajanan dari bandara ke Tangkerang tidaklah mengambil masa yang lama, tetapi keadaan jalan raya yang sesak, membuatkan Ain berasa rimas duduk didalam mobil Om Hafiz. Dikiri kanan jalanraya pula, beberapa remaja lelaki menghulurkan tin tin kosong kea rah tingkap tingkap kereta. Om Hafiz mmengambil tindakan untuk menekan central locking system.

“Hisy…bahaya nya. Apa yang diorang nak buat tu,Aunty?”soal ZunnurAin.Sewaktu dia berada di kota ini beberapa bulan yang lalu, pemandangan meminta-minta seperti itu tidaklah sehebat sekarang.


“Ada masjid yang baru hendak dibina. Itu, anak-anak itu lagi minta dana sama mereka yang berada di dalam mobil,”jelas Om Hafiz.

“Laa..bukannya tak ada masjid, banyak masjid kat sini, kan Om?” soal ZunnurAin. Sepanjang perjalanan, entah barapa masjid telah mereka lalui.

“Iyalah.Itu yang menjadi masalahnya. Masjid dibina, tapi tiada jemaah didalamnya.” Om Hafiz memberitahu.


“Tak payahlah nak berbangga dengan jumlah masjid, kalau tak ada yang nak beribadah kat dalam tu,”balas ZunnurAin. Aunty Humairah dan Om Hafiz sekadar tertawa kecil mendengar bebelan ZunnurAin.

ZunnurAin merehatkan kepala disisi tingkap. Sesekali telefon bimbitnya dipandang. Kemudian disimpan semula didalam tas tangannya. Dia mengeluh kecil, namun cukup kuat untuk didengari makciknya. Humairah berpandangan dengan suaminya. Mereka seperti dapat menangkap dilemma yang sedang ZunnurAion hadapi. Lagipun, semalam lagi, Budi Arman sudah menelefon ke pejabat di madrasah Hubbullah. Lama dia berbual denagn Om Hafiz. Hanya ZunnurAin saja yang tidak tahu menahu tentang panggilan yang dibuat Budi kepada pakciknya dikampung.

“Aunty, ibu ada kirim sesuatu lah. Ain tak tahu benda apa tu.Tapi Ibu pesan, beri terus pada Aunty kalau Ain sampai nanti. Aunty ada kirim apa-apa ke?” Ain tiba-tiba bersuara.

“Huh? Kirim? Titipan dari ibu kamu, ya? Ohh,yang itu bukan Aunty yang minta. Itu hajat Ibu kamu, Ain.”Humairah menjawab.

“Ain, nanti kamu tinggal di rumah tetamu saja, yach,” Om Hafiz mencelah. ZunnurAin melihat wajah pakciknya. Kenapa pula di rumah tanu, dan bukan di asrama Puteri seperti kelmarin?

“Aspuri sudah tidak punya kamar kosong, ya Om?”soal Ain lagi.
Om Hafiz tertawa mendengar soalan Ain.mana mungkin aspuri yang besar itu tiba-tiba penuh dengan penghuni.

“Enggaklah.Cuma kami mahu tempatkan kamu dirumah tamu. Lagipun, tetamu kini sudah berkuranagn datang berziarah.Apa salahnya kamu Bantu jagain rumah tamu itu,”Om Hafiz menyambung.

“Oh….Ain fakir, tinggal gratis di situ. Rupanya, Om mahu Ain jadi care taker ya? Okay juga…not a bad deal, afterall. Ain Cuma jaga kebersihan rumah saja, kan?” Ain meminta kepastian.takut juga deal offer itu, disalah tafsir.

“Iyalah..jaga kebersihan saja, Nggak perlu ambil tahu maintanence segala. Itu tetap tugas si Affendi, lho!”



“Haha..Affendi! Tak sabarnya Ain nak jumpa diorang lagi. Mbak Sumayyah, Affendi, Ustazah Hafizah, Ustaz Mukhlis….Aduh! Rindu banget sama anak anak di TK!” riuh suara ZunnurAin memenuhi ruang kereta Sonata pakciknya.

“Kamu nggak kangen sama yang di Singapore itu, Ain? Dia lagi risaukan keselamatan kamu,lho.” Ujar Aunty Humairah.

“Nanti, jangan lupa telpon kerumah ya. Jangan biarkan mereka merindu,”sambung makciknya lagi. Ain sekadar mendengar saja. Dia tidak faham apa sebenarnya yang dimaksudkan oleh Humairah. Siapa yang merindu? Baru jer tiga jam Ain hilang dari Bumi Temasek tu. Takkanlah abah dan ibu dah mula nak rindu?

No comments: